לראשונה בהדסה: ייעוץ לזכויות רפואיות בתחומי הריון ולידה

גם את במהלך היריון או אחרי לידה ולא בטוחה באשר לזכויות הרפואיות שלך? במרכז "כיוונים" יוכלו לסייע

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 17/05/17 09:53 כא באייר התשעז

לראשונה בהדסה: ייעוץ לזכויות רפואיות בתחומי הריון ולידה
הדסה זכויות יולדת, צילום: shutterstock

מרכז "כיוונים" בהדסה, המציע למטופלי ומבקרי בית החולים ייעוץ באשר למיצוי זכויות רפואיות, מציע לראשונה סיוע גם בתחומי הריון ולידה, יוזמה הזוכה להתעניינות רבה מצדן של נשים הרות או יולדות.

המרכז, הפועל בהדסה קרוב לעשור, עומד לרשותם של המטופלים מכל המחלקות הזקוקים לכל מידע והכוונה ואפילו במילוי טפסים ופנייה למוסדות המתאימים, ללא תשלום – כשירות של בית החולים.

את המרכז מפעיל השירות לעבודה סוציאלית בהדסה. "המרכז מעניק את שרותיו בחינם בשני בתי החולים של הדסה", מספרת אסטל רובינשטיין, מנהלת המחלקה לעבודה סוציאלית במרכז הרפואי הדסה. "את המרכז מנהלת עו"ס נועה ריבלין ולצידה עובד צוות מסור של מתנדבים העונים על צרכי המטופלים. יתרה מזו, את שרותי המרכז אנו מעניקים לכל מי שזקוק להם ברחבי הארץ, זה חלק מהשרות של הדסה למטופליה".

מנהלת מרכז "כיוונים", נועה ריבלין, עובדת סוציאלית אשר צברה ניסיון רב ועשיר בתחום הזכויות הרפואיות:  "לאחרונה ניתחנו את סוגי הפניות המופנות אלינו וגילינו צורך מאוד ברור של נשים במהלך הריון ולאחר לידה, אשר זקוקות למידע והכוונה בכל הקשור לתחום זה. הרמנו את הכפפה ולאחרונה אנו מאפשרים ליולדות בהדסה לקבל את הייעוץ במרכז כיוונים, כמובן בהגעה חופשית, ללא תיאום תור או צורך בתשלום. מופנות אלינו  שאלות העוסקות בזכויות מול המעסיק, כמו בתקופת טיפולי פוריות או בדיקות שגרתיות המחייבות הפסד שעות וימי עבודה, בקשות רבות למידע על שמירת הריון וההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי או קופות החולים, מענקי לידה רגילים או מענקי לידה בלידות של תאומים ושלישיות, חופשות לידה של אבות, קצבאות, המרת ימי חופשה ועוד נושאים רבים אחרים, שזוגות מספרים שלא תמיד יש להם היכן לקבל את המענה עליהם".

בין הפניות הרבות, מספרת ריבלין על פנייה של אישה שהייתה מובטלת, וימי האבטלה שלה חלפו בעודה מאושפזת ללידה. "הצעירה הייתה בסערת רגשות של ממש. בשל המצב התעסוקתי שלה היה לה חשש כי לא תזכה לכל סיוע בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה – תקופה שדי ברור כי לא תוכל לעבוד בה – ואחת על כמה וכמה למצוא משרה חדשה. ההכרות שלנו עם התקנות והחוקים, אפשרה את קבלת הסיוע הנדרש והצעירה הצליחה לצלוח את המשוכה הזו באופן מוצלח. זה השפיע לא רק כלכלית, אלא צמצם באופן ניכר את מקדם החרדה שלה. אז כולם נרגעו וזכו לקבלת הזכויות לאחר הייעוץ וההכוונה שלנו".

ריבלין אף מוסיפה כי "המרכז ממוקם בכניסה לבית החולים, כך שהגישה אליו קלה ונוחה לכל אחת, או לבני הזוג. הסיפוק הוא לשמוע מנשים אשר ההכוונה שלנו סייעה להן להתמצא בתוך סבך הבירוקרטיה שלעתים אינה מוכרת או פשוטה, והן רק יצאו נשכרות מכך. אין ספק כי השירות ליולדות ולנשים בהריון בהדסה בהחלט התרחב גם למגמת מיצוי הזכויות שלהן".