שאל את הרב

משחקים בשבת למבוגרים

חדשות כיפה הרב ניר הרמן 11/11/09 23:12 כד בחשון התשע

שאלה

האם מותר לשחק במשחקי קופסא בשבת שש בש דמקה וכו למבוגרים אם זה עונג שבת בשבילם?

לפי מה שידוע לי לא מומלצ למבוגרים כי זה לא נועד לשבת אבל מבחינת הדין אם מידי פעם רוצים לנוח מתורה קצת ולשבת בבית לשחק קצת ראמי או מהו כזה

זה מותר?

תשובה

בס"ד
שלום

התשובה היא למבוגרים, לא לילדים ולא למבוגרים שמשחקים עם ילדים.

כבר נאמר בפסיקתא רבתי [(איש שלום) פיסקא כג - י´ הדברות פ´ תליתאה]:

"ר´ ברכיה בשם ר´ חייא בר אבא: לא ניתנה השבת אלא לתענוג, רבי חגי בשם רבי שמואל בר נחמן: לא ניתנה השבת אלא לתלמוד תורה. ולא נחלקו, מה שאמר רבי ברכיה בשם רבי חייא בר אבא לתענוג, אלו תלמידי חכמים שהם יגיעים בתורה כל ימות השבת ובשבת הם באים ומענגים, ומה שאמר רבי חגי בשם רבי שמואל בר נחמן לתלמוד תורה, אילו הפועלים שהם עסוקים במלאכתן של ימות השבוע ובשבת הם באים ומתעסקים בתורה. רבי יהושע דסכנים בשם רבי לוי כל שהוא מתענג בשבת שואל והקדוש ברוך הוא נותן לו משאלותיו, מאי טעמא, והתענג על ה´ ויתן לך משאלות לבך (תהלים ל"ז ד´)".

הפוסקים כבר התייחסו לשאלת המשחקים בשבת והעונג שיש לאדם בכך בכמה מקומות, כגון:
שו"ת חלקת יעקב (אורח חיים סימן קסב) שהתייחס למשחק השח בשבת וכתב:
"מבואר בסי´ ש"ז ברמ"א דאם עונג להם מותר להם אף בשבת כמו בחול, ודאי מהראוי ונכון שלא להרבות בשבת, אף כשיש להם עונג משום ביטול תורה ומצוה... ומשנת חסידים ודאי אין זה".
וכן בשו"ת אגרות משה (יורה דעה חלק ג סימן טו ד"ה ב´ ומשחק) שכתב:
"מעצם הדין אין לאסור אם נהנים מזה אבל ודאי יותר ראוי שלא לשחק בזה מצד ודבר דבר, וגם לפעמים המנוצח מצטער ואז אסור מדינא ומצד ודבר דבר".

השבת ניתנה לאדם על מנת שינוח ויתענג בה, גם בדברים גשמיים, אולם גם בדברים שחז"ל הרו לנו שבהם מתענגים בשבת אין להפריז, כפי שכותב המשנה ברורה (סימן שז ס"ק ד):
"ומ"מ יזהר מלהמשיך הרבה בזה דאף בדבר שהוא עונג גמור כמו אכילה ושתיה ושינה... אין להמשיך הרבה כי לאלו שאינם עוסקים בתורה בימות החול ניתן שבת עיקרו לדברי תורה ואפילו לתלמידי חכמים היגעים בתורה כל ימות השבוע ג"כ מופיע באחרונים שלא ירבו בו יותר מדאי משום בטול תורה".

ולכן הכיוון הכללי הוא שאין לאסור זאת, וכל שכן אם הדבר גורם לעונג, ואין זמן אחר שאפשר לעשות זאת ולהתענג ממשחק שכזה.
אבל כמו כל דבר בחיים- המינון חייב להיות מדוד, ואין להרבות בכך, ובטח שלא כמו שרגילים במשחקים שכאלה להימשך ולהמשיך זמן רב.
ולענ"ד אם אדם מקדיש לכך זמן מסוים עליו לאזן ולהקדיש את אותו הזמן גם לעסוק בדברי תורה.

שבת שלום

כתבות נוספות