שאל את הרב

דיני תפילת שמונה עשרה

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 19/03/23 18:41 כו באדר התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב

כידוע, אסור לעבור כנגד המתפלל בתוך ארבע אמותיו (לפי הזוהר כמלוא עיניו) שמא העובר יפריע למתפלל בכוונתו, שאלתי (הארוכה) היא: אם זאת הסיבה, למה לא אסור לשליח ציבור להתחיל חזרה כשיש עדיין מתפללים בלחש? כי הרי סיכוי גדול מאוד שאמירת הקדושה והעניית אמנים וברוך הוא וברוך שמו, ובכלל החזרה עצמה, יפריעו למתפלל בלחש בכוונתו! אז למה זה לא אסור? ואם נגיד שזה לא מפריע, וכדומה, אנחנו לא יודעים נסתרות, ואנחנו לא יכולים להגיד על אנשים אחרים כי אנחנו לא הם, ואם נגיד שהטעם שאסור לעבור כנגד המתפלל משום שעומד לפני שכינה ולעבור כנגדו זה לא מכבד את השכינה, אז אגיד שזו דעה אחת, אבל יש את הדעה השנייה (שמא תתבטל כוונתו) אז לפי מ"ד הראשון עדיין נשארת השאלה, ועוד, ליש אומרים שזה מפני אי כיבוד השכינה, אז האם לפיהם מותר להתנהג כמו שלא מעט בתי כנסיות מתנהגים כששומעים את השם "המן" במגילה? אסור! דופקים על השולחנות, יורים באקדחי פיקות, זורקים שומים, שורקים, בתוך בית הכנסת! ועוד אם אדם מצא את עצמו בסיום התפילה אבל אינו יכול לעשות "עושה שלום" כי יש מישהו מאחוריו, ואם הוא יפסע אחורה שלוש צעדים הוא יכנס לתוך 4 אמותיו של המתפלל, אם לפני התפילה אותו אחד שמאריך בתפילתו אמר לו שאני מסכים לך להיכנס לתוך 4 אמותיי אם אתה מסיים לפני, האם מותר לו לעשות "עושה שלום"? תודה רבה על התשובה כבוד הרב ושבת שלום

תשובה

חז"ל לא גזרו על הפרעה של קול, כנראה כי זה מאוד בעייתי שתמיד יהיה צריך לחכות לכולם ולא שבקת חיי לכל בריה.

בנוגע להסכמה שייכנס לד' אמותיו וילך אחורה לא שמענו חילוק כזה אך יתכן שיש להקל בצרוף הדעות שמקילות בעניין ראה כאן למשל שמנהג תימן הוא ללכת 3 צעדים אחורה בסוף התפילה אף שיש שם משיהו שמתפלל.

https://www.maharitz.co.il/?CategoryID=345&ArticleID=1216

כתבות נוספות