חוששים מעצירות בגלל המצות? כך תעברו את פסח בבריאות

כך תעברו את התפריט המאתגר של פסח בשלום. חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא, מעניקה לנו רעיונות, טיפים וקצת משמעת עצמית כדי לעבור את חג הפסח בצורה בריאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/22 17:53 טז בניסן התשפב

חוששים מעצירות בגלל המצות? כך תעברו את פסח בבריאות
מצות , צילום: shutterstock

חג האביב המתקרב הוא חגיגה של קולינריה עבור האמיצים שבינינו, ומספק הזדמנות לתפריט מאתגר וגם טעים. אז איך עוברים את חג הפסח בשלום? מה עושים עם השמן, הביצים והקינוחים בשבוע הזה ואיך מוצאים תחליף למצות?

1. אלכוהול 

שתיית יין בליל הסדר היא מצווה חשובה אך אין דגש על סוג היין. הערך הקלורי כפול ביין מתוק ביחס ליין יבש ומיץ ענבים. ניתן לחסוך בקלוריות אם נבחר בהתאם את כוס היין שלנו. רצוי שהשתייה הנוספת בארוחה תהיה דלת קלוריות. למשל, מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף יהוו בנוסף לרוויה גם קישוט צבעוני לשולחן החג.

מרתף יין

מרתף יין צילום: shutterstock


2. מצות 

תמיד מומלץ לאכול מוצרים מחיטה מלאה. מצה מחיטה מלאה מכילה 100 קלוריות ליחידה וכמעט 3 גרם סיבים תזונתיים. שזה כבר כ 10% מההמלצה היומית. כמות בהחלט מכובדת. יש גם מצה מועשרת בסיבים – מצה שמורכבת גם מחיטה מלאה וגם מסובין חיטה. הסיבים התזונתיים סופחים אליהם נוזלים. בזכות התכונה הזו הם יוצרים את הנפח שתורם לתחושת השובע ולעיכול טוב של המזון. לכן חשוב לשתות מים יחד עם אכילת מצה עשירה בסיבים – כך נספק לסיבים שבמצה את הנוזלים שנדרשים להם כדי לעשות את העבודה" (= לעזור לנו להרגיש שבעים ולעכל טוב יותר את המזון)
מומלץ להרבות בשתיית מים עם אכילת מצה מועשרת בסיבים. 

מצות

מצות צילום: shutterstock

2. חרוסת 

החרוסת היא מאכל יהודי מסורתי שמהווה חלק בלתי נפרד מארוחת ליל הסדר. החרוסת מתוקה, טעימה ונמרחת בקלות על המצה. אפשר ליהנות מחרוסת מסורתית דלה בקלוריות, משביעה  ומלאה ויטמינים: 4 תפוחי עץ בינוניים, חצי כוס יין קינוח כשר לפסח, חצי כוס צימוקים, 1 כוס אגוזי מלך, 1 כפית קינמון טחון, מעט אגוז מוסקט, 1 כפית דבש. טוחנים את כל המרכיבים יחד ומקבלים חרוסת נהדרת.  

כדורי חרוסת אישיים

כדורי חרוסת אישיים צילום: באדיבות רשת בוסתן

3. עצירות

לא נעים, אבל מצות כידוע גורמות לעצירות, עוד סיבה לאכול מהן פחות. ההמלצה – לאכול מסודר, כל 3 שעות, להרבות בשתיית מים ובצריכת ירקות העשירים בסיבים תזונתיים.  

צילום: shutterstock

4. תפוחי אדמה

כן, בחג הפסח רבים מאיתנו אוכלים כמות גדולה מאוד של תפוחי אדמה. כדי לשלב אותם נכון בתפריט כדאי לזכור שתפוחי האדמה מהווים תחליף ללחם. תפו"א אחד (בינוני) שווה ברמה הקלורית לפרוסת לחם או לחצי מצה (כ 75 קלוריות). לכן, חשוב מאוד להעריך כמה תפוחי אדמה מוגשים בכל מנה. בטח שעדיף לא לטגן אותם, ואם מתבלים בשמן אז במדידה- בכף או בכפית, כדי שנדע כמה שמן הוספנו. 

תפוחי אדמה צלויים

תפוחי אדמה צלויים צילום: גם בן זאיד

5. ביצים

ביצים מהוות מקור מצוין לחלבון, שהוא בעל איכות תזונתית גבוהה ביותר. החלמון לעומת זאת מכיל שומן וכולסטרול. לכן חשוב לצרוך אותו במידה ובמדידה. ביצה מכילה כ- 80 קלוריות ליחידה. כשרוצים להגדיל את כמות החלבון, אפשר פשוט להפריד ולהוציא חלק מהחלמונים.

צילום: פלאש 90