נתניהו נגד האוניברסיטה העברית: "החלטה מבישה"

באוניברסיטה העברית החליטו לא לשיר את המנון המדינה בסיום טקס הענקת תעודות בפקולטה למדעי הרוח כדי "לא לפגוע בצד השני". ראש הממשלה ושר החינוך גינו את ההחלטה

חדשות כיפה 18/05/17 12:15 כב באייר התשעז

נתניהו נגד האוניברסיטה העברית: "החלטה מבישה"
בנט, נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את ביטול שירת ההמנון בטקס אוניברסיטה העברית. בהודעה רשמית מטעמו של ראש הממשלה נכתב: "ההחלטה בפקולטה למדעי הרוח של האוניברסיטה העברית היא מבישה. זה שיא של התרפסות, ההיפך מגאווה לאומית", אמר נתניהו, "אנחנו גאים במדינה שלנו, בדגל שלנו, בהמנון שלנו".

ראש הממשלה ציין כי יש קשר לדחיפות לחוקק את חוק הלאום: "זה רק מחזק את דעתי להעביר את חוק הלאום שאנחנו מובילים, כדי לעגן בחוק את הסמלים הלאומיים שהם כל כך יקרים לנו".

בהקלטות שפורסמו הבוקר גלי צה"ל מסבירה עובדת במשרד הפקולטה כי ההמנון  לא ינוגן בגלל מה שהיא הגדירה, "התחשבות בצד השני", כלומר, בסטודנטים ואורחים הערבים שיגיעו לטקס. מדובר בשנה שנייה ברציפות בה לא מנוגן ההמנון הלאומי בטקס.

עוד קודם, שר החינוך נפתלי בנט שוחח עם נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים פרופ׳ בן ששון בעקבות הנחיית דיקן מדעי הרוח שלא לנגן את התקווה בטקס הענקת תעודות. בשיחה הבהיר בנט כי בכל טקס ממלכתי שיתקיים באוניברסיטה תנוגן התקווה. בנוסף, הבהיר השר לנשיא כי גם בטקסים שאינם ממלכתיים, השיקול אם לשיר את 'התקווה' לא יכול להיות מושפע משיקול פגיעה ברגשות שהרי אחד מסמליה של מדינת ישראל לא מהווה פגיעה כלשהי.

מהאוניברסיטה העברית בירושלים נמסר בתגובה לפרסום בגלי צה"ל:  "לא קיימת הוראת חוק ו/או הנחיה של המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לשירת המנונים בטקסים אקדמיים, אי לכך אין שום בסיס לכל טענה מול האוניברסיטה העברית בנושא". באוניברסיטה הבהירו שבטקסים הממלכתיים - שירת ההמנון מנוגנת כמקובל אך בטקסים אקדמיים אין מחויבות לנגן את ההמנון.