מתמודדים עם סוכרת? כך תצומו בתשעה באב!

בישראל חיים למעלה מחצי מיליון סוכרתיים ועוד כחצי מיליון טרום סוכרתיים, מתוקף מצבם, יש עליהם חובת זהירות יתרה במהלך צום. אז כיצד עליהם לפעול במהלכו? ד"ר גניה אהרון חננאל מסבירה.

חדשות כיפה ד"ר גניה אהרון חננאל 19/07/18 10:36 ז באב התשעח

מתמודדים עם סוכרת? כך תצומו בתשעה באב!
צילום: shutterstock

רמות הסוכר בדמו של אדם בריא קבועות יחסית עם תנודות מסוימות סביב הארוחות.  רמות הסוכר עולות לאחר האוכל אולם יורדות מהר עקב פעילותו של הורמון האינסולין אשר מופרש מהלבלב. האינסולין מסייע להכניס את הסוכר לתאים ומאפשר הן את ניצולו המיידי כאנרגיה זמינה והן אגירתו בתוך רקמת  הכבד והשרירים, שם הוא מאוחסן כחומר המכונה גליקוגן. בגופו של אדם בריא רמת הסוכר בדם נשמרת גם במצב של צום, הודות להפעלתם של שני מנגנונים: מנגנון אחד מאפשר יצירת סוכר בעקבות פירוק הגליקוגן; המנגנון השני הוא ייצור סוכר על ידי הכבד מחומרי מוצא אחרים.
בעוד שאצל אנשים בריאים הגוף מצליח לייצר סוכר באופן טבעי גם בצום, בקרב חולים שרמת הסוכר בדמם אינה מאוזנת, הצום עלול לגרום למצבי קיצון, למשל מחד היפרגליקמיה (רמה גבוהה של סוכר בדם) מתפתח כתוצאה מחוסר יחסי באינסולין, שבגללו אין בקרה על ייצור הסוכר בכבד ואין דרך להכניס את הסוכר שבדם לתוך התאים. ומאידך היפוגליקמיה (רמה נמוכה של סוכר בדם), נגרם עקב מתן תרופות המגבירות את הפרשת האינסולין מהלבלב או מתן אינסולין חיצוני בצורה לא מבוקרת. שני מצבים אלה עלולים להיות מסכני חיים כאשר ערכי הסוכר עולים או יורדים בצורה קיצונית.  

היכולת לצום מבלי לגרום לנזק בריאותי תלויה במספר גורמים, בניהם: סוג הסוכרת, הטיפול שהמטופל מקבל ומצבו הרפואי הכללי. על מנת לשמור על איזון הסוכר בדם בזמן הצום, חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הצום ולוודא אם דרוש שינוי מסוים בטיפול התרופתי או במינון האינסולין לפני ואחרי הצום.

 

למי אסור לצום?

לנשים עם סוכרת הריון, אנשים הלוקים באירועי היפוגליקמיה תכופים, או כאלה שאינם חשים היפוגליקמיה. אנשים עם אי ספיקת כליות, אנשים שאין בסביבתם מי שיגיש עזרה במקרה של סיבוך רפואי, אנשים עם מחלת לב משמעותית, אנשים שהרופא לא מאשר להם לצום. בנוסף, האיסור לצום חל גם על סוכרתיים בלתי מאוזנים אשר ממוצע רמות הסוכר שלהם הוא 250 מ"ג / ד"ל ומעלה ברוב שעות היום, כיוון שהם מצויים בסיכון מוגבר להתייבשות. גם סוכרתיים אשר חוו אירוע של חמצת מטבולית (קטואצידוזיס) או כאלה הסובלים מזיהום כלשהו או מחלה חריפה אין באפשרותם לצום.

 

מהי הדרך הנכונה והמועילה ביותר להכין את הגוף לצום כך שהצום יעבור בקלות?

מי שחשוב לו לצום מוטב שישהה בבית לאורך רוב הצום. ההתאמצות וההזעה יכולים להגביר את הסיכון להתייבשות.

בכל מקרה של ספק פיקוח נפש – חובה לאכול ולשתות כרגיל.

עבור סוכרתיים שצום עלול לסכן אותם יש אפשרות של "אכילה ושתייה לשיעורים" בכדי להקטין את חומרת האיסור של פגיעה בצום.

חשוב מאוד לבדוק את רמות הסוכר בדם גם במהלך הצום ובעיקר בכל מצב של שינוי בהרגשה הכללית לרעה.

זיכרו כי בריאותכם חשובה מעל לכל ולכן התייחסו לכל הרגשה לא טובה בזמן הצום ופעלו בהתאם.

 

 

 

ד"ר גניה אהרון חננאל, מנהלת מרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת.