להקת "נושאי המגבעת" לא מתאחדת? שתו עוד וויסקי

נתאי מורגנשטרן הוא מעריץ שרוף של נושאי המגבעת, אבל איך זה קשור למזקקה של וויסקי בסקוטלנד? והאם מזקקה שנבנתה מחדש נותנת תקווה למופע איחוד?

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 04/12/17 14:29 טז בכסלו התשעח

להקת "נושאי המגבעת" לא מתאחדת? שתו עוד וויסקי
וויסקי, צילום: shutterstock

"קנו לעצמכם מתנה לחג, גם אני אקבל בגבולות הסביר…" (נושאי המגבעת)

נגיד שיש להקה שגדלתם עליה שהיא התפרקה מזמן ולא זכיתם להיות בהופעה שלה. במהלך השנים חקרתם אותה, השגתם כל הקלטה ישנה שלה והצלחתם לתאר את עצמכם כמה וכמה פעמים ממש חווים את ההרגשה של להיות בהופעה שלהם. נשמע מוכר? אז לי יש להקה כזו. 'נושאי המגבעת' . 

אני לא זוכר מתי התחלתי ממש לשמוע אותם ולהתעמק בהם אבל אני זוכר שלפני 15 שנים, כשהייתי תלמיד בישיבה הייתי שומע אותם הרבה מאוד. כל כך התבאסתי שלא זכיתי להיות ולו בהופעה אחת שלהם. זה היה סוג של חלום שידעתי שלא יתגשם לעולם. ואז, ככה פתאום, אני שומע שהם עושים הופעת איחוד. לא ממש איחוד, רק שני חבר'ה מההרכב המקורי. 

כמובן שהייתי בהופעה. לא אשקר אם אגיד שזה היה אחד הדברים היותר כייפים ומענגים שעשיתי בחיים. אז ברור שזה לא כמו הדבר האמיתי, אבל בכל זאת להיות באותה אווירה עם אנשים שגם יש להם רגשות לנושאי המגבעת זה לא דבר שאני זוכה לו כל יום. יותר מ 200 איש שרים ביחד את כל השירים, ממש סוג שירה בציבור נוסטלגית. האווירה כמו שאמרתי היית מחשמלת. ללא ספק הקהל קיבל בדיוק את מה שציפה שיהיה. 

מה הקשר לוויסקי? תחשבו על מזקקה שכבר לא קיימת. כזו שכל בקבוק שלה עולה אלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים. שרק מלקרוא על המזקקה ורשמי טעימה אתה ממש רוצה כבר לטעום את הוויסקי שלה. ואז אחרי שהיא נסגרה, נפתחה מזקקה שיש לה לא מעט היסטוריה משותפת עם הישנה...

בקצרה, בשנת 1819 הוקמה מזקקה באזור היילנדס בסקוטלנד על ידי מי שנודע מאוחר יותר בשם הדוכס של סאתרלנד. המזקקה נקראה במקור "קליינליש"( Clynelish) והרישיון שנרכש על ידי הדוכס בשנת 1824 עבר כמה ידיים עד 1896. 

לאחר שנהנתה המזקקה מפופולריות עצומה כמעט מראשיתה (במשך תקופות ארוכות בהיסטוריה המוקדמת שלה, המאלט שהופק בקלייניש נמכר רק ללקוחות פרטיים ולא לבלנדרים בכלל), המזקקה, במשותף עם מרבית התעשייה, סבלה בתקופות של 'חוק היובש' באמריקה לבין תום מלחמת העולם השנייה. ולכן היא פסקה לעבוד פעמיים: בין השנים 1931-38, ושוב מ- 1941-45. 

במהלך ההתאוששות שלאחר המלחמת העולם השניה, הביקוש של בלנדרים עבור מאלט Clynelish היה גבוה מאוד, ולכן כדי להגדיל את יכולת ההספקה שלה, בנו בשנת 1967 מזקקה חדשה הסמוכה לזו הקיימת. מזקקה זו נקראה גם קלייניש Clynelish, . כלומר היו 2 מזקקות תחת אותו מותג ואותו שם. המזקקה המקורית נסגרה בשנת 1968 ונפתחה שוב תחת השם החדש 'ברורה' בשנת ,1969 ועבדה ברצף עד שנת 1983 אז נסגרה. 

בכל מקרה, לפני כמה חודשים יצאה הודעה רשמית שמזקקת "ברורה" תפתח שוב תחת אותו שם ובאותו מקום של מזקקת "ברורה" הישנה והטובה. מי יודע, אולי גם אני אזכה לאיחוד של נושאי המגבעת הישנה והטובה. דבר אחד בטוח: גם הוויסקי החדש של "ברורה" וגם איחוד של נושאי המגבעת לא יהיה כמו פעם. יותר טוב או פחות טוב? נחכה ונדע. 

קליינליש 14

קליינליש 14 צילום: יח"צ

קליינליש 14 שנים CLYNELISH

אזור: היילנדס (סקוטלנד)

גיל:14

אלכוהול: 46%

ריח: לימון וקינמון, אגס, הדרים ריח חזק של שעווה

טעם: מליחות קלה, חרדל, כבול, נויל, פירות הדר

סיומת: ארוכה ונעימה ובסוף מורגשת מרירות קלה

סיכום: אני מאוד מאוד אוהב וממליץ על הבקבוק הזה בפרט ועל המזקקה הזו בכלל. חפשו בוויסקי של סבא אולי יש לו איזה בקבוק של "ברורה"

מחיר 290-350 ₪

יבואן: IBBLS

 

לטורים הקודמים