סעודת יתרו | כל מה שרציתם לדעת על המנהג הטוניסאי העתיק

אחד המנהגים הבולטים של יהדות תוניס, הוא סעודת יתרו שמתקיימת ביום חמישי לפני השבת בה קוראים את פרשת יתרו. הסיבות למנהג המיוחד עוד חלוקות והטוניסאים שעלו ארצה ממשיכים לציין אותו בשמחה כמדי שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/01/22 17:01 יח בשבט התשפב

סעודת יתרו | כל מה שרציתם לדעת על המנהג הטוניסאי העתיק
צילום: shutterstock

סעודת יתרו, אחד המנהגים היותר מוכרים בקרב יוצאי המורשת היהודית התוניסאית, הסעודה נערכת בחמישי בערב שלפני השבת בה קוראים את פרשת יתרו בבית הכנסת. 

מקור המנהג סובב סביב מחלוקות רבות, כאשר סברה אחת טוענת שהיתה מגפה שפגעה בעיקר בילדים בנים, ולמרבה הפלא היא פסקה בדיוק כשהגיע השבוע בו קוראים את פרשת יתרו, לכן יש כאלה שקוראים לסעודת יתרו גם 'חג הבנים' 

עוד הסבר למנהג, הוא שמקור הסעודה הוא מפרשת יתרו (שמות י"ח פסוק יב), שם כתוב  "ויבוא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקי", כך שאותה סעודה נעשית בעצם להזכיר את הארוחה שעשו משה וזקני ישראל אצל יתרו,ולכן גם נבחרה השבוע בו קוראים את הפרשה. 

הסבר נוסף למנהג, קושר את הסעודה בכלל לעשרת הדיברות שגם הן מוזכרות לראשונה בפרשת יתרו (שמות פרק כ' פסוקים א' - יא'), על פי הסברה, מכיוון שזו הפרשה בה קוראים את הדיברות, זו הזדמנות מיוחדת לבקש מהילדים שלמדו לקרוא בתורה ב'כותאב' (תלמוד תורה), ואת האירוע המרגש הזה חוגגים בסעודת מצווה עם כל המשפחה. 

אהמנהג המיוחד הובא מתוניס גם לאי ג'רבה הסמוך, על ידי רבי אבא יהודה חדאד, יש מקורות שטוענים שהמנהג רווח גם בקרב קהילות אלג'יריה ומרוקו בעיקר באיזור הספרדי טיטואן. 

מה עושים בסעדות יתרו?   

ביום חמישי בערב, בשבוע בו קוראים את פרשת יתרו , מתכנסים בני המשפחה בבית לארוחה משותפץ, בארוחה מוגשים יונה, או פרגית, לזכר מרק העוף אותו הכינו לילדים החולים כשהיו חולים במגיפה הנוראית שקטלה רבים מהם. סברה נוספת לאכילת דווקא יונים, היא המשל שעם ישראל משול ליונה שכן היא מסמלת אותו. 

את האוכל מגישים בכלים קטנים שכן החג מיועד לילדים, על שולחן מניחים גם פמוטים קטנים נרות צבעוניים ובסוף הארוחה מחלקים לילדים ממתקים כדי להגביר אתלם את האהבה לתורה. 

כמו בכל סעודת מצווה, הסועדים סביב השולחן  מזמרים ומפייטים, לומדים תורה, ואומרים חידושים מיוחדים, כדי לזכות את בעל הארוחה במצווה של דבר תורה על שולחנו 

קטעי הקריאה שקוראים  מופיעים על דף מיוחד שנקרא "וארקת יתרו" שהוא דף המכיל את כל הברכות, הפיוטים, ברכת הנהנין, ברכת המזון לנערים, קריאת שמע לקטנים (לפני השינה) וכן ברכות התורה ועוד.

הידעתם? חלק מיהודי טוניסיה לא אומרים תחנון ביום שישי שלמחרת הסעודה.