שאל את הרב

הבאת ילד נוסף

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 07/10/13 12:23 ג בחשון התשעד

שאלה

אנחנו נשואים 16 שנה, יש לנו 6 ילדים ב"ה, אני בת 41, לא כ"כ מסתדרים ביחד, אבל אני מאד רוצה עוד ילד, אנחנו צריכים לתת לילדים תשומת לב, אבל אני לא יודעת אם זה סיבה לדחות הבאת ילד. אני פוחדת שיהיה מאוחר מידי וכבר לא יהיה לי כוח בשלב שכבר בעלי ירצה ילד נוסף. אני מבקשת תשובה גל לי וגם לבעלי שנוכל להחליט ביחד.

מחכה לתשובה

תשובה

שלום וברכה,

כפי שכתבת נכון, להוליד ילדים זה זכות גדולה ומיוחדת.
מעבר למצווה הגדולה שיש בכך, כדברי התורה (בראשית א,כח) "פרו ורבו", ודברי הגמרא (יבמות סב:) על המצווה להרבות בילדים שנלמד מהפסוק (קהלת יא, ו): "בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ".
ה' נתן לנו את היכולת להעניק חיים לעולם, ובכך אנו נדמים לו באופן המרומם ביותר. הזכות להעניק חיים, היא הזכות והמתנה הגדולה שאדם יכול לעשות.
כמובן שמצד שני צריך לזכור שכל ילד הוא עולם ומולאו.
כל ילד שנולד זקוק לקבל אוכל, חום, אהבה, ליטוף, חיבוק ויחס אישי.
אם אנו נוליד ילדים ולא נוכל לדאוג לצרכים הבסיסיים שלהם, אנו עשויים לפגוע ממש בנפשות בישראל. ויצא שכרנו בהפסדנו. אי ספק שחשוב לקחת זאת בחשבון.
זו כנראה אחת הסיבות שאנו לא ממליצים לבני נוער להתחתן, משום שעדיין אין להם את מלוא האחריות לגידול ילדים עם כל המשתמע מכך.
שתי תובנות הללו דורשות מאיתנו למצוא את האיזון הנכון בין הזכות והמצווה להרבות ילדים בעם ישראל (וכפי שנפסק בשו"ע אבן העזר סימן א סעיף א), ובין הדרישה לתת את המענה הנכון לכל ילד כפי צורכו האמתי, ובפרט בדורנו שאנו רואים כמה כל ילד דורש את המשאבים והצרכים שלו.

למעשה, על אף שרוח חכמינו לעודד את הילודה כמה שאפשר (עייני במסכת יבמות סב.: "אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות מן הגוף") אין תשובה חד משמעית כמה ילדים צריכים להיוולד בכל משפחה. הדבר תלוי בגורמים שונים התלויים בכוחות וביכולות של ההורים לפי הצרכים של ילדיהם.

לגבי שאלתך האישית.
אם הבנתי נכון, את מתארת מצד אחד, תקופה מורכבת בחיי הזוגיות שלכם.
ומצד שני, רצון פנימי כנה ללדת עוד ילדים, וחשש שמא הגיל ימנע ממך את האפשרות ללדת בעתיד.
זו בהחלט התלבטות לא קלה.
חשוב מאוד לקבל כזאת החלטה מתוך מחשבה זוגית משותפת. איננו רוצים להוליד ילד לעולם שיחיה באווירה של מריבות וויכוחים אין סופיים.
אמליץ לכם בכל לבי, ללכת לטיפול זוגי עם יועץ זוגי או רב מוסמך שאתם סומכים עליו, ולנסות למצוא פתרון למתחים שיש בניכם, ולא לתת לזמן להעצים את המריבות המיותרות.
במקביל, שניכם (את ובעלך) צריכים לשבת יחד, מתוך הבנת לוח הזמנים הביולוגי, ולחשוב האם אתם מסוגלים יחד לתת לילד את היכולת לגדול באופן שהוא זקוק לו (עם כל המשתמע מכך).
אם התשובה שאתם מסוגלים לכך, אל תהססו. אך אם אתם חוששים לגורלו של ילד שיגדל באווירה קשה, מומלץ שלא לצער עוד נפש בישראל.

בהצלחה רבה בהחלטות הגורליות,
בברכה רבה,

הלל מרצבך


כתבות נוספות