שאל את הרב

שימוש בחוברות נאמני תו"ע בסניף

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 19/05/13 14:23 י בסיון התשעג

שאלה

שלום הרב

אני קומונרית בשירות לאומי. חילקו לנו בכנס חוברת של נאמני תו"ע בנושא "אתחלתא דתקוה" על היחס למדינה, וממה שראיתי זה לא כזה פשוט להשתמש בחוברות שלהם, אבל רציתי להבין ממך למה, ואם יש קשר גם לחוברת על חברה מעורבת שהם כתבו, אם זה קשור. חברה בשירות אמרה לי לשאול אותך כי התנגדת לנאמני תורה ועבודה בעבר.

רינתיה

תשובה

שלום

כלל נקוט בידינו- 'לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ד' אלהיך'. וכתב רמב"ן שתי סיבות לאיסור זה- "הזונות יעשו באתנן שלהם מצות, חושבות לכפר על חטאתן, ולכך אסרה תורה אתנן לכל נדר כי עתה יוסיפו לחטוא בהן. וכן ענין מחיר כלב בעבור כי הצדים בכלבים ושומרי החומות יגדלו כלבים עזי נפש מזיקים את הרבים וידירו במחיריהם להיות כופר לנפשם וכן המנהג עד היום בפרשים אנשי הציד שיעמידו צורת כלביהם בשעוה לפני ע"ז שיצליחו בהם. והמפרשים אמרו מפני שהוא דרך בזיון".

שתי הסיבות לאיסור שימוש בכסף הקרוב לעבירה, קיימות גם במוצרים היוצאים מבית 'נאמני תו"ע', בשל היותם ממומנים בידי הקרן לישראל חדשה שהצהירה בפירוש שהיא מבקשת לחדור לחברה הציונית דתית ולשנות את ערכי היסוד שלה דרך תנועות דתיות כלפי חוץ (קולך, נאמני תו"ע וכד').
הסיבה הראשונה למניעה- השימוש בכסף כזה לחינוך תורני גורם לתחושת לגיטימציה אצל הקרן הזו והמקומות המחוברים אליה, כמו הזונה המשלמת את הכסף שקיבלה על מעשיה לקרבנות עבור האל, וכמו מגדלי הכלבים כפי שבאר רמב"ן. בשימוש בחוברת את מחזקת ידי הקרן הזו ונותנת לה לגיטימציה, בעוד עניינה המעטת הזהות האמונית הישראלית בעולם.
וגם הסיבה השניה נכונה כאן- כדברי המפרשים שהזכיר רמב"ן בסוף דבריו, כסף שכזה הוא 'דרך בזיון' שכן הוא ניתן באיסור, ולכן אין להשתמש בו לקדושה. חינוך ילדי ישראל בסניף זו קדושה, ואין לעשות חינוך כזה בחוברת שנעשתה בכסף שכל עניינו איסורים ולהעביר על דת.

וזאת בלי להתיחס לתוכן הכתוב בחוברות, שאינני יודע אם הוא נאמן ליראת שמים ופסיקת גדולי ישראל בסוגיות יסוד כה חשובות.

לכן היו ישרים וטהורים, ואל תלמדו בחוברות אלו אלא בכל החוברות האחרות שמוציאה התנועה היקרה שלנו בנ"ע, ששם יש יראת שמים בלי נטיות לצדדי איסור והשפעות זרות.

בהצלחה

כתבות נוספות