וויסקי בחום הזה?! בהחלט

נתאי מורגנשטרן אוהב וניל, אבל לא בגלידה, ומחבב וויסקי בבקבוקים משולשים. המלצה חמה על וויסקי שמתאים לחום וללחות שבחוץ

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 17/07/17 16:13 כג בתמוז התשעז

וויסקי בחום הזה?! בהחלט
וויסקי, צילום: shutterstock

"תגיד, איך אתה יכול לשתות וויסקי בחום הזה?" זה משפט שאני שומע לא מעט פעמים בזמן האחרון. פה, בתל אביב בגלל הלחות החום מורגש עוד יותר. אז התשובה שלי בדרך כלל היא פשוטה: "אולי בחוץ חם אבל במזגן נעים...". אבל באמת, אם ננסה לרגע להיות קצת רציניים, אלכוהול גורם לגוף להרגיש חם, הוא לא באמת מחמם הוא רק נותן את ההרגשה הזו. בקיץ זה לא בדיוק הדבר שאתה רוצה להרגיש בנוסף לחום הטבעי. אבל לדעתי, יש גם וויסקי שיכול להתאים לקיץ. ולא, אני לא מתכוון לוויסקי עם קרח. גם בקיץ אני לא שותה את הוויסקי שלי עם קרח. אף פעם לא. כדאי לפעמים למהול את הוויסקי עם כמה טיפות מים, זה מוריד במקצת את אחוז האלכוהול ופותח אותו לריחות וטעמים נוספים, אבל רק כמה טיפות לא יותר. קרח מוהל אותו בכל כך הרבה מים מהנוזל הכל כך מדהים הזה, שהוא כבר מאבד טעמים. ובכלל כשהוא קר קשה להבחין בין כל הטעמים שמסתתרים בו.

בחזרה לוויסקי שלנו: כשאני אומר וויסקי שמתאים לקיץ, הדבר הראשון שעולה לי לראש זה וניל. לא יודע למה אולי זה שריטה שלי, אבל כשאני מריח הרבה וניל בכוס וויסקי משום מה זה מתחבר לי לקיץ.  

אז הפעם אני רוצה לדבר על ביטוי שלדעתי קצת מפוספס בשוק הישראלי. זה ביטוי שעשוי טוב, מתאים לקיץ, עבר 3 סוגי חביות ממזקקה מאוד פופולארית והמחיר שלו נמוך מ200 שקלים.

אז ככה, המזקקה היא גלנדפידיך, או בתרגום לעברית "עמק האיילים". לאחר שהצליח להגשים חלום לייצר וויסקי, וילאם גרנט הצליח לזקק את הניו מייק הראשון של המזקקה בחג המולד בשנת 1887. מאז, שם המשפחה הוא חותם לא רק במותג המשפחתי 'גרנטס', אלא היא גם מחזיקה באמתחתה את הבעלות על הבלנד 'מונקי שולדרס' והמזקקה המופלא בלווני (the balvenie) ועוד. אז כמובן שמי שאוהב את גלנדפידיך ימצא אותו גם בבלנדים שלהם. יש בדיחה שמספרים (האמת היא לא ממש מצחיקה), שהסיבה לכך שהבקבוק של גלנפידיך הוא משולש ולא עגול, היא שאם הוא ייפול לך מהיד הוא לא יתרחק הרבה... חוץ מזה הנקודה שהכי מעניינת במזקקה הזו היא, שכיום המזקקה לא תלויה בשום גוף חיצוני. כלומר יש לה מפעל לבניית חביות  וחרשי נחושת משלה. 

והביטוי שלה, זה הפידיך 14 ריצ' אוק. glenfiddich 14 rich oak.

זה וויסקי טוב שהתיישן 14 שנה בחבית אקס ברבן, כלומר חבית שבעבר היה בה ברבן. ולאחר מכן היא מקבלת שני פינישים: הראשון 12 שבועות בחבית עץ אירופית. מיד לאחר 12 השבועות הנוזל עובר עוד פיניש, קצר יותר, שישה שבועות בחבית עץ אמריקאית. רק לאחר מכן הוא מבוקבק בחוזק של 40% אלכוהול.

גלנפידיך 14

גלנפידיך 14 צילום: יח"צ

אזור: ספייסייד סקוטלנד

גיל:14

אחוז אלכוהול: 40%

חבית: אקס  ברבן, אלון ארופאי, אלון אמריקאי

ריח: עדין מאוד. וניל, הרבה וניל. המון פירות, טיפה אגוז מוסקט וקינמון. ענף עץ שנגזם מעץ חי.

טעם: מתיקות, וניל, טיפה דבש, תפוח ירוק, ציפורן.

סיומת: בינונית, קצת עקצוצים בקצה הלשון. בסוף נעימות של פירות ואגוז מוסקט המתחזק אט אט.

לסיכום: וויסקי נהדר שמתאים גם לקיץ חם. 

יבואן: הכרם

מחיר  בארץ: 190-280 ₪, יש לפעמים מבצעים ואז מחירו פחות מ170 ₪

 

לטורים הקודמים