שאל את הרב

מוסר אלוקי- מי יודע?!

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/11/16 04:00 י בחשון התשעז

שאלה

היי

דבר ראשון תודה רבה על האתר המדהים!!

רציתי לשאול-ברור לי שהמוסר האלוקי הוא הצודק. אבל מי יודע באמת מה המוסר האלוקי?

אני אסביר.. למשל נושא האנשים עם צרכים מיוחדים-היום ברור לנו שזה דבר נכון לעודד ולעזור ולקבל, ולא חו לדחות ולהסתיר. אבל לפני מאה שנה-גם מי שהלך בדרך התורה הסתיר והחביא ילדים מיוחדים. אז מה נכון? אולי נגלה בהמשך שהסתוורנו כי עכשיו מקובל בעולם לקבל אנשים עם צרכים מיוחדים וזה נחשבנ

למוסרי ונכון. נשמע הזוי, כי ברור לכולם היום שזה נכון-אבל מה דעתכם התורה?

ונושא נוסף-נשים. האם זה אופנה או דעת התורה? מה מוסר התורה בתחום?

דברים כמו זה שנשים מצביעות, היום כולם תומכים וזה נחשב מוסרי. אבל פעם גם אנשי התורה לא תמכו. אז מה המוסר האלוקי? וכן הסימון נשים, נשים עם ספר תורה וכו'

האם אנחנו לא מושפעים ממוסר העולם ושמים עליו "פסוקים מהתורה" שתומכים בו?

אשמח בבבקשה אם תוכלו לפרט בשתי הדוגמאות הספציפיות האלו ולהסביר גם את הקו המנחה.

תודה רבה רבה!!!

מעריכה מאד!!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

התורה שבכתב מייצגת אידיאל מוסרי מצד אחד, ומתחשבת ביכולת המוסרית של הדור מצד שני. לדוגמה, בעניין 'אשת יפת תואר' אמרו חז"ל: 'דברה תורה כנגד יצר הרע' - בדור ההוא לא היתה ללוחמים בקרב היכולת לקבל איסור אשת יפת תואר לכן התורה התירה להם את המעשה בתוך גבולות ברורים. באופן אידיאלי ברור שאין בכלל מקום למעשה כזה.
אותו עקרון מופיע בחז"ל במושג: 'לפנים משורת הדין' זו דרישה מוסרית גבוה שהתורה כרגע לא דורשת מכל אדם, אלא רק ממי שיש לו מחויבות תורנית רבה.
חכמי התורה יודעים למצוא בתורת הנצח הנחיות למצבים המשתנים במשך הדורות.
פוסקי הלכה מוצאים במקורות את התשובות לשאלות הכרוכות בחידושים רפואיים (כגון שאלה של השתלת איברים) ובחידושים טכנולוגיים (כגון שימוש במעלית שבת). חכמי התורה יודעים למצוא בתורה את ההנחיה כיצד לפעול בשאלות חברתיות ומוסריות שמתגלות בימינו.
חכמי התורה מכירים את העומק המוסרי של התורה ומכירים את היכולת המוסרית של הדור ומתוך כך מתקנים תקנות וגוזרים גזרות שמתאימות לדור.
לדוגמה, התורה לא אוסרת ביגמיה - אבל רבינו גרשום אסר נשיאת אישה נוספת כאשר הבין שבדור שלו אפשר כבר לדרוש זאת מכולם.

בדרך זו דנו לפני כמאה שנה בשאלת השתתפות נשים בבחירות - היו מחלוקות ודעות שונות עד שהגענו למציאות של היום.

העולם מתברך כיום במודעות ובאכפתיות רבה לחלשים בחברה: הזקן, האישה, הילד, הזר, הנכה, חולה הנפש, ובעל הצרכים המיוחדים. מתוך מודעות זו נדרש דיון הלכתי לקבוע את דעת התורה בנושאים אלו. חכמי התורה שבים אל מקורות הנצח של התורה ומוצאים הנחיה לנסיבות שנוצרו בדור שלנו.

כתבות נוספות