אחת ולתמיד: למה כדאי לכם להשרות קטניות?

הקטניות הן חלק מרכזי מהמטבח הישראלי, ובייחוד עבור צמחוניים וטבעוניים שמוצאים בהן מקור חלבון עיקרי. אז למה בעצם חשוב להשרות את הקטניות? למה חשוב להחליף מים? ואיך תעזור סודה לשתיה? | כל התשובות בפנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/24 15:06 ג באדר ב'

אחת ולתמיד: למה כדאי לכם להשרות קטניות?
חומוס, למה צריך להשרות קטניות?, צילום: ArAfAt114,Shutterstock

הקטניות מהוות נדבך מרכזי במטבח העולמי בכלל והישראלי בפרט. בין אם מדובר במג'דרה, חומוס או סתם רוטב עם אפונה לילדים או סלט עדשים, הישראלים אוכלים הרבה קטניות ובייחוד אצל צמחוניים וטבעוניים שם הן מהוות מקור עיקרי לחלבון. יחד עם המגוון הרחב שהן מציעות, הקטניות עלולות להיות בעייתיות אם לא מטפלים בהן כראוי כשאחד הדברים הנצרכים כשמבשלים קטניות הוא ההשרייה שלהם. נשאלת השאלה: למה בכלל צריך להשרות קטניות?

אין דינן של גרגירי חומוס כדינן של עדשים שחורות

ישנן מספר סיבות עיקריות לצורך בהשריית קטניות, אך עוד קודם צריך להגיד שיש שוני בין סוגי הקטניות ואין דינן של גרגירי חומוס כדינן של עדשים שחורות. הסיבה הראשונה להשריית הקטניות היא שהדבר מרכך אותן. המים החודרים לקטנית הופכים אותה לרכה יותר וכך גם לנוחה יותר לבישול.

אך מלבד זאת ישנן גם מספר סיבות בריאותיות יותר. השריית הקטניות עוזרת לפרק את החלקים הבעייתיים יותר הנמצאים בקטניה בייחוד עבור אנשים עם בעיות עיכול. בנוסף, ההשרייה משפרת את ספיגת המינרלים בקטניות. כתוצאה מפירוק החלקים הבעייתיים, נמנעת גם תופעת הגזים המופיעות לעיתים לאחר אכילת קטניות.

השריית קטניות, ימנע גזים.

השריית קטניות, ימנע גזים. צילום: Tuaklom,Shutterstock

צריך להחליף מים בהשריית קטניות?

את הקטניות צריך להשרות בכלים עמוקים ורחבים שיכילו את הקטניות הסופגות לעצמן הרבה מים. את המים חשוב להחליף מידי כמה שעות במים חדשים, השרייה ארוכה מדי בלי להחליף את המים עלולה לגרום לתסיסת הקטניות. אורך ההשריה של כל קטנית שונה, אך קטניות גדולות כמו חומוס, שעועית ופול יזדקקו לזמן ממושך (8-24 שעות) לעומת עדשים, אפונה ושעועית מש שיזדקקו לזמן מועט יותר (6-12 שעות)

אפשר להשרות עם סודה לשתייה?

יש מי שבוחרים להשרות את הקטניות בסודה לשתיה וגם חומוסיות רבות משתמשות בטריק שגורם לפירוק הקטניות במהירות יחסית. הסודה אכן תקצר את זמן הבישול אך מומלץ שלא לערבב את סודה עם מים בזמן ההשריה.