והשבת: קורח ועדתו - על העוגה שלכם

חוץ מטעמי המקרא, לכל פרשה יש את הטעמים שלה גם באוכל. חנה פנט - בעלת הבלוג "לאכול, לשנות, ליהנות" מביאה לכם את המתכונים שיביאו את פרשת השבוע עד לצלחת

חדשות כיפה חנה פנט 27/06/19 09:59 כד בסיון התשעט

והשבת: קורח ועדתו - על העוגה שלכם
טעם הפרשה, צילום: סטודיו כיפה

השבת נקרא בפרשת קרח. בפרשתנו אנו קוראים על קורח ועוד אנשים  שמנסים לתפוס את המנהיגות במקום משה ואהרון. קורח -מנהיג המרד, בן לשבט לוי, כמה ממנהיגי שבט ראובן – דתן, אבירם ואון בן פלת, 250 איש מחשובי בני ישראל.

ומה הם רצו ממשה? מדוע החליטו למרוד במנהיג שהוציא את העם ממצרים? "כל העדה כולם קדושים" הם הטיחו במשה, כולנו יהודים כולנו קדושים אז מדוע נבחרו לווים וכהנים מקרב שבט לוי לעסוק בעבודות המשכן ולהיות מובדלים משאר העם? כל העם יכולים להיות במעמד של כוהנים. הם מטיחים במשה כי אינו עומד במילתו ולא מביא את העם לארץ זבת חלב ודבש ועל כן עליו להתפטר

משה מגיב לטענה הראשונה ומבקש לערוך ניסוי שיוכיח עם מי הצדק, כל אחד מחבורתו של קרח יביא את המחתה שלו (כלי מתכת להוצאת פחמים ולטיפול באש) וכך יעשו גם משה ואהרון. בבוקר, יסמן ה' באיזו מחתה הוא בחר וכך יוכיח את מי הוא מעדיף. הבוקר הגדול  קורח ועדתו מגיעים עם המחתות בידיהם ומתייצבים בפתח אוהל מועד. מולם מתייצבים משה ואהרון, וכל עם ישראל עומד וצופה.

ה' כועס על בני ישראל ומאיים להשמיד את כולם להצביע מיהו הנבחר מודיע למשה שהוא רוצה להעלים את בני ישראל כולם ולהשאיר רק את משה ואהרון. משה ואהרון יוצאים נגד העונש מפני שהוא מכוון כלפי העם כולו במקום קבוצת המורדים הקטנה וה' מקבל את דעתם. פתאום פותחת האדמה את פיה ובולעת את קרח, הקבוצה שהצטרפה אליו, בני משפחותיהם ורכושם. הצופים במחזה נבהלים ובורחים מפחד שהאדמה תבלע גם אותם.

כך מסתיים לו מרד עדת קרח, אך משה ואהרון אינם יכולים להיות בטוחים בהנהגתם. תוצאותיו הקשות של המרד – הריגת כל מתנגדי משה ואהרון מעלה זעם רב בקרב העם, אותו הם מפנים כלפי משה ואהרון.

בשלב זה שוב מתערב ה' והפעם הוא מחליט לסיים באופן סופי את תלונות בני ישראל על בחירת משה ואהרון למנהיגים ועורך ניסוי מסוג חדש: כל שבט מתבקש להביא מקל המכונה "מטה". שנים עשר המטות יונחו במשכן למשך לילה שלם ובבוקר יפרח אחד המקלות ויסמן מיהו השבט הנבחר. בבוקר מתגלה המטה של שבט לוי כשהוא פורח והמסקנה גלויה וברורה.

לכבוד השבת בחרתי להכין עוגה שתדגים את האדמה שפתחה את פיה ובלעה את קרח ועדתו. ניתן להכין כל עוגה שאתם אוהבים בתבנית עם חור. אני בחרתי להכין את עוגת החלבונים.

צילום: חנה פנט

 

מה צריך? תבנית עם ארובה, בובות קטנות פליימוביל או אחרות


רכיבים: 
 
7 חלבונים
1/2 כוס סוכר
 
בקערה נוספת:
 
2 כוסות קמח
1 שקית אבקת אפיה
1 כוס סוכר
1/2 כוס שמן
3/4 כוס מיץ תפוזים 
2 כפות קקאו
 
 
 
אופן הכנה: 
 
להקציף 7 חלבונים  חצי כוס סוכר לקצף נוקשה.
 
בקערה נפרדת לערבב:
 
2 כוסות קמח, 1 שקית אבקת אפיה, 1 כוס סוכר,
 
1/2 כוס שמן, 3/4 כוס מיץ תפוזים, כשאחיד
 
לערבב לקערה הנ"ל כמה כפות מהקצף ואח"כ להעביר לקערת הקצף ולקפל.
 
להוריד כ- 1/3 מהבלילה לקערה אחרת, לערבב עם קקאו מסונן
 
להניח בשכבות עם הבלילה הלבנה
 
לאפות 170 מעלות כ-55 דקות.
 
כשמתקרר, הופכים את העוגה מהתבנית.
 
אופציה - זיגוג
 
100 גר' אבקת סוכר
1/2 1 כפיות אבקת קפה נמס
2 כפות מים רותחים
3 כפות שמן
 

לצקת על העוגה הקרה  ולהמתין שיתייבש
 

עוד רעיון נחמד לפרשת השבוע:

 "וְהָיָה, הָאִישׁ אֲשֶׁר אֶבְחַר-בּוֹ--מַטֵּהוּ יִפְרָח; וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי, אֶת-תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם, עֲלֵיכֶם. וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּתְּנוּ אֵלָיו כָּל-נְשִׂיאֵיהֶם מַטֶּה לְנָשִׂיא אֶחָד מַטֶּה לְנָשִׂיא אֶחָד לְבֵית אֲבֹתָם--שְׁנֵים עָשָׂר, מַטּוֹת; וּמַטֵּה אַהֲרֹן, בְּתוֹךְ מַטּוֹתָם. כב וַיַּנַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֹּת, לִפְנֵי יְהוָה, בְּאֹהֶל, הָעֵדֻת. וַיְהִי מִמָּחֳרָת, וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל-אֹהֶל הָעֵדוּת, וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה-אַהֲרֹן, לְבֵית לֵוִי; וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ, וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים".

גליליות עם פרחים

גליליות עם פרחיםצילום: חנה פנט


 לטורים קודמים
 
.