ביישוב אדם אמרו "לא" לסדרתו של יוסף סידר על חטיפת הנערים

במסגרת צילומי סדרה חדשה על אירועי קיץ 2014, ביקש הבמאי והתסריטאי לערוך צילומים ביישוב שבבנימין. לאחר שהבין שהסדרה עוסקת גם ב"טרור יהודי", דחה יו"ר הוועד את הבקשה. "יש לנו קווים אדומים", אמר ל'כיפה'

חדשות כיפה דויד ליבנה 27/05/18 17:10 יג בסיון התשעח

ביישוב אדם אמרו "לא" לסדרתו של יוסף סידר על חטיפת הנערים
יוסף סידר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הבמאי והתסריטאי יוסף סידר עוסק בימים אלה בצילום סדרתו החדשה העוסקת באירועי קיץ 2014. הסדרה מבוססת על האירועים שהובילו למבצע צוק איתן בעזה, החל מחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים הישראלים על ידי מחבלי החמאס דרך מציאת גופתו השרופה של הנער מוחמד אבו חדיר ממזרח ירושלים, והיא מספרת את סיפורם של כל המעורבים באירועי אותו קיץ לפני כארבע שנים.

במסגרת צילומי הסדרה פנו אנשי ההפקה ליו"ר ועד היישוב אדם שבבנימין, בבר וענונו, בבקשה לצלם קטעים ממנה בשטח היישוב, ונתקלו בסירוב ולבסוף נאלצו לצלם את הסדרה ביישוב אחר. בשיחה עם 'כיפה' הסביר וענונו כי סירב לבקשתם בשל החשש מפגיעה בשם היישוב.

"כששאלתי מה רוצים לצלם באדם אמרו לי משהו על טרור יהודי. עניתי 'אתם לא חושבים שטעיתם בכתובת? אנחנו עם השכנות הכי טובה עם כפרי האזור'. סיפרו לי שרוצים לצלם על טרור יהודי, על הילד שנרצח. אמרו לי את השם של הרוצח. אמרתי להם שאצלנו לא גר אף אחד כזה. אין לזה שום קשר לאדם". 

לדבריו, "היישוב אדם נותן לכולם להיכנס ולצלם מה שרוצים, אבל במקרה הזה לשים על היישוב אות קין, להציג אותנו כיישוב שיוצאים ממנו רוצחים בשטחים - עזוב, זה לא אנחנו. באדם יש אנשים פשוטים וטובים. אין לזה שום קשר לאדם. אין בעיה שיסתובב ביישוב ויצלם מה שהוא רוצה, אבל יש קווים אדומים".

שלשות הנערים שנרצחו

שלשות הנערים שנחטפו ונרצחוצילום: כיפה

בעקבות סירובו של וענונו עברו צילומי הסדרה ליישוב רימונים הסמוך, שם דווקא התקבלו ללא התנגדות. מזכיר היישוב, דני לומס, סיפר ל'כיפה' כי "הסדרה מציגה את הסיפור של קיץ 2014, ובחלק מהסיפור היה גם מקרה מאוד עצוב. אני לא חושב שסידר מספר דברים שלא היו".

לדבריו, "אני לא חושב שמישהו מטיח אשמה ביישוב. יש אדם שעשה פעולה איומה ונוראה. הסדרה לא באה להטיח אשמה ביישוב או בקהילה, ממש לא. אני לא רואה את זה ככה בכלל, אלא הפוך. אני חושב שהקהילה נפלאה כמו הרבה קהילות בישראל. הסיפור הוא סיפור אנושי - יש אנשים שעושים מעשים טובים ויש אנשים שעושים מעשים איומים. זה הכל". 

לומס הוסיף כי אינו חושש שבעקבות צילומי הסדרה יקושר שם היישוב עם "טרור יהודי", ואמר: "הכללה זו מילה גסה. דווקא בגלל שיש אנשים שעושים הכללות אני חושב שצריך להציג את הסיפור כמו שהוא, לפתוח את הבית, לפתוח את הדלת, לפתוח את הלב. אני חושב שכשמגיעים לפה האנשים שמצלמים את הסדרה והם רואים את הכנסת האורחים שלנו הם לא רואים את זה ככה בכלל. הם נפגשים עם אנשים יקרים ומתוקים".

אין זו הפעם הראשונה שיצירה של סידר נתקלת בהתנגדות. סרטו "מדורת השבט" שיצא בשנת 2004 עורר הדים במגזר הדתי לאומי, ונטען כי הוא מציג "מראה מעוותת" של ציבור זה. 

סידר התפרסם בזכות סרטיו שזכו להצלחה רבה, וחלקם אף היו מועמדים לפרס אוסקר. בין היתר הוא כתב וביים את "ההסדר", "בופור" (תסריט בשיתוף רון לשם), "הערת שוליים" ו"נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי".

במהלך השנים זכה סידר בחמישה פרסי אופיר, ואף נבחר לשמש כחבר באקדמיה האמריקאית לקולנוע. בצעירותו גדל סידר בשכונת בית וגן בירושלים, ולמד בישיבה התיכונית "נתיב מאיר". 

יוסף סידר וחברת ההפקה סירבו להגיב לפניות 'כיפה' בנושא

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן