ולראש השנה - עוגת דבש, אלא מה

נעמי גוטקינד-גולן אפתה בעצמה שתי עוגות דבש ומספרת איך יצא, ויש גם מתכונים. ואם אתם מתעצלים לאפות בעצמכם - מצורפת גם המלצה לקניה מוצלחת. שנה טובה ומתוקה מדבש!

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 14/09/17 11:33 כג באלול התשעז

ולראש השנה - עוגת דבש, אלא מה
עוגת דבש - אין עליה, צילום: shutterstock

בניגוד לעוגות שוקולד שכולם אוהבים כל השנה, לעוגות דבש יש קהל מצומצם יחסית. בדרך כלל הן טעם נרכש. זו גם הסיבה שרשתות גדולות כמו אסם ועלית מייצרות מהדורות מוגבלות של עוגות דבש בחושות, וגם הופעתן בקונדיטוריות מצומצמת ומתרכזת בעונת חגי תשרי. המנהג לטבול תפוח בדבש מעניק בכל זאת לעוגות הדבש רייטינג גבוה, ואם נחליט לאפות בבית עוגה המכילה את צמד חומרי הגלם המסורתיים הללו, נוכל לקצור מחמאות. במיוחד כאשר המתכון מוצלח. מתכון כזה קיבלתי מהשף ניסים לוי, קונדיטור הבית של רשת מלונות רימונים. הוא המציא אותו בעצמו וגם מדווח שכל אורח בתשעת מלונות הרשת יקבל את העוגה שלו בשבוע ראש השנה.

כאחת שלא נוהגת להשקיע זמן ומאמץ באפיה ניגשתי די בחשש לנסות את המתכון, שהוא בסגנון קרמבל תפוחים. ההפתעה הראשונה הייתה קלות ההכנה. ההפתעה הגדולה יותר הייתה הטעם. אני לא אוהבת כשהדבש דומיננטי מדי במאפה, אבל בעוגה הזו, אולי הודות לגרידת הלימון או השילוב המוצלח עם התפוחים, טעם הדבש היה עדין ומאוזן. הנה המתכון להתרשמותכם:

עוגת דבש בסגנון קרמבל תפוחים:

חומרים: 
חצי כוס דבש, חצי כוס סוכר, חצי כוס תה חזק -2 תיונים, שליש כוס שמן, 3 ביצים, כוס ורבע קמח תופח, חצי כפית קקאו, גרידה מקליפת לימון שלם, 50 גרם קוביות תפוחים, קמצוץ משלושה המרכיבים הבאים – סודה לשתיה, קינמון, ציפורן.

ההכנה:
מערבבים, שמן, סוכר, תה ומוסיפים את הביצים עד שהתערובת חלקה ואז מערבלים פנימה את החומרים היבשים לא כולל התפוחים.
יוצקים לתבנית של אינגליש קייק. 
מערבבים את קוביות התפוחים עם מעט קמח מעורב בסוכר חום ומפזרים מעל התערובת. 
אופים ב-160 מעלות כ-45 דקות, עד שהעוגה משחימה מעט וקיסם שננעץ יוצא עם מעט פירורים עליו. 

עוגת דבש קראמבל תפוחים - שף ניסים לוי

עוגת דבש קראמבל תפוחים - שף ניסים לוי צילום: גל פוני

אחרי שהתגברתי על המתכון הראשון, החלטתי להעז עם עוגת דבש קלסית למיטיבי לכת, על טהרת הדבש וללא תפוחים. את זו למדתי ברשת גרג קפה, שגם מוכרת עוגות כאלה ב-120 סניפיה ב-39 שקלים. איך יצאה לי העוגה בבית? רכה ונימוחה כמובטח, אבל לחסידי עוגות דבש בעיקר. גם הפעם ההכנה קלה ומהירה אבל חייבים להצטייד במאזני מטבח, כי החומרים מחושבים לפי גרמים ובאפייה כידוע, לא מאלתרים. חייבים לדייק בכמויות: 

עוגת דבש נטו:

חומרים ל-2 תבניות אינגליש קייק:
כפית וחצי אבקת אפיה. רבע כפית סודה לשתייה. 280 גרם קמח. 3 ביצים. 200 גרם שמן קנולה. 240 גרם דבש. 160 גרם סוכר חום. 130 גרם תה. קורט מלח וקורט ציפורן.

ההכנה:

מערבבים במיקסר שמן, דבש וסוכר, מוסיפים את הביצים ומערבלים לתערובת חלקה.
מוסיפים את כל החומרים היבשים וכאשר התערובת חלקה, יוצקים פנימה תוך ערבוב את התה. 
יוצקים את העיסה ל-2 תבניות אינגליש קייק ואופים ב-170 מעלות כ-45 עד 55 דקות. העוגה מוכנה כשקיסם שמכניסים למרכז יוצא יבש.

עוגת דבש של גרג

עוגת דבש של גרג צילום: אלעד גוטמן

"עקיצת הדבורה" ודולצ'ה דבש

אם אתם לא בנויים להתנסויות אפיה ליד התנור כשהחגים מתקרבים, ויש הרי עשרות עוגות דבש מוכנות בקונדיטוריות השונות, אני ממליצה לרכוש את "עקיצת הדבורה" של השף קונדיטור מיקי שמו. מדובר בבצק בחוש בציפוי שקדים ודבש במילוי קרם וניל. לא זול- 55 שקלים – אבל שווה. ברשת קונדיטוריית שמו בולטות מתוך ההיצע הרחב גם עוגת דבש ומרמלדת פירות כתומים (49 שקלים) ועוגות דבש קלסיות עם אגוזי מלך, שזיפים ותמרי מג'הול (42 שקלים).  אבל אם הייתי חייבת לבחור רק מעדן אחד מאלה שיש שם, היו אלה "דולצ'ה מוס דבש" - שני רולים של מוס דבש על תחתית שוקולד ואגוזים בשילוב של שוקולד "ולרונה" (69 ש"ח ל"פס").

עוגת דבש של מיקי שמו

עוגת דבש של מיקי שמו צילום: דניאלה לילה

עוגת דבש עגולה
לרשימת עוגות הדבש המיוחדות לחגי תשרי אפשר להוסיף גם את זו של מותג בתי הקפה והבייקרי "Arcaffe", שהיא עגולה, מעוטרת בפרוסות שקדים ובעלת מרקם אוורירי ועולה 45 שקלים. 

עוגת דבש של ארקפה

עוגת דבש של ארקפה צילום: יח"צ

יוגת דבש ארומטית
יש גם את עוגות הדבש עם התבלינים הארומטיים של רולדין, במגוון הכולל חלבית (36 שקלים), פרווה בתוספת תפוחים ומרנג אספרסו (42 שקלים), ועם אגוזי מלך ושטרוייזל, גם היא פרווה (49 שקלים). יש גם מאפינס דבש אישיים בכ-10 שקלים ל-100 גרם.

עוגת דבש של רולדין

עוגת דבש של רולדין צילום: רונן מנגן

לרגישים לגלוטן ולמפחיתים בסוכר

ומה יעשו מי שהדבש כמו הסוכר אסורים עליהם מטעמי בריאות, או שהם רגישים לגלוטן? מאפיית בראל מבית "אשבל מזון פונקציונלי", מייצרת עבורם עכשיו עוגות ללא גלוטן בטעמי וניל וצ'יפס שוקולד, וגם עוגת קפה ללא גלוטן, ללא תוספת סוכר וללא שמני טראנס. מזו האחרונה אכלתי פרוסה ועוד אחת, והופתעה מפריכותה וטעמה מפנק החך. מחירה 22.59 שקלים ומשקלה 400 גרם. את מוצרי בראל הכוללים גם קמח ללא גלוטן ניתן להשיג בבתי טבע ובכמה רשתות פרטיות גדולות. 

עוגת דבש של בראל

עוגת דבש של בראל צילום: יח"צ

עוגת דבש של אחוה
שמרתי לסוף את הצימוק, אולי הדובדבן שבקצפת: עוגת דבש בחמישה שקלים בלבד. כן, "מהפכת קופיקס" שהפכה כבר לשם גנרי, תופסת תאוצה - והפעם מצטרפת חברת אחוה, עם עוגת דבש פרווה במשקל 400 גרם, שתימכר במרבית רשתות השיווק עד סוף תקופת חגי תשרי. כבוד.

עוגת דבש של אחוה

עוגת דבש של אחוהצילום: יח"צ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן