מתנות לחג קערת ראש השנה, יש דבר כזה?

על קערת ליל הסדר כל ילד לומד ומכיר, אבל מה עם קערת סימני ראש השנה? מישהו שמע על זה? יש ביהדות כל כך הרבה סימנים לראש השנה, אז למה לא לאגד הכל בקערה?

חדשות כיפה דניאל וייס 20/08/21 14:14 יב באלול התשפא

קערת ראש השנה, יש דבר כזה?
צילום: מיכל אהרוני

קערת ליל הסדר היא פריט יהודי שעובר מדורי דורות, לכל קהילה ולכל עדה יש את אותה הקערה, לעיתים הסימנים מעט משתנים אולם העקרון הוא אותו עקרון כאשר רוב הסימנים מוזכרים באגדה וכולם מסמלים את אותם הסמלים. בעבר רוב צלחות הסדר היו עשויים מכלי כסף, אולם עולם עיצוב היודאיקה השתנה והיום ניתן לראות עיצובים מודרנים יותר של קערות ליל הסדר ובכלל של פריטי יודאיקה שונים. החל ממתכות שונות וכלה בעץ וקרמיקה.

אבל מה עם סימני ראש השנה? דווקא בתחום הזה יש ריבוי סמלים וניסוחים, ריבוי מאכלים וברכות בכל עדה ומכל נוסח אבל אין קערה אחת שתאגד את כולם ותאפשר לשולחן החג להיות מקושט בפריט ייחודי לראש השנה עם מיטב הברכות. ראש השנה הוא חג בו אנו מאחלים לעצמינו, למשפחתינו ולעם ישראל כולו איחולים ותקוות לשנה החדשה, ודווקא מתוך הרצון של כולנו לשנה טובה קיים ריבויי סמלים עבור ברכות ואיחולי השנה השונים.

צילום: מיכל אהרוני

המעצבת מיכל אהרוני בעלת המותג "מיקלה", לכלי קרמיקה ופרטי יודאיקה, החליטה היא לעשות מעשה ולאגד את סימני החג שהיא מכירה ומקובלים היום ברוב העדות.

מיכל מספרת שמכיוון שהיא מגיעה ממשפחה גרמנית ופרסית ובעלה ממשפחה קוצ'ינית ופולנית נוצר מצב בו בארוחות ראש השנה כל אחד רצה להביא ולייצג את התרבות והנוסח שלו בברכות הסימנים של ראש השנה, התחושה הייתה כי בכל פעם שמתארחים אצל צד מסויים של המשפחה, מתפספסות ברכות יפות ושונות של הצד השני והחוסר הורגש.

לכן החליטה מיכל לייצר קערה שתיתן מענה רחב לרוב הסימנים ולרוב הברכות. ובעצם להמציא מוצר יודאיקה חדש וחדשני שלא היה עד היום. קערת סימני ראש השנה היא בעצם בסיס מעץ עליו קעריות קטנות המאויירים עליהם ירקות ומאכלים אותם נוהגים לאכול בעדות השונות ומסמלים את ברכות החג לשנה החדשה. בצלחות מצויינים הסימנים המוכרים יותר לרוב העדות כמו תפוח בדבש, רימון וראש של דג, אבל לא רק, על הצלחות מאויירים גם סימנים פחות מוכרים כמו קרא שזה הדלעת, רוביא שזה מין שעועית ארוכה ועוד.

צילום: מיכל אהרוני

המטרה הייתה לתת לשולחן החג את העניין המרכזי של החג, הברכות והאיחולים עם סימני החג לשנה החדשה. ואכן הקערה מצליחה להיות מונומנט ייחודי לחג הבא עלינו לטובה.

שתהיה שנה טובה וכל הברכות על ראשיכם