חרם מפרסמים

יוזמה דתית-לאומית מנסה "לעצור את המימון" לידיעות אחרונות, ערוץ 2 וערוץ 10

חדשות כיפה יאיר פלדמן 17/11/08 00:00 יט בחשון התשסט

חרם מפרסמים

גל של התנגדות צרכנית הולך וצובר תאוצה בימים האחרונים. מושא ההתקפה המרכזי הוא העיתון "ידיעות אחרונות", על שלל מפרסמיו. גורמים בציבור הדתי-לאומי הפיצו מייל בתפוצה נרחבת, ובו הסבר למניעים לפעולה: "בשבועות האחרונים החלה התקשורת במסע הסתה בלתי נסבל נגד הציונות הדתית בכלל וההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון בפרט. הם קוראים לנו רוצחים, מורדים, מופרעים, מסיתים ועוד. כל מהדורת חדשות נפתחת בידיעה "חדשותית" נגד המתיישבים. בכל מדור אקטואליה נכתבים טורים המשמיצים שוב ושוב את הציבור הזה. בראש רשימת המשמיצים עומדים "קבוצת ידיעות אחרונות" אשר מחזיקה בעיתון "ידיעות אחרונות", באתר החדשות הפופולארי "ynet", מקומונים רבים ועוד, וחברת החדשות המרכזית של ערוץ 2 וערוץ 10".


הפיתרון, לפי המארגנים, הוא יזימת חרם צרכני ממוקד על המפרסמים הראשיים ברשת "ידיעות אחרונות". ראשוני המועמדים ברשת ידיעות אחרונות הם מחסני חשמל, ענק המזגנים וסופר פארם, ובחדשות ערוץ 2 וערוץ 10 - אורנג, AIG ו- 012. המפרסמים הגדולים יסבלו מירידה בהיקף המכירות, ויפסיקו את הפרסום השלילי בידיעות, ערוץ 2 וערוץ 10. הדבר, לדברי המארגנים, יגרום להפסקת ההסתה בכלי התקשורת.

לתהייה מניין המידע המדויק על המפרסמים הגדולים בכלי התקשורת, כותבים המארגנים כי הדבר נעשה בצורה אמפירית לחלוטין: "ביקשנו מ-16 מתנדבים לרשום באופן קבוע מיהם המפרסמים הבולטים ביותר בעיתון ידיעות אחרונות ובמקומונים שלהם, וכן מיהם המפרסמים בשעות החדשות בערוץ 2 ובערוץ 10". בנוסף להפצת המייל, הקימו המארגנים בלוג, ואף הבטיחו פרס כספי למי שינסח או יעצב את מודעת החרם הצרכני בצורה הטובה ביותר.


במאמר שפורסם בעיתון "בשבע" תמך הרב אליעזר מלמד בחרם, וכתב כי "אם צינור החמצן של התקשורת החילונית ייחסם, והסיבה לכך תהיה ברורה, היא תתחיל להשתנות. לכבד יותר את קודשי ישראל, לתת ביטוי הוגן לכלל הדעות בישראל, ולא להפיץ עלילות כנגד המתנחלים. לשם כך אין צורך במספר גדול מאוד של אנשים. די בציבור קטן שידיר את עצמו למשך תקופה מסוימת מקניית מוצרי המפרסמים הגדולים, בכדי שהתועלת שהמפרסמים קיוו להשיג בפרסום תתבטל. לחרם כזה יש יכולת לחולל שינוי משמעותי במפת התקשורת".


האם חרם צרכני מהסוג הזה יכול לדגדג את ענקי התקשורת? ספק. אך טיפוח המודעות הצרכנית הלוחמת שווה את העניין כשלעצמו.