עושים סדר: האם אפשר להכשיר סיר נינג'ה לפסח?

אחת השאלות הנפוצות בשנים האחרונות קשורה למכשירי הנינג'ה: האם ניתן להכשיר אותם? כיצד? | הרב אורן דובדבני עושה סדר

חדשות כיפה הרב אורן דובדבני 26/03/23 12:34 ד בניסן התשפג

עושים סדר: האם אפשר להכשיר סיר נינג'ה לפסח?
סיר נינג'ה, צילום: מותר בשימוש

חג הפסח מביא לפתחינו שאלות הלכתיות רבות, כשהחלק העיקרי בהן מגיע מהמטבח: קטניות, הכשרת כלים, ליבון, לפתית ועוד. עם ההתקדמות הטכנולוגית משתדרג המטבח, ובשנים האחרונות נכנס לחיינו מכשיר הנינג'ה. כיצד והאם ניתן להכשיר אותו לחג?

כיצד מכשירים נינג'ה לפסח

למעשה יש כמה דגמים של סיר נינג'ה ולפעמים דרך ההכשרה משתנה בהתאם לדגם. על פי רוב, הסיר מורכב מתבנית מתחלפת ולמעלה, לפעמים מלמטה, ממקום גוף החימום גוף החימום מכוסה במגן מפני נתזים של שמן. ישנם גם מכשירים המצוידים בסיר לחץ או בגריל.

שאלת ההכשרה תלויה בשאלה מרכזית ומשמעותית: מידת הניקיון של המכשיר. אם המכשיר נקי ומטופל - לא אמורה להיות בעיה להכשיר אותו. אם המכשיר מלוכלך יחסית, ויש קושי משמעותי להביא אותו לרמת הניקיון הנצרכת, יש לוותר ולא להכשיר אותו.

הוראות ההכשרה

יש לנקות היטב את כל המשטחים החלקים הבאים במגע ישיר עם אוכל ובמיוחד בבפתחי האיוורור וגופי החימום. בנוסף, יש לנקות את הגומיות. אם אי אפשר להסיר אותן - למרוח עליהן חומר פוגם. לאחר מכן יש להשבית את הכלי למשך 24 שעות.

אם נעשה בסיר שימוש רק בנוזל, ניתן להכשירו בהגעלה. ספרדים יכולים להכשיר בהגעלה גם אם רוב שימושו בנוזלים. לאחר מכן להפעיל את המכשיר על החום הגבוה ביותר למשך 15-20 דקות.

מה הדין אם נעשה בסיר שימוש בצליה

אם לא השתמשו בחמץ גמור, יש מקום להקל וניתן להכשיר בהגעלת הסיר וחימומו בתוך המכשיר בשעת הכשרת המכשיר כולו. אם נעשה בסיר שימוש במאכלים עם חמץ גמור, למשל שניצל עם פירורי לחם, הרי שלעניות דעתי אי אפשר להכשיר את הסיר כיוון שהוא זקוק לליבון חמור ויש להחליף לסיר מיוחד לפסח. בנוסף, במידת האפשר יש לפרק את הגומיות ולהגעיל אותן.

מכירת חמץ תשפ"ג 2023 באתר כיפה - בחינם ובקלות: לחצו כאן