4 סיבות למה כדאי לכם לאכול מרק ולא רק בחורף

מזג האוויר החורפי כבר כאן והמרק מככב במטבחים של כולנו. האם הוא באמת משביע יותר? ומה לגבי הערך הקלורי? ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא מציגה את כל מה שצריך לדעת, וכמובן שיש גם מתכונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/11/22 16:53 כז בחשון התשפג

4 סיבות למה כדאי לכם לאכול מרק ולא רק בחורף
צילום: חלי ממן צילום יחסי ציבור מרק כרובית וברוקולי

החורף כבר כאן ולרגל המאורע המשמח משפחות רבות עברו להכנת מרקים מחממים ומשביעים, ולכל אחד יש את המתכון הסודי שלו. מרק יכול להיות צלול וזך ולהוות תחליף לנוזלים או עשיר ברכיבי תזונה ולהוות תחליף לארוחה שלמה. אבל פרט למגוון הקולינרי שלו, האם ההרגשה שהוא משביע יותר מאוכל רגיל היא הרגשה שיש בה אמת? האם למרק יש גם השפעה על כמות המזון שאנחנו אוכלים? אנחנו רואים שלמרק יש ארבע דרכים בהן הוא עוזר בתחושת השובע, ולכן כדאי לשלב אותובתזונה ולא רק בחורף.

1. מנה שהיא ארוחה 

מרק הוא למעשה מנה בתוך ארוחה. לעומת שתיה של כוס נוזלים, חמים או קרים, את המרק אנחנו אוכלים עם כף. ולא משנה אם המרק הוא מרק זך צלול או מרק המכיל בתוכו רכיבי תזונה כלשהם. עצם האכילה עם כף היא זו שעוזרת בתחושת השובע לעומת שתיה של כוס נוזלים בעלת אותו נפח. 

2. משפר את תחושת השובע

מחקר שבדק אם למרקם המרק יש השפעה שונה על תחושת שובע וההשפעה של אכילת מרק על כמות הקלוריות הנאכלת, מצא שלא משנה אם מרקם המרק הוא צלול, מכיל ירקות חתוכים או נטחן חלקית או כולו, הוא עוזר לשפר את תחושת השובע ולהביא להפחתה של אכילה של מזון בארוחה בה הוא נאכל. האפקט הזה מופיע כאשר אוכלים כמות ממוצעת של כ-400 מ"ל מרק כמנה ראשונה ברבע השעה הראשונה של הארוחה. 

3. מחמם את הגוף

אפקט נוסף של המרק על תחושת השובע, הוא שלרוב אנחנו אוכלים אותו בטמפרטורה חמה שלה עצמה יש השפעה על הגברת תחושת השובע. כשקר הגוף שואף לשמור על טמפרטורת גוף יציבה ולכן יש אנשים שמדווחים שבחורף הם יותר רעבים, הגברת האכילה עוזרת לגוף לשמור על טמפרטורת גוף יציבה. שילוב של מרק בעל ערך קלורי נמוך יכולה לעזור לנו לשמור על חום הגוף וגם למתן אכילה עודפת ממרקים עשירים באנרגיה. מרק עשיר בקלוריות או דל בקלוריות יחמם אותנו באותה המידה.

4. מרק עשיר בסיבים תזונתיים 

הנפח של המרק משפיע גם הוא על תחושת השובע. בדפנות הקיבה יש קולטנים וכאשר היא מתמלאת במזון והדפנות שלה מתרחבות מועבר מסר למוח ומתחילה להופיע תחושה של שובע. כאשר המרק מכיל תוכן כגון ירקות שונים, תוספת חלבון כגון קטניות, טופו או עוף אז תחושת השבוע גוברת בשל הסיבים התזונתיים המגיעים מהירקות, ומהחלבונים והפחמימות המורכבות המגיעים מרכיבי התזונה האחרים, השילוב הזה של אבות המזון במרק, יחד עם נפח גדול של הנוזלים, עוזר גם להרגיש תחושת שובע מהירה וגם לשמר תחושת שובע ארוכה יותר.

ומה לגבי מרק עוף, האם יש לו השפעה מחזקת על הגוף בהתקררות או שזה רק מיתוס? מחקר במעבדה על תאי דם לבנים של מערכת החיסון מצא שלמרק עוף ביתי יש השפעה אנטי דלקתית ולכן זה יכול אולי להסביר שהוא יותר מאשר תרופת סבתא נפוצה.

 אז לסיכום, שילוב של מנה ראשונה של מרק בארוחה יכול לעזור לנו לדייק יותר עם כמויות המזון שלנו בארוחה, אם הוא יאכל כמנת ביניים הוא יכול לעזור לנו עם תחושת הרעב בין הארוחות ולא משנה גם אם הוא יהיה צלול וזך או מכיל רכיבי תזונה, העיקר שנאכל אותו בכף וכך נאפשר לתחושת השובע להופיע.

מתכון למרק פטריות

צילום: חלי ממן צילום יחסי ציבור

מתכון למרק כרובית וברוקולי

צילום: חלי ממן צילום יחסי ציבור מרק כרובית וברוקולי