בית הכנסת מהעתיקים בעולם נמצא בסכנת הריסה

בית הכנסת ששימש את הקהילה היהודית בעיר חאלב שבסוריה מהמאה התשיעית לספירה נמצא בסכנת הריסה בשל הקרבות של צבא סוריה והמורדים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/02/16 15:53 ב באדר א'

בית הכנסת מהעתיקים בעולם נמצא בסכנת הריסה
ארגון עמליה, צילום: ארגון עמליה

מלחמת האזרחים שמשתוללת בסוריה כבר חמש שנים מביאה גם להרס כל אוצרות התרבות במדינה כולל השרידים של מבני הקהילה היהודית המפוארת שהייתה שם בעבר.

על פי הדיווחים בשל ארגון 'עמליה' בית הכנסת המרכזי בעיר חאלב בסוריה, אחד ממבני התפילה היהודיים העתיקים בעולם, נמצא בסכנת הריסה לאור המתקפה הקשה על העיר בידי הצבא הסורי, בגיבוי רוסיה וחיזבאללה. על פי הדיווחים מסוריה העיר נמצאת תחת מתקפה קשה, במהלכה נהרגו עד כה מעל ל-500 בני אדם, עשרות מהם אזרחים.

בארגון הסיוע "עמליה" העוסק בחילוץ חומרים היסטוריים מסוריה קוראים לציבור היהודי לתרום לשם חילוץ והצלה של תשמישי קדושה וספרי תורה מתוך בית הכנסת, בטרם הקרבות באזור יחמירו. בית הכנסת העתיק מצוי בסכנה בשל קרבתו למספר רב של עמדות צלפי האופוזיציה בעיר, דבר שהופך את האזור למטרה מרכזית עבור הפצצות צבא אסד.

"בית הכנסת הוא אתר מורשת יהודי חשוב ביותר לא רק בשל מבנהו העתיק, אלא גם בשל שלל ספרי התורה ותשמישי הקדושה ההיסטוריים שנמצאים בו", מספר איש העסקים הישראלי-אמריקאי מוטי כהנא, מייסד ונשיא ארגון "עמליה". "הריסתו עלולה להרוס גם כל זכר לחיים היהודיים אשר היו חלק מן הנוף של העיר במשך מאות שנים".

לדבריו, "אנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמי האופוזיציה בעיר על מנת להציל כמה שניתן מתוך בית הכנסת. זהו תהליך ארוך ויקר ולכן אנו קוראים לכל יהודי באשר הוא להצטרף אלינו במאמצים ולתרום לטובת מטרה מקודשת זו. יחד נוכל להציל את סיפורם של יהודי חאלב".

מדובר בבית כנסת בן למעלה מאלף שנה. בשנת 2012, עם תחילת המצור של כוחות אסד על העיר, ספג בית הכנסת כמה פגיעות ישירות כחלק מן הקרבות. הפגיעות הביאו את הארגונים הפועלים בעיר למחשבה כי המבנה נהרס לחלוטין, אך בשנת 2014 התקבלו דיווחים חדשים לפיהם בית הכנסת שרד את ההפצצות. למרות זאת, גורלו נותר בידי ארגוני המורדים הפועלים בעיר. כשהוברחה המשפחה היהודית האחרונה בעיר אל מחוץ לסוריה במהלך השנה החולפת, הפך בית הכנסת לשריד האחרון של הקהילה היהודית בעיר, שתיעוד אודותיה קיים כבר מהמאה ה-12.

(צילום: ארגון עמליה)

לא רק בחאלב גורלם של בתי הכנסת מר גם בדמשק בירתה של סוריה נחרב לפני כשנתיים בית כנסת בן 2000 שנה. גם בית כנסת זה היה אחד מבתי הכנסת העתיקים בעולם עד שנהרס על ידי כוחות המורדים. על פי משרד העתיקות של הממשל הסורי, אנשי המורדים שביצעו ביזה המונית במקום החריבו אותו לחלוטין.

בית הכנסת העתיק הממוקם בשכונת ג'ואבר שבפרוורי דמשק, הוא רק אחד מעשרות אתרי מורשת עולמיים שנהרסו בעקבות הלחימה. בסרטון חובבים תועד ההרס בבית הכנסת ניתן היה לצפות בכתובות בעברית וארכיטקטורה אופיינית למבנים היהודיים. רוב תשמישי הקדושה וכלי בית הכנסת נשדדו על ידי אלמונים שפשטו על המקום ומקצתם הוצאו על ידי ארגון 'עמליה'. מעמון עבדול קארים, המשמש כראש מחלקת העתיקות בממשל הסורי, מספר כי אנשי הקהילה היהודית ניסו להיכנס לבית הכנסת, אולם נבלמו על ידי אנשי האופוזיציה. לדבריו, המורדים בזזו ספר תורה עתיק שלא ניתן להעריך את שוויו, וכן כלי זהב ותמונות עתיקות שנשמרו במקום.