למה לבד אם אפשר בשניים? יתרונות הדיאטה הזוגית!

מתכננים לרדת במשקל? הגדילו את סיכויי ההצלחה בעזרת בן או בת הזוג. הדיאטנית שני ששון מסבירה למה כדאי לעשות דיאטה ופעילות גופנית בשניים, ומוסיפה כמה ממצאים מחקריים מעודדים.

חדשות כיפה שני ששון - דיאטנית קלינית 29/07/18 10:45 יז באב התשעח

למה לבד אם אפשר בשניים? יתרונות הדיאטה הזוגית!
צילום: shutterstock

ניהול אורח חיים בריא אינו דבר של מה בכך, ולא אחת אנו מתקשים לגייס מוטיבציה להתאמן ולהקפיד על אכילה מאוזנת. אז למה להתמודד לבד, אם אפשר בשניים?

היתרונות של ביצוע תהליך ההרזיה והאימון הגופני בזוג:

תמיכה הדדית: כאשר שני בני הזוג לוקחים חלק בתהליך הירידה במשקל והפעילות הגופנית, קל יותר להתמודד ביחד עם הקשיים שבדרך ובוודאי שכיף לחגוג ביחד את ההצלחות.

קניות משותפות: במקום לפצל את הקניות בסופרמרקט, שני בני הזוג ניזונים מאותו תפריט. התהליך המשותף גם מכניס סדר לקניות, גם הופך להיות חלק מהשיח הזוגי וגם יכול לעודד אתכם להכין את הארוחות ביחד – דבר שעשוי לעזור לכם לנהל את הבקרה על התפריט.

זמן איכות: החיים בעידן המודרני ממילא מקשים על זוגות רבים למצוא זמן איכות משותף, אז למה לא לנצל את תהליך ההרזיה כדי להיות ביחד?

לצד היתרונות, יש גם חסרונות שיכולים לבוא לידי ביטוי בעיקר כאשר אחד מבני הזוג מחויב לתהליך יותר מהשני. במקרה כזה, עשוי בן הזוג המחויב יותר להפוך למעין "שוטר אכילה", שמעיר לבן או לבת הזוג על אי עמידתו בתפריט ובכך יוצר תחושה של תחרותיות ומעורר רגשות לא נעימים.

ויש גם צד שני למתרס: על פי מחקרים שונים, כאשר אחד מבני הזוג עולה במשקל, הסיכוי של הפרטנר שלו לעלות במשקל עולה אף הוא.

צילום: shutterstock

 

אורח חיים בריא בזוג: הזווית המחקרית

מחקר שהתפרסם השנה בכתב העת הרפואי OBESITY בדק כיצד זוגות החיים יחד עשויים להשפיע זה על זו בתהליך של ירידה במשקל. במחקר השתתפו 130 זוגות שמדד מסת הגוף שלהם (BMI) הצביע על עודף משקל עד השמנה.

הזוגות חולקו לשתי קבוצות: האחת השתתפה בתהליך של שומרי משקל והשנייה קיבלה דפי מידע לירידה במשקל, ללא טיפול, והוגדרה כקבוצת הביקורת. בנוסף, רק אחד מבני הזוג, בשתי הקבוצות, עבר את תהליך הירידה במשקל, וזאת כדי לבחון מהי ההשפעה שיש לתהליך שהוא עובר על בן הזוג השני.

הזוגות נשקלו שלושה חודשים וחצי שנה לאחר תחילת התהליך. מתוצאות המחקר עלה כי משתתפי שתי הקבוצות ירדו במשקל, אך לא נמצא הבדל בשיעור הירידה בין קבוצת שומרי המשקל לקבוצת הביקורת. עם זאת, שליש מבני הזוג של כל משתתפי המחקר בשתי הקבוצות,  שלא השתתפו בהליך הטיפולי, השילו שלושה אחוזים מהמשקל העודף שלהם בתום שישה חודשים מתחילת התהליך. תופעה זו קרויה "אפקט האדווה", שכן תהליך הירידה במשקל עשוי להתפשט לבן הזוג שלא משתתף באופן פורמלי בתהליך. למעשה, כאשר אנו מצויים בסביבה מסוימת, היא תשפיע עלינו – בין אם במודע או לא.

מחקר אחר, שנערך ב-2015, בחן עד כמה בני זוג משפיעים זה על זו בהיבט של אורח חיים בריא. החוקרים בדקו יותר מ-5,000 זוגות בני 50 ומעלה בשלושה היבטים הקשורים לאורח חיים: השמנה, עישון או חוסר פעילות גופנית. מהממצאים עלה כי כאשר אחד מבני הזוג מנהל אורח חיים בריא, קטן הסיכוי כי בן או בת הזוג שלו ינהל אורח חיים לא בריא. מרשים עוד יותר היה הממצא שלפיו בקרב בני זוג לאנשים שלא חיו חיים בריאים בתחילת הקשר, והפכו לבריאים תוך כדי הקשר - השינוי של בן הזוג השני היה משמעותי עוד יותר. כך למשל, נבדקים שהיו בזוגיות עם בן זוג שהיה במשקל תקין, לא ירדו במשקל. אך כאשר בן הזוג היה בעודף משקל והוריד ממשקלו – סיכויו של בן הזוג השני לרדת במשקל גדל פי שלושה.

בשורה התחתונה: תהליך הירידה במשקל, ובכלל – אימוץ הרגלי חיים בריאים, הוא לא פשוט וקל. אם תשתפו בו את בן או בת הזוג, ואפילו חבר קרוב או בן משפחה, תיהנו מהיתרונות, ובעיקר - לא תצטרכו להתמודד לבד.

 

 

שני ששון - דיאטנית קלינית בסטודיו סי.