שאל את הרב

המשך הבהרת ספר איוב

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/10/14 10:22 כז בתשרי התשעה

שאלה

ברכה ושלום ותודה על תשובתך.

אתה כתבתי לי ש-"שמע נא אנכי אדבר, אשאלך והודיעני"

זה: אחרי שהוא קבל את התשובה ושמח לשמוע אותה הוא מסכם את הארוע ואומר - תודה רבה לכם: אנ אמרתי שאני אשאל ובקשתי שתענו לי - אני שאלתי ואתם אכן עניתם, אז תודה לכם.

1)למה אז אשאלך זה בלשון עתיד? הרי בפרק יג' כב' איוב אומר:"וקרא ואנכי אדבר או אדבר והשיבני, כמה לי עוונות וחטאות..." ופה אשאלך זה בלשון עתיד והכוונה לעתיד. גם אלוהים פעמיים אומר לאיוב: אשאלך והודיעני, והכוונה לעתיד. ובאותו רעיון, בפרק ט', פס' כב' איוב אומר"על-כן אמרתי" ופה באמת הכוונה ללשון עבר, כי זה בעבר. למה הפעם, אחרי חזרה של שלוש פעמים בספר על הביטוי אשאלך והודיעני, כאשר הכוונה היא:אשאלך בעתיד, ותודיע לי בעתיד, פתאום זה בעבר.

2) מדוע יש חזרה בפרק מב' פס' ג': "מי זה מעלים עצה בלי דעת?. זו לא חזרה כי אם זו הייתה חזרה, זה ללא הקשר לפסוק שלפני, ונשמע כמו תוכי וכתביה לא קוהרנטית.

3) בפרק מ' פס' ה' איוב אומר: "אחת דברתי ולא אענה, ושתים ולא אוסיף". מה הכוונה לאחת ושתיים?

4) במה איוב דיבר נכונה כשאלוהים אומר פעמיים שהוא דיבר נכונה?

ודבר אחרון, בבקשה תקרא מדוע אני מנסה שתודה שמשהו כאן חשוד:

אין בחירה חופשית וזה מאוד חשוב. אני יוצאת מאקסיומה אחת והיא שאלוהים יודע הכל, שהוא יודע מראש מה אעשה/"אבחר" ושלכן אין לי בחירה חופשית. הרמב"ם מתעקש להניח אקסיומה זו יחד עם האקסיומה של אמיתות דברי התנ"ך (ובחרת בחיים או נביאים שמטיפים) שמלמדים כי יש בחירה חופשית. וזו הסתירה המפורסמת.

הרמב"ם מנסה ליישב סתירה זו, אך תיכף אראה שאין הוא מצליח. התכתבתי עם רב שבאמת הסכים שהרמב"ם לא מצליח ליישב סתירה זו, הרב ניסה ליישב סתירה זו בעצמו, באותה צורה של הרמב"ם, אך בעצם אמר, יש סתירה, אבל אלוהים גדול שהוא יישב אותה. שזה כמו להגיד אני ארצח, זה סותר את המוסר, אבל אלוהים גדול, שהוא יישב את זה. זה לא עובד ככה.

הרבמ"ם: "שמא תאמר: והלא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה וקודם שיהיה ... אם ידע שיהיה צדיק, אי אפשר שלא יהיה צדיק, ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע, הרי לא ידע הדבר על בריו. דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מידה ורחבה מני ים וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר. כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

70 פנים לתורה.
הצעתי לך את הפירוש שנראה לי. בחרתי בו בעקבות עיון אצל מפרשים שונים של ספר איוב. אני לא משתכנע מהדרכים שאת דוחה את הפירוש שהצעתי.
את מציגה טענות רבות והוכחות מגוונות. אין במסגרת הזאת של 'שו"ת אינטרנט' מקום לדיון כל כך רחב ומקיף. לכן לא אכנס לוויכוח אתך.
אני מציע לך להשתלב בשיעור בספר איוב במכללה כל שהיא או במדרשה, שם לעורר את שאלותיך ולהציג את הפירושים האחרים שאת מציעה.

כך גם באשר לרמב"ם. אני משוכנע בדברים שלו אודות חוסר היכולת של השכל להבין את הגודל האלוקי. גם כאן קצרה היריעה מלדון בכל הטענות שלך ולדחות אותן.

היו גדולי ישראל שסברו שאין בחירה חופשית. גם אם אין בחירה חופשית לא מתבטלת האמונה ואנו נשארים מחויבים לקיום תורה ומצוות וללכת בדרכי ד', בדיוק באותה מידה.

היי ברוכה!

כתבות נוספות