נחל חזורי, גובתה ומצודת נמרוד

הצעה לטיול אחד ו - 2 מסלולים בנחל חזורי, גובתה ומצודת נמרוד

חדשות כיפה 04/04/03 00:00 ב בניסן התשסג

התחלת המסלול: אנדרטה לסיירת אגוז (סימון כחול) או נוה אטיב (סימון שחור)
נסיעה: נוסעים לכיוון הבניאס, עוברים את גשר - סער (גשר - מעץ חדש) ומתחילים לטפס לכיוון החרמון. אנדרטת אגוז נמצאת מצד שמאל ומשולטת.
סוף המסלול:
א) עליה לקלעת-נמרוד- סימון כחול
ב) בניאס-סימון שחור.
זמן: 3-5 שעות
סימון:
נחל חזורי והעלייה למצודת נמרוד- כחול.
נחל גובתה - שחור.

מה מיוחד פה?
בהיותנו רגילים לצפות בבזלת השחורה במרחבי-הגולן, אנחנו עוברים ליחידת נוף שונה הנמצאת במורדות החרמון וכאן הצבע השולט הוא לבן-אפור, צבעו של הגיר.

חניון נבי-חזורי
חניון זה, גובהו 800 מטר מעל פני-הים, בחניון זה אפשר להבחין בעצי- אלון מצוי, (גיל העצים מוערך ב- 300 שנה ואפשר להתפעל מגודלם). ובמרכזם, על הגבעה, מבנה. זהו הקבר של שייח חזורי, המקודש לדרוזים. הדרוזים, תושבי המקום, מכבדים את הקבר ועולים אליו לרגל.

סיירת אגוז
אפשר להבחין בקצה החניון בשלט-עץ המכריז על אתר זה כאתר הנצחה של סיירת אגוז. סיירת אגוז היתה הסיירת של פיקוד צפון בשנות ה- 60 וה- 70. תפקידה היה ללחום במחבלים הרבים. באזור בו אנחנו מצויים, במורדות החרמון, בחרו מחבלים רבים כמקום מסתור וכנתיב חדירה לישראל. נגדם פעלה הסיירת ושלמה על כך בחיי לוחמיה.

נווה אטי"ב
המושב נמצא בגובה של 990 מטר מעל פני הים. המושב הוקם בשנת 1968 ע"י יוצאי סיירת אגוז, להנצחת חבריהם שנפלו בצפון הגולן: אברהם, טוביה יאיר, בנימין. הישוב מזכיר כפר בשוויץ, עם גגות הרעפים ועצי הארז בגינות, המוקפים בשלג בימות החורף. הישוב מתפרנס מתיירות (הם מחזיקים באתר החרמון) ומחקלאות (תפוחים, אבוקדו, דובדבן ואגס). במושב 30 משפחות והילדים לומדים במטולה.

נחל גובתה ונחל חזור
נחל גובתה מתחיל ליד תחנת הרכבל-העליון של אתר-החרמון. הקרקע בה הוא עובר היא גיר שהמים מחלחלים בו, ועל כן אין בו הרבה זרימה. את עיקר המים מספק נחל-חזור, שקרקעיתו אינה מחלחלת.

מצודת נמרוד
מקור השם הוא באגדה הערבית שנמרוד, הגיבור התנכ"י (בראשית י', ח'), בנה את המבצר. חשיבותו של המבצר לאורך תקופה ארוכה ? (מהתקופה ההלניסטית (המאה ה- 3 לפנה"ס) ועד השלטון התורכי (במאה ה- 16 לספירה)) ? הוא בהגנה על העיר בניאס ועל מעיינותיה וכן ישיבתה על אם הדרך המובילה לדמשק.
החומות מקיפות שטח של 33 דונם. החומה החזקה והמבוצרת ביותר היא החומה הדרומית, שאורכה 400 מטר, ויש בה מספר מגדלים. מהמצודה נשקף נוף נפלא של הגולן, עמק החולה, הגליל ואף לבנון. מהשלוחה המערבית ישנו שביל הגולש אל הבניאס, בסימון כחול.