השבת מכינים: מאפי קינמון חלומיים

חוץ מטעמי המקרא, לכל פרשה יש את הטעמים שלה גם באוכל. חנה פנט - בעלת הבלוג "לאכול, לשנות, ליהנות" מביאה לכם את המתכונים שיביאו את פרשת השבוע עד לצלחת

חדשות כיפה חנה פנט 20/02/19 12:34 טו באדר א'

השבת מכינים: מאפי קינמון חלומיים
טעם הפרשה, צילום: סטודיו כיפה

בפרשה אנו מוצאים את הציווי האלוקי למשה, כי כל גבר יהודי מבן עשרים שנה ומעלה ייתן מחצית שקל: "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל לתת את תרומת ה' לכפר על נפשותיכם." "כִּ֣י תִשָּׂ֞א אֶת־רֹ֥אשׁ בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לִפְקֻֽדֵיהֶם֒ וְנָ֨תְנ֜וּ אִ֣ישׁ כֹּ֧פֶר נַפְשׁ֛וֹ לַֽיהֹוָ֖ה בִּפְקֹ֣ד אֹתָ֑ם וְלֹא־יִֽהְיֶ֥ה בָהֶ֛ם נֶ֖גֶף בִּפְקֹ֥ד אֹתָֽם: זֶ֣ה יִתְּנ֗וּ כָּל־הָֽעֹבֵר֙ עַל־הַפְּקֻדִ֔ים מַֽחֲצִ֥ית הַשֶּׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ עֶשְׂרִ֤ים גֵּרָה֙ הַשֶּׁ֔קֶל מַֽחֲצִ֣ית הַשֶּׁ֔קֶל תְּרוּמָ֖ה לַֽיהֹוָֽה: כֹּ֗ל הָֽעֹבֵר֙ עַל־הַפְּקֻדִ֔ים מִבֶּ֛ן עֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וָמָ֑עְלָה יִתֵּ֖ן תְּרוּמַ֥ת יְהֹוָֽה: הֶֽעָשִׁ֣יר לֹֽא־יַרְבֶּ֗ה וְהַדַּל֙ לֹ֣א יַמְעִ֔יט מִמַּֽחֲצִ֖ית הַשָּׁ֑קֶל לָתֵת֙ אֶת־תְּרוּמַ֣ת יְהֹוָ֔ה לְכַפֵּ֖ר עַל־נַפְשֹֽׁתֵיכֶֽם".

בכל פעם שמשה רבינו ירצה לדעת את מספר היהודים הראויים להתגייס לצבא, הוא יערוך מגבית של חצאי שקלים ויספור את המטבעות. אל לו לספור את העם באמצעות מפקד אוכלוסין רגיל שכן הדבר עלול להביא מגיפה חלילה על בני-ישראל. הכסף שיצטבר ישמש לרכישת קורבנות הציבור שיועלו על המזבח.

אחד המרכיבים של משחת הקודש בה קידשו את כלי המשכן היה הקינמון. "וְאַתָּה קַח-לְךָ, בְּשָׂמִים רֹאשׁ, מָר-דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת, וְקִנְּמָן-בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם; וּקְנֵה-בֹשֶׂם, חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם". חז"ל חלוקים בנסותם לפענח מהו אותו קינמון. רש"י בפירושו על "קינמון בשם" - "לפי שהקינמון קליפת עץ הוא שהוא טוב ויש בו ריח" והוא מדגיש "ויש שאינו אלא כעץ".

את הקינמון אנו מכירים היטב במטבח בעוגות שמרים אין כמוהו מפיץ ריח ונותן טעם. מביאה לכם את המתכון למאפי סינבון המצוינים שלי: 

מאפה סינבון אחרי ציפוי

מאפה סינבון אחרי ציפויצילום: חנה פנט;


 
רכיבים:
 
לבצק:
 
1/2 4 כפיות שמרים יבשים
1 כוס מים פושרים
2/3 כוס סוכר +1 כפית
1 כוס חלב פושר
150 גר'חמאה
1 כפית מלח
2 ביצים טרופות קלות
7-8 כוסות קמח
 
מילוי:
 
225 גר' חמאה מרוככת
1/2 1 כוסות סוכר
4 כפות קינמון
לציפוי לפני האפייה: ביצה טרופה 
לציפוי לאחר האפייה: אבקת סוכר וחלב 
לערבב היטב עד למרקם משחתי מעט.
 
 
 
אופן ההכנה:
 
הבצק:
 
בקערת המיקסר לעבד את כל חומרי הבצק לבצק אחיד
להניח בקערה משומנת היטב, לכסות ולתת לנוח עד שמכפיל את ניפחו.
אני השארתי את הבצק לילה במקרר.
לאחר ההתפחה, לחלק ל-2חלקים,
לרדד למלבן בעובי כ-1/2 ס"מ - לא פחות - הבצק צריך להיות עבה. 
למרוח במחית החמאה והקינמון, לגלגל לגלילה, 

לחתוך לפרוסות בעובי כ-3 ס"מ.

להניח בתבנית מצופה בניר אפיה, עם החתך כלפי מטה, במרווחים של 2 ס"מ, ולהתפיח שוב כ-45 דקות.
 
 לחמם התנור ל-180 מעלות, לאפות 20-30 דקות  או עד שהשבלולים זהובים-חומים.
לקרר.

לצפות בציפוי אבקת הסוכר המדולל במעט חלב, ולזלול בלי הפסקה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן