סוכרתיים - כך תעברו את החג בשלום

מאכלי פסח עתירים בפחמימות, ומקשים על סוכרתיים לעבור את החג בצורה רגועה. פרופסור אריאל רבל מעניק טיפים כיצד לצלוח את אתגרי התזונה ולשמור על התנהלות בריאה ומאוזנת

חדשות כיפה פרופסור אריאל רבל 30/03/23 12:21 ח בניסן התשפג

סוכרתיים - כך תעברו את החג בשלום
צילום: shutterstock

פסח בפתח ואיתו שעות רבות של ניקיונות, קניות והרבה לחץ. חוץ מהדאגות האלה, לחולי הסוכרת יש מכשול גדול לא פחות. מאכלי החג עשירים בפחמימות וכדי לעבור אותו חייבים לשמור על התנהלות בריאה. אספנו עבורכם כמה טיפים כיצד תוכלו לעבור בשלום את ארוחות החג וימי המצות.

לשתות הרבה מים

מצות הן פחמימות. מצה אחת מרובעת שווה כ-2 מנות פחמימה, גם מצות מקמח מלא/כוסמין. מצות עבודת יד עשויות להכיל כמות גדולה יותר של פחמימה, השוות לכ-3 מנות פחמימה. עדיף לאכול מצה קלה ועשירה בסיבים ולשתות הרבה מים, כדי להמנע מעצירות בשל אחוז המים הנמוך במצה.

להפחית קלוריות לפני החג

מאכלי החג עתירים בקלוריות, לכן כדאי כשבוע לפני הפסח לצמצם בכמות הקלוריות על מנת לחסוך לקראת החג עצמו וארוחת החג.

לאכול לפני ליל הסדר

ליל סדר ממוצע כולל בתוכו בין 10-15 מנות פחמימה לכל אחד. ארוחת החג כוללת 2 מצות, 4 כוסות יין, 4-6  קניידלך, תפוח אדמה, חרוסת וקינוח. כדי להתמודד עם כל אלה לא כדאי להגיע רעבים ולאכול עד החג ארוחות קלות.

צילום: shutterstock

לאכול רק את הכמות הנדרשת

בארוחה עצמה כדאי לאכול מכל פחמימה רק את הכמות הנדרשת על מנת לקיים את המצווה (כזית, כחצי מצה). בכל הקשור בסימני הסדר, יש לאכול כמויות קטנות ולתכנן מראש את הפחמימות והתוספות ששמים בצלחת, מעט מכל מאכל. אין להוסיף אחר כך לצלחת תוספות. תמיד כדאי להעדיף תוספת של חלבון ולא של פחמימה. מי ששותה אלכוהול, עדיף לבחור ביין יבש לארבע הכוסות.

חוק הרמב"ם: "לעולם לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו, אלא יפחת כרביע משבעתו". הימנעו מאכילה עד לכדי מלאות מעיקה, עלינו לקום מהשולחן ב75% תפוסה ולא יותר מזה. אכילה איטית תסייע לכם לזהות את תחושת השובע ולעצור בזמן.

הרחיקו פיתויים 

בזמן השירים והסיפור כדאי לפנות את האוכל מהשולחן, ועל ידי כך תוכלו להימנע מנשנושים. גם אחרי ארוחת החג, כדאי לקבוע כי לא מחזיקים בבית עוגיות של פסח, קוקוס, בוטנים ועוגיות יין. ירקות עשירים במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. הרבו לאכול מהם.

מדדו סוכר שעתיים אחרי הארוחות

מדידת סוכר תעשה כשעתיים אחרי הארוחות, על מנת להעריך בצורה טובה את יכולת הגוף להתמודד עם מאכלי החג. אנשים שונים יגיבו באופן שונה לאותן ארוחות, לכן יש לבחון את התגובה של הגוף באופן אישי ועל ידי כך להתאים את המאכלים הטובים ביותר עבור גופכם ואת הכמויות המתאימות. 

צילום: shutterstock

הקפידו על פעילות גופנית

הקפידו על פעילות גופנית לאחר ארוחת החג, על מנת לסייע לגוף באיזון טוב יותר של הסוכרים. במצבים בהם לא ניתן לצאת מהבית, אפשר להתהלך בבית, לעלות ולרדת במדרגות ועוד. בנוסף, גם  בחול המועד, הרבו לטייל עם המשפחה. כדאי להקפיד על 8,000-10,000 צעדים ביום.

אוכל הוא דבר נפלא בייחוד משום שהוא מקור לאיחוד חברתי, אבל חשוב שהכל יהיה במידה ובצורה מאוזנת. תיהנו מהחברה ומאווירת החג, העניקו להם חשיבות גדולה מאשר למזון שעל צלחתכם. המזון לנשמה משביע הרבה יותר.

הכותב הוא מנהל רפואי בקדימסטם, המפתחת תאי גזע לריפוי סוכרת.