זכויות אדם - לא רק לחילונים

בכנס מיוחד שהתקיים בכנסת בנושא דמוקרטיה ויהדות תקף עוזי לנדאו את שרת החינוך: "היכן נמצאת חרפת מגורשי גוש קטיף על סדר היום?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/01/08 00:00 כה בטבת התשסח

זכויות אדם - לא רק לחילונים

אמש התכנסו בכנסת, אישי ציבור ואנשי אקדמיה, לדון בשאלת החינוך היהודי-תורני לדמוקרטיה. לכנס שהתקיים ביוזמת מרכז יסודות לליבון ענייני תורה ומדינה, הוזמנו אנשי החינוך הממ"ד במטרה לראות כיצד ניתן לשלב בין החינוך היהודי-תורני לדמוקרטיה.


ח"כ הרב יצחק לוי, שהשתתף בדיון סבור כי סוגיית יישוב התורה עם הדמוקרטיה מעסיקה רבות את נציגי הציבור הדתיים. מדובר, לדבריו, בסוגייה כבדת משקל, שחלקה עדיין לא פתור. הרב לוי הביע תקווה שתהיה סייעתא דשמיא בהתכנסות סביב מסמך החוקה, שבו עוסקת הכנסת בימים אלו ושתסייע לגיבוש זהותה היהודית והדמוקרטית של המדינה.


לכל אדם ובכל מקום. פרופ ארווין קוטלר (צילום: אבן כותל)


אורח הכבוד בכנס, פרופ ארווין קוטלר, לשעבר שר המשפטים של קנדה, הדגיש כי על הכנסת והציבור היהודי להיות פעילים מרכזיים בנושא הטבח בדארפור, לדבריו: "עלינו להיות מעורבים במאבקים למען זכויות האדם לכל אדם ובכל מקום. זוהי היהדות האמיתית." על המצב בשדרות אמר קוטלר כי "עלינו להפגין סולידריות עם התושבים בשדרות, לבוא לבקר ולעזור. צריך לדעת לא רק לחלום על חברה צודקת אלא להשכיל לקיים חברה כזו".


בנושא החינוך הדתי ועל רקע אפליית התלמידות האתיופיות בפתח תקוה ציין יו"ר ועדת החינוך, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, כי לחינוך הדתי יש אתגר קשה בענין קליטת עולים ובחינוך לזכויות האדם, לדבריו "ישנם מוסדות חינוך דתיים שנושאים אלו אינם בסדר העדיפות שלהם." הרב מלכיאור הציע לציונות הדתית לפתוח שיח עמוק בנושא זכויות אדם וכבוד לכל אדם.


השר לבטחון הפנים לשעבר, ד"ר עוזי לנדאו, תקף את מערכת החינוך הכללית על העדר תחושת השליחות שלה ותהה על התנגשות ערכי זכויות האדם של מערכת החינוך לעומת זאת של הממשלה בנושא מפוני מתישבי גוש קטיף: "צרת מגורשי גוש קטיף, מראה את פרצופנו בנושא זכויות האדם. אני שואל את שרת החינוך: האם במערכת החינוך נמצאת חרפת מגורשי גוש קטיף על סדר היום?"


עמותת יסודות פועלת לחיזוק מחויבותו של הציבור הדתי למדינת ישראל ולערכיה הדמוקרטיים. ומפתחת תוכניות לימודים בנושא, המועברים בלמעלה מ60 בתי ספר ברחבי הארץ.