שאל את הרב

בחירת התנדבות לטווח ארוך - ללכת על זה או לוותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/05/23 21:01 ז בסיון התשפג

שאלה

הי,

אני מתלבטת אם לעשות קורס מד"א

לעשות את הקורס אומר להתחייב לשנתיים התנדבות ואני לא יודעת אם זה מתאים לי...

אני מאוד רוצה אבל לא יודעת אם אני יוכל להתמודד עם זה נפשית...

איך אני יכולה להחליט אם אין לי דרך לדעת אם אני באמת יכולה לעמוד בזה?

תשובה

היי, טליה :)

שאלת שאלה חשובה, שאני חושבת שכולנו שואלים את עצמנו במהלך החיים בהמון סיטואציות שונות. כשעומדות בפנינו בחירות שמצריכות התחייבות, רצינות ואחריות, אנחנו לא רוצים לפספס הזדמנות, ומצד שני לא רוצים לקחת על עצמנו משהו שלא נוכל לעמוד בו.

מד"א הוא ארגון מבורך שמספק שירותי עזרה ראשונה, שכוללת פינוי נפגעים באמצעות אמבולנסים, שירותי דם בישראל, הדרכת עזרה ראשונה ורפואת חירום.

אז, איך באמת תדעי שמתאים ואפשרי לך לקחת בו חלק? אני מציעה כמה דרכים לבירור.

מחקר

על מנת לדעת אם משהו מתאים לך עוד לפני שניסית אותו, אפילו באופן חלקי - כדאי לחקור אותו לעומק.

למשל, צפייה בסרטוני יוטיוב של המתנדבים במד"א והעבודה שלהם בפועל. גם לגגל באינטרנט וברשתות החברתיות על ההתנדבות, הכישורים שנצרכים בה וההתמודדויות השונות שתצטרכי לעבור במהלך השנתיים האלו. כל פרט קטן יכול לעזור לך, בהנחה שתעשי את התיאום שלו עם עצמך והאופי שלך.

תשאלי את עצמך בכל פעם: אני רואה את עצמי עושה את זה?

הייתי רוצה להיות שם במקומם?

בדיקת הימים והשעות בשבוע בהם ההתנדבות קורית, גם תהיה יעילה - בשביל לדעת שהלימודים שלך לא יפגעו או יחפפו לה. הרצון להתנדב ולעשות משהו שהוא מעבר למה שאת מכירה הוא מעורר התפעלות. עם זאת, חשוב שתחליטי מה סדר העדיפויות שלך בחיים בכלל ובלימודים בפרט – כך שתוכלי להוציא את המיטב משניהם.

התייעצות עם הסביבה ועם מתנדבים

אם עברת את שלב המחקר, ועדיין מצאת שאת ספקנית ולא בטוחה, תוכלי להתייעץ עם הסביבה שלך (הורים/מורים/חברים וחברות/יועצות בית הספר). אנשים שאנחנו סומכים על דעתם, כי הם מכירים אותנו באמת לעומק, הם אלו שיכולים הרבה פעמים לתת לנו עצה משמעותית, או להאיר נקודה שלא חשבנו עליה בנוגע לבחירה חשובה.

מה שיכול לעזור לך אפילו יותר, הוא להתייעץ עם מתנדבים ומתנדבות שאת מכירה שכבר עשו את זה (במקרה שאת לא מכירה, נסי לבקש אנשי קשר מחברים שכן מכירים. גם אם זה מעט מביך, זה שווה את זה!) ככה, תוכלי לדעת על מה שצפוי לך, על אופי העבודה (הנפשית והפיזית) ועל התחושות שמתלוות אליה, ובהתאם לבחון את המצב בצורה בהירה ושקולה.

שאיפות והיכרות עצמית

השאלות שצריכות ללוות אותך הן בעיקר על עצמך. אנחנו יודעים שההתנדבות אינטנסיבית ודורשת עבודה תחת לחץ - האם בסיטואציות אחרות תחת לחץ פעלת בצורה מיטבית בעיניך? או שהיית רוצה להיכנס לסיטואציה חדשה כזו, על מנת ללמוד איך?

את נמשכת לעולם הרפואה והעזרה הראשונה?

חשוב שתשאלי את עצמך איפה היית רוצה לראות את עצמך בעוד שנתיים, ואם יש בך סקרנות ורצון אמתי להתנדב במשהו שחדש לך.

זו יכולה להיות הזדמנות יחודית לגדול, להתפתח בתחום אחר, ולגלות עוד על עצמך כחלק מכך. גם אם תמצאי שזה פחות בשבילך, והיית מעדיפה להתרכז בדברים אחרים – זה לגמרי בסדר. הכי חשוב שאת תרגישי בנוח עם השגרה שלך, ועם האתגרים שאת בוחרת לעצמך בחיים.

לסיכום

דיברנו על לחקור לעומק את התחום אליו את שוקלת להיכנס בעזרת הרשתות החברתיות וגוגל, לפנות להתייעצות עם הסביבה הקרובה והמתנדבים עצמם על העבודה והתנאים, ולבסוף - לשאול את עצמך את השאלות החשובות באמת. למשל, האם את רוצה ומוכנה לקחת על עצמך אתגר חדש בחיים והתחייבות נוספת, בהתאם להיכרות שלך עם עצמך. אני מאחלת לך, שתצליחי לבחור את מה שהלב שלך באמת רוצה, ולא להיות מוסחת מדעות של אנשים שמנסים לשכנע אותך אחרת. הכי חשוב שתבחני את הדברים לעומק, ותהיי שלמה עם ההחלטה.

אני מזמינה אותך לפנות אלינו שוב לשאלות נוספות. תוכלי לעשות זאת כאן באתר בשאלה חדשה: makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה לך, עלי והצליחי!

טוהר

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות