שאל את הרב

טניס שולחן בשבת

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 13/11/13 20:02 י בכסלו התשעד

שאלה

שלום,

ברצוני לדעת אם מותר לשחק טניס שולחן בשבת(פינג פונג)

אשמח לקבל תשובה בהקדם תודה!

תשובה

שלום וברכה,
לגבי שאלתך אודות משחק בטניס שלחן.

עיין בדברי השמירת שבת כהלכתה (מהדורה ג´, פרק טז הלכה ו) שכך כתב:
"משחקי כדור, על גבי שולחן או באוויר, כגון טניס שולחן (פינג-פונג) - אין לאסור...
משחקי כדור על אדמה או על דשא, כגון כדור-רגל – אסורים {משום חשש השווית גומות}, ואפילו על משטח מרוצף, כגון על מגרש מרוצף אספלט או בטון {משום כבוד שבת}, אבל אין לאסור לשחק על גבי משטח מרוצף שבתוך הבית".
אך יש להדגיש שהשמירת שבת כהלכתה כתב בתחילת הפרק הזה שעוסק בענייני משחקים (פרק ט"ז הלכה א):
"כל הדינים המובאים בפרק זה אמורים לגבי ילדים שלמטה מגיל בר-מצוה (או בת-מצוה) בלבד, ואילו אחרי עוברם גיל זה – ודאי רצוי שימנעו עצמם ממשחק בשבת וביו"ט, כי השבת חמדת הימים, לעונג ניתנה, עונג רוחני מעין עולם הבא, וכל המכבדו מעשות בו דרכיו – נותנים לו נחלה בלי מצרים".

ויש לציין שבשו"ת באר משה (חלק ב סימן כז, מובא בפסקי תשובות אות ל) כתב שאסור לשחק בכדור פינג-פונג מפני שיש בזה השמעת קול חזק, ויש בכך איסור של אוושא מילתא וכן איסור של זילותא דשבתא.

והילקוט יוסף (בסימן שח, הלכות מוקצה מחמת גופו, סעיף כו) כתב:
"יש אומרים שאסור לשחק בכדור בשבת וביו"ט, ואסור לטלטלו אפילו לצורך גופו או מקומו. ויש חולקים ומתירים לשחק בו במקומות שיש ריצוף בחצר מעורבת, ולדידן העיקר כסברא ראשונה".

והרב נבנצאל בהערותיו על המשנה ברורה "יצחק יקרא" (על סימן שח סע' מה, וכן בשש"כ פט"ז הע' יח*) חלק וכתב על פי הרב שלמה זלמן אוירבך, שהיום אף לבני עדות המזרח מותר לטלטל כדורים הואיל ועשויים כמעשה אומן (ולא נחשבים כמוקצה מחמת גופו).

וכן פסק הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה (חלק ג' הלכות מוקצה מחמת גופו הלכה ד, עמוד צט): "כדורים שבזמנינו המיוצרים מתחילתם לשם משחק – אין עליהם תורת מוקצה ומותר לתת אותם לקטנים {שלא הגיעו לחינוך} לשחק בהם על קרקע מרוצפת שבבית או על השלחן".

וכעין זה כתב שו"ת שבט הלוי (חלק ט סימן עח): "כדורים בזמן הזה שנעשו לכך פשיטא דתורת כלי עליהם וממילא אין תורת מוקצה בהן על כל פנים בתוך הבית, וגם על השולחן מותר מן הדין. ובקרקע עולם וגם ברחוב צריך להחמיר במשחק זה. ותלמידי חכמים ממילא רחוקים מזה".

ולכן למעשה לא ניתן לומר שיש איסור ממש בכך, ומצד שני לא ניתן לומר שזה דבר שהוא מושלם בשבת, וממילא התשובה כאן תלויה בגורמים שונים כגון: גיל השואל, מצבו הרוחני, ומה יעשה האדם אם לא ישחק טניס שולחן.

אם נסכם זאת, אין איסור בכך, אך כל אחד צריך לשקול בעצמו, האם ראוי שהוא ישחק בכך בשבת או שהוא יכול בזמן הזה להתעסק בדברים יותר רוחניים.

בהצלחה רבה,
הלל

כתבות נוספות