החורף כאן הוא ישראלי? הוא נגוע בגזענות? 10 עובדות שלא הכרתם על הקרמבו האהוב

החורף הגיע ואיתו המאכל הרשמי - הקרמבו. מתי הוא נולד? מי המציא אותו? למה שמו נקשר בגזענות איך הכי כיף לאכול? ואחת ולתמיד על מה מברכים, על הביסקוויט או הקצפת? יצאנו לבדוק

חדשות כיפה ינאי קאפח, חדשות כיפה 17/10/21 12:04 יא בחשון התשפב

הוא ישראלי? הוא נגוע בגזענות? 10 עובדות שלא הכרתם על הקרמבו האהוב
צילום: Hadas Parush/Flash90

החורף הגיע ואיתו המאכל הרשמי הבלתי מעורער של החורף - הקרמבו. הביס המתוק והאהוב שכולנו גדלנו עליו. הנה כמה עובדות מעניינות שהפתיעו אפילו אותנו בקשר למאכל שכל כך מזוהה עם החורף הישראלי. 

הוא בכלל לא צבר

1. נתחיל עם שבירת המיתוס, הקרמבו הוא לא ממתק 'צבר' בכלל, ונולד בכלל לפני כ-200 שנה בדנמרק אך יש גם ארצות שמנסות לקשור את עצמם למולדת הקרמבו, ישראל בוא נאמר לא קשורה לזה
 
2. בתחילת הדרך הקרמבו של חברת פלדמן נקרא בשם הלא פוליטקלי קורקט - "כושי", בהמשך השתנה שמו ל"מנבו"  תוך הישענות על המדרש שמספר על הלחם השמימי שקיבלו ואכלו בני ישראל 40 שנה במדבר ששמו היה  - מן.

3. גם במדינות ובשפות אחרות הקרמבו זכה לשמות גזעניים. בערבית מדוברת מכונה הקרמבו "ראס אל-עבד", כלומר ראש העבד. בבריטניה נקרא הממתק בעבר בשם Nigger. מסוף המאה העשרים הפכו לבלתי תקינים פוליטית, וחלקם שונו.

4. בשנת 1966 החלה חברת ויטמן, שנרכשה בהמשך על ידי גלידת שטראוס, לייצר קרמבו. והעניקה לו את השם המוכר והנהוג עד היום.

5. 85% מהישראליים אוכלים קרמבו במהלך העונה. מסקר שנערך בקרב צרכני הקרמבו גילו כי חובבי הקצפת המתוקה צורכים כ - 14 קרמבואים בעונה.

6. וניל הוא הטעם הנפוץ ביותר בישראל, אחריו משתרך הטעם מוקה שייצורו החל כשנה לאחר ייצור קרמבו הווניל.

7. על פי נתוני חברת שטראוס, ביטול עטיפות האלומיניום המסורתיות ייחסכו מהסביבה מעל 13 טון עטיפות קרמבו העשויות אלומיניום, השוות ערך ל-6000 קילומטר רבועים של אלומיניום. הידעתם? אם יחברו את כל העטיפות שיחסכו לאורכן, ניתן יהיה להגיע מירושלים להודו (מרחק של מעל 3800 ק"מ אווירי).

קודם הביסקוויט או הקצפת?

8. אז איך אתם אוכלים את הקרמבו? מסקר שערכה חברת שטראוס עולה ש-69% אוכלים את העוגיה בסוף, בעוד 12% אוכלים את העוגייה בביס הראשון, 10% אוכלים טענו שהם אוכל בביס אחד יחד את הקצף והעוגייה יחד, ו-4% טענו שכל פעם הם בוחרים לאכול את הקרמבו בדרך אחרת.

9. עוד דרכים יצירתיות לאכול קרמבו: אפשר לאכול את הקרמבו קפוא או לחמם אותו כרבע דקה במיקרוגל. השיטה של ממציאי הקרמבו בדנמרק הוא למעוך אותו ולהוסיף כתוספת לגלידה.

10. אז מה מברכים על הקרמבו, יש שיאמרו 'מזונות' בגלל העוגייה שהיא חשובה יותר לטעמם, ויש שיגידו 'שהכל' בגלל הקצפת כמובן. כבר שנים שהשאלה זאת מטרידה לא מעט אנשים. התשובה היא שמדובר בברכה משתנה, מי שהעיקר בשבילו הוא הביסקוויט מברך מזונות מי שהעיקר עבורו זה הקצפת יברך שהכל, מי שממש לא רוצה להסתבך שיברך על שניהם בנפרד יברך על שניהם בנפרד ויצא מהספק.

ולקינוח. איך חני נחמיאס אוכלת את הקרמבו שלה?


חני נחמיאס מסבירה לילדי ישראל איך לאכול קרמבו 2002.

חורף בריא ובתיאבון!