הסערה וההתנצלות: הגיורת התעמתה עם הבלניות ממקווה הרובע היהודי

לאחר שבלניות תקפו מילולית גיורת במקווה הרובע היהודי, התעמתה הטובלת מולן, והן ביקשו את סליחתה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/05/15 13:46 ב בסיון התשעה

הסערה וההתנצלות: הגיורת התעמתה עם הבלניות ממקווה הרובע היהודי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לפני כחודש הגיעה גיורת למקווה הרובע היהודי במטרה לטבול במקווה ברובע היהודי. את פניה קידמו 3 בלניות ששאלו אותה אם היא יהודייה. כשהשיבה בחיוב, הן ענו לה: "את לא נראית יהודייה", תוך שהן סוקרות אותה לטענתה מכף רגל ועד ראש.

לטענתה, השאלות לא פסקו: מי את, מה את צריכה, איפה את גרה, מה את עושה? מההשפלה והביזוי היא החלה לבכות, שאלה אם הן צריכות גם לראות את תעודת הגיור שלה, ניסתה למסור להן את התשלום עבור טבילה, אולם הן התעקשו וסירבו לאפשר לה להיכנס. היא קראה לבעלה אשר המתין לה בחוץ (אשכנזי למהדרין ממשפחה ידועה ומכובדת) וגם איתו הוויכוח נמשך בצעקות רמות. לבסוף אפשרו לה לטבול, אולם היחס לטענת בני הזוג היה בלתי נסבל.

לדברי הזוג הפגוע עד עמקי נשמתו, אף אחת מהבלניות לא חשבה להתנצל או לבקש סליחה על היחס המזעזע. להיפך, ניסו להסביר לבעל שאין לה מה להיעלב והן מנסות למנוע טבילה של גויות. האישה סיפרה כי היא לא מסוגלת לחזור אל אותו המקווה. ברם, לזוג הצעיר אין רכב ופירוש הדבר נסיעה ארוכה בתחבורה ציבורית אל מקוואות מרוחקים. בתקווה ששם הדבר לא יחזור על עצמו.

בעקבות המקרה פנו חברי תנועת 'התעוררות' אלעד מלכה ונילי בן גיגי במכתב נזעם ליו"ר הוועדה המומנה במועצה הדתית וקבלו על המקרה. בעקבות מכתבם, ופרסום המקרה החמור ב'כיפה', ערך בשבוע שעבר הרב אריה שטרן, הרב הראשי לירושלים, שימוע לבלניות, והן חויבו להתנצל בפני אותה טובלת.

בתחילה סירבה הגיורת להיפגש עם הבלניות מכיוון שהן פגעו בה באופן חריף ביותר, והיא אמרה כי היא לא מסוגלת ולא מעוניינת להיפגש עם הבלניות אצל הרב הראשי ולקבל את התנצלותן, אך לבסוף הסכימה הגיורת להיפגש עמם.

הבוקר (ד') נערכה פגישה בין הגיורת, הבלניות, הרב אריה שטרן ומנהל לשכתו אבינועם קוטשר, זאת בנוכחות מנהל מחלקת המקוואות. במהלך הפגישה הטעונה האשימה הגיורת את הבלניות ביחס לא ראוי תוך שהיא בוכה, והבלניות התנצלו על התנהגותן הבלתי נסבלת.

"דיברתי איתה כעת, היא בסדר עכשיו, מבחינתה היא משאירה את זה מאחוריה", אמרה בן גיגי. "נקווה שהמערכת למדה לקח כלשהו מכל הסיפור הזה". בנוסף הודתה לרב אריה שטרן ולמנהל לשכתו אבינועם קוטשר על ההתערבות והטיפול העדין בפרשה. "אני וחבריי ב"התעוררות" אסירי תודה לרב שטרן ולאבינועם קוטשר, על התערבותם וטיפולם המסור והעדין במקרה הרגיש שהגיע לפתחי. אנו תקווה כי המערכת כולה תפיק לקחים ממקרה זה, לגבי אופן הטיפול הראוי בתלונות של טובלות. אין בי ספק כי בהידברות ורצון טוב ניתן להגיע לשיתוף פעולה ורווחת כל הצדדים".