שאל את הרב

בדידות - מרגישה שאין לי את מי לשתף

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/03/15 16:14 יג באדר התשעה

שאלה

היי,

כבר תקופה ארוכה שאני מרגישה בודדה. יש לי חברות שאיתן אני מדברת ונפגשת לעיתים אבל אני לא באמת מרגישה שיש לי את מי לשתף ועם מי לדבר. גם לא עם ההורים. אני אדם שכן מסוגל לדבר ולצחוק אבל הפכתי לאדם סגור ושקט, אולי מפחד מאיך שיקבלו אותי או לא מרגישה שבאמת רוצים להקשיב לי. אשמח לעזרה- איך אוכל לשנות את המצב? ממש קשה לי עם זה.

תודה ותזכו למצוות וחג שמח!

תשובה

שלום לך רוני היקרה!
אינני יודעת אם נשאלתי כאן איי-פעם כזאת שאלה חשובה כמו שאת שואלת. שאלה בוגרת, ועמוקה. את בחורה חכמה, רגישה, מודעת ובוגרת לגילך. חשובה לך הקשבה, והקשבה היא אחד הדברים הכי חשובים בעולם. כשאנו מקבלים הקשבה, ומעניקים הקשבה – אנו מקבלים ומעניקים את אחד הדברים הכי חשובים שיש בעולם.
את מתארת הרגשה של בדידות, לבד. גם אנשים שפעם "הצליחו" לתת תחושה של הקשבה – היום כבר לא "מצליחים" למלא את התפקיד הזה.
במהלך חייו אדם עובר כמה שלבים. במסע ההתבגרות שלו הוא לומד להסתדר עם חברים. המסע הזה מתחיל כבר בגיל הגנון והגן, וממשיך בגילאי בית הספר היסודי ובית הספר התיכון. את התקשורת החברתית שלמדנו בשנים אלו אנו מיישמים אחר-כך בזוגיות, בחינוך ילדים, בתקשורת במקום העבודה, ועוד.
הנושא של הקשבה "מתבשל" ו"משתבח" במהלך שלבי החיים.
בשלבים מסויימים בחיים אנו חווים ביתר חוזק תחושה של בדידות, שמכוונת אותנו להעמיק את ההקשבה שלנו ואת הקשרים שלנו עם הזולת, ועל ידי כך – נוכל להתקדם לשלב הבא במסע החיים וההתבגרות שלנו.

הצורך שלנו בהקשבה טובה יותר מהזולת בהכרח קשור גם בעלייה באיכות של ההקשבה שלנו לאחרים. ככל שאת מתבגרת, שימי לב לכך, שקשרים שלם עם אנשים נעשים עמוקים יותר ומשמעותיים יותר.
כשרמת ההקשבה עולה – עומק הקשר מעמיק ומשתבח.

מה לעשות כדי לצמצם את הבדידות ולשפר את התחושה?
1 לשמוח ולהודות להשם, שאת רוצה יותר הקשבה, יותר עומק של קשרים... הלוואי שיהיו עוד הרבה אנשים כמוך עם רצונות כל כך טובים ויקרים!
2 להעמיק ולהשביח הקשבה לאחרים (איך? למשל, כמה טיפים: להסתכל בעיניים של מי שמדבר כשאת מקשיבה, להנהן בסוף משפטים, לחזור על דברי השני לאות שהבנת, להימנע מלחשוב על המשפט הבא שלך במשך הזמן שבו הזולת מדבר ובמקום זה להקשיב באמת ולהיות עם מה שנאמר על ידי הזולת, להימנע מלבדוק כל הזמן בשיחה "איפה אני עם מה שהיא אומרת..." וכו´).
3 למצוא דמות ספיציפית שאיתה יש לך הקשבה טובה והכלה טובה – אפילו שבוגרת ממך בכמה שנים, שנוח לה ושמתאים לה ושנוח לך ומתאים לך, ושכיף לשתיכן ביחד – ולדבר איתה סביב אירוע קבוע, למשל, חברותא שבועית, או כל רעיון אחר שמוצא חן בעיניכן.
4 מתוך החברות שיש לך – למצוא את החברות שאיתן אפשר להעמיק את ההקשבה, ולהעמיק איתן את הקשר.
5 להיפתח גם לחברות חדשות!
6 כדאי לפעמים, להפחית את הציפייה שסביב קשרים מסויימים – את הציפייה שהם יעמיקו יום אחד. אולי כדאי לקבל את הקשרים האלה כמו שהם ולראות את הטוב שבקשרים האלו כפי שהם עכשיו.
ובמקביל – לפעול גם כמו בסעיפים 1-5...

מעריכה אותך, מאחלת לך הצלחה,
ובטוחה שתצליחי!
רינה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות