הסברסים של היום זה לא מה שהיה פעם

לסברס של היום לא צריך להוציא את הקוצים וגם לא לקלף. פיתוחים ישראליים מדהימים הפכו אותו לטעים ונגיש יותר ובעל ערכים תזונתיים רבים. ויש גם מתכונים של מלבי סברס וגביעי סברס בשמנת

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 30/07/17 12:22 ז באב התשעז

הסברסים של היום זה לא מה שהיה פעם
סברסים צבעוניים, צילום: יח"צ

בזיכרונות ילדותי מהחופש הגדול, יצאנו עם פחיות שימורים ריקות ומקל שבקצהו נעוץ מסמר גדול, אל משוכת שיחי הצבר בשולי השכונה. היינו מפילים את הפרי הקוצני מבין העלים הבשרניים לתוך הפחית, מגלגלים אותו בחול כדי להסיר את הקוצים, ומתענגים על עסיסו למרות שעדיין ננעצו קוצים דקיקים אחדים בלשון. אתם בוודאי חושבים שאני מדור הדינוזאורים. 

אבל גם היום, כשהסברס הישראלי ששודרג בינתיים בכל העולם למעמד של סופר-פוד (מזון על), עדיין טעמו בפי. אולי מתוק קצת פחות, אבל מלהיב ומרגש לא פחות מעוגיית המדלן של מרסל פרוסט ("בעקבות הזמן האבוד"). יש המון סיבות לאכול את פרי הצבר, שילידי הארץ מכונים על שמו: נוסטלגיה לוותיקים, הזדמנות להמציא קינוחים חדשים לקונדיטורים, וערכים בריאותיים לכל הגילאים. ובמיוחד בימים אלה, כי בסוף יולי תחילת אוגוסט הצבר מגיע לשיא בשלותו וטעמו. 

סברס

סברס צילום: shutterstock

פעם כוסתה ארץ ישראל בכל אתר ופינה בשיחי צבר שגדלו פרא וכל מי שרצה והצליח, יכול היה לאכול מפריים. ברבות הימים נעקרו הצברים כמעט כליל, וגם הפכו לשפני ניסיונות חקלאיים. התוצאה: צבר נטול קוצים. תוצאה שנייה: צבר שצבעו אדום. פטנט ישראלי עולמי ומוגן, לצד הצבר צהוב, צבעו הטבעי. המגדלים בחוות אורלי ברמת נגב, שם מגדלים צבר אדום אורגני כבר 25 שנה, אומרים שבאדום יש יותר ערכים תזונתיים.

למה בכלל לאכול צבר ובמיוחד אדום? הקשיבו לדבר המגדל, בעקבות מחקרים רפואיים: פירות הצבר מסייעים בהתמודדות עם השמנת יתר, סכרת, בעיות עיכול, וסוגי סרטן אחדים. הם מהווים מקור טוב לאספקת סידן, ומכילים זרחן, ברזל, אבץ, אשלגן ועוד מינרלים חשובים לגוף. לקראת פעילות ספורטיבית מאומצת, הם מעלים את רמת האינסולין בדם.

את צברי החווה נטולי הקוצים והקליפה, מגידול אורגני, ניתן לרכוש עכשיו בשיווק השקמה, שופרסל, שוק העיר, ויקטורי וחנויות פירי נבחרות  ב10 עד 14 שקלים לקילוגרם. 

אגב, בחוות צברי אורלי, השוכנת סמוך לדימונה, ריכוז שיחי הצבר הגדול ביותר במזרח התיכון, אפשר לראות סברס ב-6 צבעים שונים, פרי פיתוח ישראלי. מקום שווה ביקור. 

ועכשיו לעיקר: לקערה, לצלחת, למתכונים. אישית אני מעדיפה לאכול את הפרי כמו שהוא, מקולף כמובן, ומצונן היטב במקרר. אבל הקונדיטור שחר בלום, מחוות צברי אורלי המציא מתכון של גביעי צבר אדום בשמנת:

חומרים:

2 שמנת מתוקה (להקצפה) או שמנת צמחית. 250 מ"ל. 300 גרם עוגיות פתי בר. 4 יחידות צבר אדום. 1 אינסטנט פודינג וניל. 80-200 גרם ריבת חלב לפי הטעם. קצת ליקר פירות.

 צנצנות לשימוש חוזר עם מכסה.

הכנה:

מרסקים במעבד מזון עוגיות פתי בר לגריסים עבים (לא אבקה).

מקלפים 4 צברים אדומים גדולים ומכניסים למסחטת פירות כדי לקבל מיץ צבר אדום מנופה מהגרעינים (ניתן לנפות גם באמצעות רשת סינון פשוטה).

מתחילים להקציף את השמנת עם האינסטנט פודינג ולאט מוספים את מיץ הצבר עד קבלת מרקם יציב בצבע אדום.

במקביל מקציפים את השמנת המתוקה השנייה עם ריבת חלב  ומעט ליקר פירות למרקם יציב.

ממלאים בתחתית הצנצנת שכבה בגובה של 1/2 ס"מ עוגיות פתי בר מרוסקות ועליה מזלפים שכבה של עוד 1-1/2 ס"מ של השמנת המוקצפת עם מיץ צבר אדום, מעליה שכבה נוספת של פתי בר טחון ועליו שכבה של שמנת מוקצפת עם ריבת חלב. ועכשיו שכבה שלישית של פתי בר מכוסה בשמנת מוקצפת עם מיץ צבר אדום. מסיימים בשכבה עליונה של פירורי פתי בר.

את הקינוח מאכסנים במקפיא. מומלץ להוציא מהקפאה 30 דקות לפני הגשה ולאכול חצי קפוא.

גביעי צבר אדום בשמנת

גביעי צבר אדום בשמנת צילום: יח"צ

והנה מתכון נוסף של שחר בלום: מלבי סברס: 

חומרים ל-4 מנות:

4 כוסות מיץ צברים אדום. 4 כפות גדושות קורנפלור. כף סוכר. 2 כפות מי ורדים. חופן בוטנים קצוצים. חופן פתיתי קוקוס.

הכנה:

מקלפים את הסברס, מכניסים למסחטת מיץ או לבלנדר ומסננים את הגרעינים.

משאירים 1/2 כוס מיץ במקרר, לערבוב עם הקורנפלור, ואת שאר המיץ מרתיחים בסיר. 

מערבבים את הקורנפלור עם 1/2 כוס מיץ סברס קר, עד שאין גושים, ומוסיפים את התערובת לסיר.

מוסיפים את הסוכר למיץ הסברס.

מערבבים עד שהתערובת נקרשת, אך לא מתקשה מדי.

מוזגים לכוסות הגשה.

מכניסים למקרר לשעתיים לפחות, עד שהמלבי מתייצב.

לקישוט: מטפטפים מעל כל כוס מעט מי ורדים, ועליהם בוטנים וקוקוס. 

מלבי סברס

מלבי סברס צילום: יח"צ


חוות צברי אורלי: שחר בלום, טלפון נייד  058-4707070, מייל info@ocf.co.il

כתובת : חוות צברי אורלי כביש 204 (דימונה-ירוחם) 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן