בסיסה | מה עושים כשהמנהג לזכר חנוכת המשכן חל בשבת?

יהודים יוצאי צפון אפריקה יחגגו הערב את הבסיסה, כסגולה לברכה ופרנסה טובה. את העיסה הבלולה בשמן הם יערבבו באמצעות מפתח הבית, מה עושים בשבת?

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/04/22 08:29 כט באדר ב'

בסיסה | מה עושים כשהמנהג לזכר חנוכת המשכן חל בשבת?
בסיסה, צילום: ללא

טקס הבסיסה, או הבשישה, תלוי מאיזה עדה אתם, נחגג בראש חודש ניסן, בקרב יהודים יוצאי לוב, תוניסיה ואלג'יריה. המאכל העתיק כולל תערובת המכילה גרגירי חיטה או שעורה קלויים וטחונים, בתוספת תבלינים, שקדים ותמרים, זכר לחנוכת המשכן. 

צילום: ללא

את התערובת מכינים מראש, ובמהלך הטקס מוסיפים לה שמן ומים לפי הצורך. באמצעות מפתח של הבית מערבבים את הכל, והוא משמש כסגולה לברכה, פרנסה ושפע בכל התחומים. בחלק מהמנהגים מכינים בסיסה אפילו בט"ו בשבט, ובראש חודש ניסן הוא נערך כזכר לחנוכת המשכן, אז הקריבו נשיאי השבטים קורבן מנחה, שנעשה מסולת בלולה בשמן, "שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה". 

צילום: shutterstock

על פי התאריך השנה, טקס הבסיסה מצוין בליל שבת, מה שעלול להוות בעיה למאכל שנעשה באמצעות לישה. בשאלה שהופנתה לרב שמואל אליהו, במסגרת "שאל את הרב", פסק הרב כי אין לבחוש את האבקה עם השמן בשבת, כיוון שמדובר בלישה. 

על פי חכם דוד מנחם, יש מחלוקת בין האחרונים. יש כאלה שמחמירים, אך דעת הרב עובדיה שמותר לעשות בשינוי בדרך הלישה, בנחת בצורה של שתי וערב ואז יהיה מותר.