היין של נבו - ריפוי בעיסוק לנפש

יקב נבו הוא יקב של איש מיוחד ויינות מיוחדים. ראובן כהן פגש אדם שמכיר מקרוב כל שלב בייצור היין שלו, ומוצא ביקב מרפא לנפש שנפצעה בעקבות פיגוע. ומה הקשר לדודה לאה מכרמיאל?

חדשות כיפה ראובן כהן 10/12/17 10:24 כב בכסלו התשעח

היין של נבו - ריפוי בעיסוק לנפש
טעם נרכש - טור יין

הנסיעה מירושלים לאזור מטה יהודה אמנם לוקחת רק דקות ספורות אך הן תמיד מרגישות לי כמו מעבר מישראל למדינה בחו"ל. העצים המכסים את ההרים בירוק, הסלעים הענקיים והמרחבים הפתוחים שוטפים את העיניים ומעניקים תחושת חופש נעימה. בפרט, כשאני יודע שבסופה של הדרך שוכן יקב קטן ואיכותי ואני אשב על כוס יין עם היינן וחריץ גבינה ממש כמו בחבל אלזס שבצרפת. ואז עברתי במחסום צור הדסה כדי להזכיר לי שאני עדיין בארץ. 

מטה יהודה

מטה יהודה צילום: Eyal guttman Ben Tikva

בכניסה למושב מטע מיד פניתי ימינה בהתאם להוראות השלט המפנה לכניסה ליקב נבו. מסביב הטבע במלוא הדרו צמוד אלינו כשהעצים מגיעים כמעט עד קו הבתים. נראה כי המפריד ביניהם הוא רק רצף ארוך של לולים ישנים, רמז לחיים החקלאיים שהיו במושב לפני שנים. 

מבנה מרכז המבקרים ביקב והגישה אליו נעשו כולם בעבודת כפיים של נבו היינן ומשפחתו, והאמת שזה מעלה המון תובנות על אופיו של האיש העומד לפני ומעורב בכל פרט הקשור לדברים הסובבים אותו, מעין דקדוק פנימי עמוק שמבקש לדעת לפרטי פרטים איך הכל עובד ונעשה. החל מהריהוט, דרך הריצוף, ובמהלך הטעימות התברר שגם שביין שנבו יוצר יש דקדוק דומה. 

מרכז המבקרים יקב נבו

מרכז המבקרים יקב נבו צילום: Eyal guttman Ben Tikva

את הקשר של נבו ליין הוא חייב לדודה לאה מכרמיאל שחלתה בסרטן, עברה טיפולים בהדסה עין כרם והתארחה בתקופת ההחלמה שלה אצל נבו ואיריס. הדודה חיפשה להפעיל את עצמה ולהיות עסוקה ובמהלך אותה התקופה מסקה זיתים, בצרה ענבים ויחד עם המשפחה גם הכינה יין, שלדעת כולם יצא טוב מספיק כדי לזרוע את הרעיון להמשיך לעשות יין גם בעתיד. 

אבל האמת שייצור חד פעמי של יין לא משכנע אדם להקים יקב, לעזוב את החיים כנהג סמיטריילר ולהשקיע את כל כולו ביצירה. וכאן מגיע הסיפור של נבו שמצא ביצור יין תהליך של ריפוי בעיסוק עבורו מטראומה שחווה בתקופת עבודתו על המשאית. 

נבו

נבו צילום: Eyal guttman Ben Tikva

במהלך אחד מימי העבודה נקלע לפיגוע בו נורה המאבטח שישב צמוד לנבו במשאית, ולמזלו הטוב של נבו המחבל ניסה לירות גם בו מטווח אפס אך הכדור לא נורה. הנס הזה שינה את נבו ופתח בתוכו עולמות ותהומות פנימיים שלא הכיר, ובמסגרת כל הניסיונות לטפל בכאבים שונים שהיו פוקדים אותו היה נבו מוצא את עצמו חוזר הביתה אחרי יום עבודה ארוך על המשאית, וכמו צולל לתוך עולם אחר, במעין אסקפיזם צמרירי ורך, ושוקע בעשיית יין. לפעמים עד אמצע הלילה, בלי רצון לעצור, ובלי להרגיש את הכאבים והעייפות. כך, הלך ונבנה היין עם הזמן, כשנבו מכיר כל פרט בו.

נכון להיום היקב מייצר כ-7,000 בקבוקים, כאשר כלל בציר הענבים ליין הוא מחלקות עצמאיות שנבו ומשפחתו מגדלים בסביבות המושב. הגפנים הגדלים בכרמי היקב נטועים על טרסות גיר בגובה של מעל 600 מטר מעל פני הים במטה יהודה, והן נטועות על שכבת סלע עליה הונח מילוי אדמה לכל שתיל ושתיל. שורשי הגפן החודרים אל תוך הסלע, כמעט ואינם מושקים, ובכך משפיעים על איכות הענבים ועל המורכבות הייחודית של יינות היקב. לאחרונה חתם היקב על התקשרות חדשה לייצוא כ-20% מייצור היין שלהם, אך נבו מבהיר כי אינו מעוניין להגדיל את היקף הייצור משמעותית, ושהעיקר הוא לשמור על האיכות בכל מחיר. 

יינות יקב נבו

יינות יקב נבו צילום: Eyal guttman Ben Tikva

במהלך הטעימות ביקב ניסינו את היינות הבאים:

קברנה סובניון 2014, יקב נבו – יין עגול אך עוצמתי, בעל גוון בורדו עמוק, גוף מלא ועשיר, חמיצות גבוהה מאוזנת וסיומת ארוכה ורכה המשאירה בפה טעמי פירות יער, שזיף שחור ותבלינים למשך זמן רב. היין ימשיך להתפתח ולהשתבח בבקבוק במהלך השנים הבאות. מחיר 190 ₪ כשר.

בלנד 2014, יקב נבו - ממסך של 40% פטי ורדו, 30% מרלו, ו30% קברנה סובניון. ליין צבע סגול עמוק, מרובד ומלא עומק עם טעמי תאנים בשלות, ארומות של קפה ומעט קינמון. הטאנינים צריכים עוד זמן כדי להירגע ולתת ליין מבנה עגול ורך יותר. ככלל נראה שהיינות ביקב נבו הם ריצה לטווח ארוך, כאלה שיוכלו להתיישן בקלות 5-10 שנים בבקבוק. היין טוב לשתייה כבר היום, אך השקעה טובה לחובבי שמירת יין - בעוד שנתיים היין יהיה בשיאו. מחיר 140 ₪ כשר. 

מרלו 2014, יקב נבו – אתם בטח יודעים כי מרלו צריך להיות יין עדין ורך בהתאם לזן. אז זהו, שלא תמיד. היין הזה הוא דוגמא קלסית ליין זני שאינו אופייני למשפחתו. יין בעל גוון אדום שחור בוהק, באף פירות שחורים בשלים לצד עשבוניות של רוזמרין ורמז קל של בשר מעושן. ככל שהיין נפתח בכוס, הפירותיות מתעצמת ועולה ניחוח של קסיס וליקריץ. טאנינים נוכחים מאוד ומכסים מעט את הטעמים העמוקים ביין, אך וודאי שמדובר על יין מעולה, כעת צעיר ובועט, שילך ויגדל למוצר עוצמתי ואיכותי. מחיר 220 ₪ כשר. 

 

לטורים הקודמים

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן