שאל את הרב

המתת חסד לבעלי חיים

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 17/08/09 18:58 כז באב התשסט

שאלה

שלום רב, יצאת לי הרבה להסתכל בתשובות שנותנים הרבנים אני מודה שתוכן התשובות שלהם נתנו הרבה עומק ומשמעות אני פעם ראשונה שואל פה, מקווה שתייחסו לשאלתי בסוגייה שעליה אני הולך לדבר(כי אני פעם ראשונה באתר ואני קרוב למסורת ואמונה, למרות שאני חילוני).

יש לי כלבה מסוג ציוואה-פינצ'ר מעורב, קרוב לבת 17 שנה אצלי ואצל משפחתי(אימי בעיקר מטפלת בה, אני גם במידה כזו או אחרת מטפל וגם קשור אליה), לצערי בגיל צעיר יותר היא עברה תאונה ונאלצה לעבור עיקור(כידוע ביהדות יש איסור לעיקור/וסירוס גם אצל בעלי חיים) , עם השנים היא עברה תהליך הזדקנות ווניהיה לה קשה לתפקד מאשר שנים בהם הייתה צעירה, במיוחד בשנתיים האחרונות ובהם היא סובלת קשה לה ממש לתפקד, הגוף שלה התזדקן, הגב שלה עקום העצמות וקשה לה להעמיד את עצמה עמצמות ברגלים נחלשו והזקנו במחינת החושים היא לא רואה טוב כמו פעם , קשה לה לזהות אותנו, והיא מתסובבת כמו סהרורית, הוטרינר אומר שכבר קשה לתפקד כמו פעם ואפשר להתיר להרדים אותה כי מצבה לא יתשפר כנראה יחמיר. במחינה זו , אני חושבים להקל על סבלה ולהרדים אותה כי אנוטומית יש תחושה שהיא סובלת ולא מתפקדת, כי אם נמשיך לתת לה לחיות היא עלולה לסבול במחינה פיזית אם תמשיך לחיות, אבל פה מגיע השאלה במחינה הלכתית היא מותר לבצע המתת חסד בבעל חיים במידה והוא כבר זקן וסובל??

כי אני יודע מהתשובות שכתבתם פעם היא שאסור לבצע המתת חסד בני אדם, ונוגע לבעלי חיים ציינתם פעם שיש צער בעלי חיים, אבל גם אני יודע שאמרתם שאין לבני אדם זכות להרוג בעלי חיים לא בכל סיבה, התשובה שתיתנו לי יהיה לה תוכן האם כן כדי להרוג או לא, כי המצב לה קשה(סובלת),אך יציב(מתפקדת אך זקנה) כי אם לא זה רק בגלל האמונה שאסור להרוג,בהתאם לפרטים שכתבתי, צריך לקחת בחשבון שבהמשך היא עלולה לסבול.

שאלה שניה האם מותר לקבור כלב או חיה ביחידה נפרדת?

תשובה

שלום וברכה!!!
איסור צער בעלי חיים הוא באמת איסור חמור מאד (יש מחלוקת האם הוא אסור מהתורה או מדרבנן אבל לרוב הדעות אסור מהתורה שנלמד ממצוות פריקה) ולמרות זאת יש כמה פרטים חשובים שקשורים לנושא:
א. כאשר זה נעשה לצורך האדם אין איסור של צער בעלי חיים ולכן מותר לשחוט ולאכול בהמות וכן מכאן התירו גדולי הפוסקים כגון הציץ אליעזר לעשות ניסויים בבע"ח ע"מ לפתח תרופות שמועילות וחשובות לאדם (חלק יד סימן סח) ולכן שאלה ראשונה שיש לנו לשאול את עצמנו האם זה לצורך האדם [כמובן שיש דרישה לצורך רציני ולא כל חשק פתאומי של האדם נחשב כצורך].
ב. יש מחלוקת בין האחרונים אבל רובם עפ"י דברי הנוב"י הכריעו שבהריגת בהמה אין איסור של צער בעלי חיים כיוון שאינה סובלת אלא מתה (בניגוד לבן אדם שם יש איסור רצח על נטילת נשמתו בבהמה השיקול המרכזי הוא הסבל) ולכן שמדובר על המתת בהמה יש מקום יותר גדול להתיר.
ג. [אולי השיקול היותר משמעותי בעניינים הללו] השיקול המוסרי מצד האדם המבצע כלומר גם כאשרי יש היתר מצד האיסור של צער בעלי חיים עדיין יש שאלה האם זה מוצדק מוסרית במקרה כזה. חשוב לי להדגיש [שלשאלת עקרונות המוסר יש משמעות גם בצד ההלכתי] ולכן יש לבדוק עד כמה דבר כזה הוא באמת מוצדק.

לגוף השאלה כיוון שמדובר בהמתת הכלבה נראה שאפשר להתיר מצד צער בעל חיים וכן מצד שאלת המוסר כיוון שזה נעשה כדי להקל עליה וכדי לגרום לה פחות סבל נראה להתיר כמובן שיש להקפיד שההמתה תעשה בצורה הכי פחות כואבת שניתן (כפי שנראה שהוצע ע"י הוטרינר).
מניסוח השאלה עולה שזו כלבה שיקרה ללבכם ולכן מובטחני שלא תעשו שום דבר שיגרום לה סבל וצער ולכן אם נראה בעיניכם שזה הדבר שיהיה לטובתה וימעט את צערה במחינה הלכתית מותר לעשותו.

מקוה שעזרתי...
נועם ישראל
(המשיב אינו רב)

כתבות נוספות