כפיה דתית בשלומי?

תושבי שלומי לבג"ץ: "כופים על ילדינו ללמוד פחות אנגלית ומתמטיקה ויותר תנ"ך ותושב"ע"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 16/09/09 00:00 כז באלול התשסט

כפיה דתית בשלומי?
אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by, צילום: אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by

קבוצה של הורים מן היישוב שלומי יחד עם יושב ראש סיעת מרצ, חבר הכנסת אילן גילאון, עתרו אתמול (ג) לבג"ץ. העתירה, אשר מבקשת מבג"ץ להוציא צו ביניים שיאפשר לתלמידי חטיבת ביניים חילוניים ללמוד בביה"ס חילוני, הוגשה לאחר ניסיונות תיווך רבים של ח"כ גילאון ופנייה לשר החינוך וראש המועצה המקומית.

השנה, בניגוד לשנים עברו, לא מאפשרת הרשות המקומית שלומי להורים חילוניים לרשום את ילדיהם לביה"ס חילוני. בעבר אפשרה הרשות המקומית להורים חילונים לרשום את ילדיהם לביה"ס "הגליל המערבי" אך השנה הציבה מחסום בפני ההורים. עקב שיטת אזורי הרישום, נכפה על התלמידים להירשם לביה"ס "אורט שלומי", מוסד אשר מוגדר כ" ממלכתי דתי וממלכתי גם יחדיו" דבר אשר לדברי העותרים אינו עולה בקנה אחד עם לשון חוק חינוך ממלכתי. ההורים טוענים כי הלכה למעשה, ביה"ס הוא דתי לכל דבר ועניין - מנהלת בית הספר דתייה, מרבית המורים ומרבית התלמידים בו דתיים. כמו כן בביה"ס קוד לבוש דתי, קיים איסור על הכנסת אוכל לא כשר מעבר לכך התלמידים לומדים פחות שעות אנגלית, מתמטיקה והבעה ויותר שעות של תושב"ע ויהדות. התלמידים החילוניים אינם נדרשים להתפלל, אולם במקום שעת התפילה הם נדרשים להשתתף בשעת "מפגש" יומית - בה מועברים בעיקר תכנים דתיים.

זכות בסיסית

בעתירה נכתב כי "החיוב האמור שולל מהעותרים את זכותם הבסיסית לחנך את ילדיהם בגישה העולה בקנה אחד עם ערכיהם וכופה עליהם לשלוח את ילדיהם למסגרת דתית, בה הם חשופים לאורח חיים אמוני, נדרשים להשתלב במערכת חברתית דתית ולהיתפס כמיעוט יוצא דופן בתוך בית ספר אשר מהותו ודרכו דרך החינוך הממלכתי-דתי." עוד נכתב בעתירה כי "העותרים רואים בחיוב לשלוח ילדים חילוניים לבית ספר ממלכתי דתי כפייה דתית בצורתה המכוערת והמבישה ביותר ובאים לבקש מבית משפט נכבד זה סעד שיתקן את העוול הקשה שנגרם להם."

"מתברר שבישראל של 2009 יש אפלייה לא רק נגד אתיופים בפתח תקווה, אלא גם נגד חילונים בשלומי" טוען חבר הכנסת גלאון. "נמשיך להיאבק למען ישראל חופשית וחילונית. לא יעלה על הדעת שכמו בימי הביניים יאלצו תלמידים לרכוש חינוך דתי". הוסיף גלאון.

טענות מופרכות

ח"כ זבולון אורלב גינה את ההתלהמות וההסתה הפוליטית של מר"צ כנגד החינוך הממלכתי דתי, והודיע כי "מהבירור שקיים עם משרד החינוך עולה שטענות מרצ מופרכות ואין להם בסיס. "בבית הספר שני נתיבים - ממלכתי וממלכתי דתי ולכל נתיב יש פיקוח על פי מגמת החינוך. כל תלמיד חופשי לבחור באיזה מגמה הוא ילמד".

בג"ץ הורה היום למשרד החינוך ולרשות המקומית שלומי להגיש את תשובתם עוד לפני כניסת ראש השנה.