שאל את הרב

מוסר אלוקי- מי יודע?!

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 11/11/16 03:57 י בחשון התשעז

שאלה

היי

דבר ראשון תודה רבה על האתר המדהים!!

רציתי לשאול-ברור לי שהמוסר האלוקי הוא הצודק. אבל מי יודע באמת מה המוסר האלוקי?

אני אסביר.. למשל נושא האנשים עם צרכים מיוחדים-היום ברור לנו שזה דבר נכון לעודד ולעזור ולקבל, ולא חו לדחות ולהסתיר. אבל לפני מאה שנה-גם מי שהלך בדרך התורה הסתיר והחביא ילדים מיוחדים. אז מה נכון? אולי נגלה בהמשך שהסתוורנו כי עכשיו מקובל בעולם לקבל אנשים עם צרכים מיוחדים וזה נחשבנ

למוסרי ונכון. נשמע הזוי, כי ברור לכולם היום שזה נכון-אבל מה דעתכם התורה?

ונושא נוסף-נשים. האם זה אופנה או דעת התורה? מה מוסר התורה בתחום?

דברים כמו זה שנשים מצביעות, היום כולם תומכים וזה נחשב מוסרי. אבל פעם גם אנשי התורה לא תמכו. אז מה המוסר האלוקי? וכן הסימון נשים, נשים עם ספר תורה וכו'

האם אנחנו לא מושפעים ממוסר העולם ושמים עליו "פסוקים מהתורה" שתומכים בו?

אשמח בבבקשה אם תוכלו לפרט בשתי הדוגמאות הספציפיות האלו ולהסביר גם את הקו המנחה.

תודה רבה רבה!!!

מעריכה מאד!!

תשובה

שלום וברכה,

שאלה חשובה שאלת.

לימוד מוסר אמור לכוון את האדם כיצד להבחין בין טוב ורע, ובין אמת ושקר. וכמאמינים, אנו בטוחים שהאמת האלוקית היא מתווה את הדרך הנכונה, והיא עומדת על האיזון הראוי בין סך הערכים והשיקולים.

ניתן לחלק את עולם המוסר לשני חלקים.

א. ישנן אמות מידה מוסריות- כלליות שלעולם לא ישתנו, כדוגמת רצח, גילוי עריות עבודה זרה.

ב. ישנן אמות מידה שהן תלויות בתרבות מקומית - חלילה, התורה לא משתנה, אבל לא דומה תרבות בקהילה מסוימת לקהילה אחרת.

נקח לדוגמא את נושא הצניעות:

מצד אחד (סעיף א) - יש בו גדרים שלעולם לא ישתנו, כדוגמת קרבה אסורה בין גבר לאשה, צניעות לבוש, קלות ראש בין המינים.

מצד שני - יש דברים שבקהילה מסויימת ייחשבו כצנועים, ובקהילה אחרת כפריצות. למשל, בקהילה שהאשה בד"כ מאחורי הקלעים, בבית ובגידול משפחתה. אם היא תרצה פתאום לדרוש בפני ציבור אז הדבר יוכל להיחשב כלא צנוע. אולם, בקהילות שהנשים הן חלק מהעובדים וכו'- לא תהיה בכך בעיה.

בתקופת הרמב"ם צניעות האשה הייתה להיות בביתה ולא לצאת הרבה מדי מביתה, האם היום הדבר היה מתקבל? נראה שלא.

וכך, גם בשאר התחומים- צריך למצוא מהם גבולות הגזרה שלעולם לא ישתנו, ומהם המקומות התלויים בתרבות.

לדוגמאות שציינת- איני מכיר את התופעה מהעבר של הסתרת ילדים מיוחדים, וגם לא ראיתי מקור שעוסק בנושא. בקשר לנשים - אכן התרבות עוברת שינוי ביחס למעמד האישה. וגם בזה צריך לנסות להבדיל בין מה שהוא לעולם לא ישתנה לבין שהוא תלוי תרבות.

בפרט במעמד האשה, צריך גם לסנן קולות המבקשות לבטל את הבדלי המינים בטענות של שיווין. הכרה בזכויות שוות אינו אמור לתת לגטימציה לבטל את הייחודיות של הגבר וייחודיותה של האשה. לפי התורה ולפי חז"ל יש הבדל בטבעים בין המינים, וצריך לדעת זאת.

בברכה

יוגב כהן
הר ברכה

כתבות נוספות