עם אוכל כן משחקים

חלב בטעם אגוזים, סטייק בעובי נייר, לחמניות "מדברות", לחמים מונבטים וחלווה עם תפוזים: חידושים והמצאות בתחום המזון שעושים לנו שמח בפה

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 03/12/17 11:54 טו בכסלו התשעח

עם אוכל כן משחקים
ישראפוד 2017 , צילום: יח"צ

הייטק הוא העיסוק האנושי הכי עתיר סטארטאפים, נכון או לא נכון? לא נכון! תעשיית המזון ממציאה כמעט כל יום פטנט חדש.  
תעשיית המזון הישראלית הכי מוחרמת בעולם, נכון או לא נכון? לא נכון! לפי שבוע המזון והמשקה "ישראפוד", שנפתח ב-28 בנובמבר, זו הפעם ה-34 ברציפות בארגונה וניהולה של קבוצת שטיר, כל העולם מוכן לבוא אלינו עם תוצרתו. חמישים חברות מזון, מארצות הברית ועד טורקיה, מסין ועד לטביה, מרוסיה ועד אנגליה, מסרילנקה ועד יוון, התייצבו בארץ כדי לנסות לשכנע אותנו לייבא את החלווה שלהן (רוסיה), הבירה שלהן (ספרד), מיץ הלפת שלהן (טורקיה) ועוד מאות מוצרים. ושימו לב, מתוך עשרות המדינות המשתתפות, 30 (!) הגיעו לכאן השנה בפעם הראשונה. אז מי מפחד מה-BDS. 

גם יצרני המזון הישראלים לא מביישים את "אומת הסטארט אפ", והוכיחו ביטחון עצמי בתקופה מאתגרת במיוחד מבחינתם, כי חוק המזון החדש פותח את השוק בארץ לתחרות מחו"ל ותקנה חדשה מחייבת לסמן על המוצרים בין היתר את ערכי הסוכר, השומן הרווי והמלח. 
בשבוע המזון הציגו הישראלים חידושים כמו סופגניות מקמח מלא, לחמניות של מאפיות ברמן שמסרים צרובים על חלקן העליון כמו "בהצלחה בלימודים" ואימוג'י של כלי כתיבה, תרגילי חשבון ועוד.  והסטארט אפ המדהים של לחם עם נבטי קינואה, כוסמת, וקטניות שאינו מכיל גלוטן ומשווק קפוא. את היכולות של האופים המקומיים ניתן היה לראות באליפות ישראל של המיגדנאים (קונדיטורים), והחידושים הטכנולוגיים במטבח הוצגו בתערוכה הצמודה – הוטקס.

לחמניות של ברמן

לחמניות של ברמן צילום: יח"צ


חשיפת הציבור בארץ ליבוא מתחרה מחו"ל מאפשרת עכשיו לחברת ישרקו לייבא 3 מותגים מובילים של גבינות צ'דר אנגליות יוקרתיות, ובכוונתה להגיע עד 8 גבינות, כולל צ'דר מחלב עיזים, צ'דר עם בצל מקורמל, צ'דר עם לימוני ליים וצ'ילי ועוד. עדי כהן מנכ"ל ישרקו מגלה שהחברה שלו מייבאת מרחבי העולם כ-200 גבינות שונות, ומסביר שהישראלים מחפשים כל הזמן חידושים וטעמים קולינריים אחרים.

לצד החידושים המיובאים יש גם סטארט אפ כחול לבן כמובן. למשל הגבינה הלבנה הרכה 5% של תנובה, העשויה בכלל מסויה, כחלק משוק תחליפי החלב ההולך וגדל. פתרון לצרכנים בעלי רגישות ולשומרי הכשרות (הגבינה הזו היא פרווה). 9.50 שקלים ל-250 גרם. וגם - משקה חלב לקפה בטעם אגוזי לוז 1% שומן, בקרטון המיועד לשקשוק והקצפה.

חלב בטעם אגוזים של תנובה

חלב בטעם אגוזים של תנובה צילום: יח"צ

סטארט אפ החלווה הרכה של חברת "אחוה" הוא אחד המרתקים בשוק הישראלי. בימים אלה משווקת החברה 4 סוגים חדשים: חלווה עם פירות יבשים, עם דבש ושקדים, עם תפוז ופולי קקאו, או עם פולי קקאו ופיסטוק. החלוות החדשות האלה ארוזות במכלים של 3 ק"ג שנראים כמו עוגה עשירה, או באריזות של 200 גרם העולות 6-5 שקלים.

חלבה של אחווה

חלווה של אחווה צילום: יעל האן

נעבור ממתוק למלוח, מחלווה לקראנצ'וס. חברת שסטוביץ השיקה בעקבות דרישתו של שר הבריאות דאז, ליצמן, להפחית שומן רווי ונתרן בתעשיית המזון. החברה מצהירה שסדרת חטיפי הקראנצ'וס החדשים שלה עומדים בדרישה הזו, ושהיא לא מתכוונת להמתין עד שנת 2020, זמן תחולת הדרישה, אלא כבר במהלך 2018 חטיפי הקראנצ'וס שלה הם בעלי ערכי שומן רווי ונתרן הנמוכים ביותר בקטגוריה. הטעמים: גריל, ברביקיו, פלאפל, בצל ופיצה. המחיר: כ-4 שקלים ל-70 גרם.

קראנצ

קראנצ'וס צילום: יח"צ

אפילו בתחום בשר הבקר יש בארץ חידושים טכנולוגיים. הכי מעניין לדעתי הוא הפטנט של ארז דהבני, מנכ"ל ובעלים של חברת "בלדי": סטייק אנטרקוט חתוך לעובי של דף נייר, שמוכן לאכילה תוך דקה אחת: 30 שניות מכל צד על מחבת עם קורט מלח ופלפל, וטיפת שמן. קוראים לו "סטייק מינוט" ואריזה של 300 גרם (12 פרוסות) עולה כ-35 שקלים. ארז אומר שהפיתוח הזה מותאם לישראלים עסוקים, שלא מתפשרים על איכות הבשר ורוצים לאכול מהר ומיד, במחיר סביר. 

סטייק מינוט של בלאדי

סטייק מינוט של בלאדי צילום: יח"צ

עיקרון המהירות והקלות מכתיב גם את ייצור המגשית עם הקוביות הקפואות של עשבי תיבול של חברת "דורות". לא צריך לשטוף, לברור ולקצוץ פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום, ג'ינג'ר וכו'. מכניסים את הקובייה הקפואה לתבשיל – ויש טעמים וארומה. יופי של חיים קלים. 8 יחידות במגשית של 70 גרם עולות 8-12 שקלים.

דורות

דורות צילום: ארקדי רסקין

אי אפשר לדבר על סטארט אפ בלי להתייחס להייטק. אז לא רק רשתות הענק בתחום המזון מאפשרות להזמין מוצרים דרך האינטרנט. גם עשרת חנויות הירקות והפירות הנקראות "שוק הרצל" עם סניפים בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון, בת ים ובקרוב הסניף ה-11 בפתח תקווה, נכנסו לעידן הממוחשב. לפני כמה ימים, במפגש עם הבעלים אלי אסף ועזרא שפר, שמעתי על שירות המשלוחים האינטרנטי החדש שלהם, שניתן חינם. כותבים "שוק הרצל" והאפליקציה עולה. אז היום אפשר לתת לאצבעות ללכת במקומנו לא רק כדי לקנות אופנה או טלפון חכם, אלא גם עגבניות, מלפפונים, תותים והדרים ועוד. 
אומרים שהשלב הבא יהיה קניות הנוחתות מלמעלה ליד הדלת או על אדן החלון - באמצעות רחפן. יש למה לצפות. 

שוק הרצל

שוק הרצל צילום: יח"צ