אחת ולתמיד: מה ההבדל בין פלפל לגמבה?

הפלפל האדום כבר שנים מככב כמעט בכל בית ישראלי, בין אם בסלט טרי, ממולאים, שקשוקה או בקופסת האוכל של הילדים בגן. אך יש שאלה אחת שלא תפסיק להטריד אותנו: מה ההבדל בין אותו פלפל לבין גמבה? התשובה מפתיעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/24 17:20 כד באדר א'

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין פלפל לגמבה?
פלפל אדום, זה לא גמבה, צילום: Vasin Hirunwiwatwong,Shutterstock

הישראלים אוהבים פלפלים, בין אם צהובים, ירוקים או אדומים, צרכן ממוצע שייכנס לקניות בסופר לא יוותר על שקית של הפרי (כן כן, פלפל הוא פרי) הרב גוני והכל כך פופולרי במטבח הישראלי. אם לאורך השנים התרגלתם גם אתם לקרוא לפרי האדום המתקתק גמבה, אנחנו פה כדי לאכזב אתכם, כמעט בוודאות רכשתם פלפל. אז מה בעצם ההבדל בין שני שניהם?

מה ההבדל בין פלפל לגמבה?

הפלפל שלעיתים אנחנו מחשיבים לגמבה הוא למעשה אותו פלפל ירוק בגרסה בשלה ומתוקה יותר (וגם רוויית ויטמין B). למעשה ה"גמבה" כפי שישראלים רבים מכנים אותה, היא סוג של פלפל ממוצא איטלקי שהיה נפוץ בישראל בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת. שמו של אותו פלפל היה "גמבו" מה שיצר מאוחר יותר את ההרגל הישראלי לקרוא לפלפל - גמבה. הגמבה הייתה מאופיינת במספר רב של קימורים בשונה מהפלפל האדום המוכר וטעמה היה מתוק עוד יותר. כיום, עם התפתחות החקלאות הישראלית, נוצרו זנים משובחים בהרבה של פלפלים, מה שהכחיד כמעט לחלוטין את אותו "גמבו" כך שפלפל אדום הוא הפרי שאתם ככל הנראה רוכשים בסופר.

זה לא גמבה, זה פלפל

זה לא גמבה, זה פלפל. צילום: Africa Studio,Shutterstock

"בארץ יש טיפוח נרחב ביצירת זנים חדשים"

הפלפל הגיע לעולם מאמריקה הלטינית ועם כיבושיו של קולומבוס החל להגיע לשאר העולם, באתר מועצת הצמחים נכתב עליו כי "הפרי הירוק בוסר, עם ההבשלה מתחלף הצבע. בארץ יש טיפוח נרחב ביצירת זנים חדשים, הצמח עדין ורגיש ושביר". בנוסף בפרי האדום יש יותר חומר יבש כמו כן ויטמינים מקבוצת B.