איך קושרים פתיל תכלת?

סקר שנערך לאחרונה מצא כי מה שמרתיע את הציבור מללבוש פתיל תכלת הוא צורך הקשירה המיוחדת של הציצית. לכבוד פרשת שלח בארגון "פתיל תכלת" הרימו את הכפפה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 11/06/17 11:00 יז בסיון התשעז

איך קושרים פתיל תכלת?
פתיל תכלת, צילום: יחצ

פרשת 'שלח' מסתיימת בפסוקים העוסקים במצוות ציצית – אותם הפסוקים הנאמרים בכל יום כחלק מפרשיות 'שמע' בתפילה. על פי התורה, נועדה המצווה להזכיר לכל אדם מישראל בכל רגע ורגע את הקשר לה' ולמצוותיו כאמור: "וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹת יְהוָה, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם..." (במדבר ט"ו, ל"ט).

התורה ממשיכה ומפרטת כי על כנף הבגד יש להניח דווקא ציצית העשויה מפתיל תכלת: "וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת".

צבע התכלת המוזכר במקרא הופק מיצור ימי המכונה חילזון. צבע ייחודי זה הינו גם צבע השמים. עקב נסיבות היסטוריות ויציאת עם ישראל לגלות אבד, לצערנו, הידע שעבר מדור לדור בנוגע לדרך ההפקה של צבע התכלת. הדבר אירע לפני כאלף ושלוש מאות שנים. אם לא די בכך, אבד גם המידע לגבי זיהוי החילזון המיוחד שממנו הופק הצבע בעת העתיקה. נותרנו עם רמזים מועטים המובאים במקורות ועם חידה בלתי פתורה בנוגע לתכלת.

במהלך מאתיים השנים האחרונות החלה התעוררות של גדולי הרבנים לזיהויו של החילזון האבוד מתוך מגמה לחדש את קיום מצוות הציצית עם פתיל התכלת. ביניהם ניתן למנות את הרב ישראל ליפשיץ (ה'תפארת ישראל'), הרב גרשון חנוך ליינער (האדמו"ר מראדזין) והרב יצחק הלוי הרצוג (הרב הראשי לא"י). לכל אחד מהם תרומה מכרעת בפתרון התעלומה אודות צבע התכלת האבוד, אם כי, הם לא זכו לכך בימי חייהם עקב מידע רב שלא היה מוכר בתקופתם ונתגלה דווקא בעשורים האחרונים.

לפני כשלושים שנה, עם גילוין של עובדות חדשות אודות התכלת, הצליח הרב אליהו טבגר שליט"א לייצר לראשונה פתילי תכלת מחילזון הים התיכון (Murex trunculus). רבים מהרבנים בישראל ובארצות הברית קיבלו את הצעתו של הרב טבגר כי מדובר בתכלת המקורית על פי התורה וכי היא כשרה לקיום המצווה.

הודות לזיהוי התכלת המקורית על-ידי הרב טבגר, זוכים כיום מאות אלפי יהודים מהארץ ומהעולם ללבוש ציצית עם פתיל תכלת ולנשק את הגדילים הצבועים בתכלת ובלבן בעת קריאת פרשת הציצית בקריאת שמע.

ארגון 'פתיל תכלת' נוסד על-ידי הרב טבגר ובין מטרותיו: ייצור פתיל-תכלת על פי ההלכה ושיווקו לצורך קיום המצווה בדורנו, העמקת הידע אודות התכלת והנגשתו לציבור הרחב במגוון ערוצים, מחקר ופיתוח ועוד. מידע רב אודות התכלת ניתן למצוא באתר הארגון.

בסקר שנערך לאחרונה על-ידי 'פתיל תכלת' נמצא כי אחד הקשיים העיקריים העומדים בפני אלו המעוניינים ללבוש תכלת נובע מהבלבול ומהקושי לקשור את הגדילים אל הבגד, שכן שיטות קשירת התכלת שונות מהדרך בה נקשרים הפתילים הלבנים שאנו מורגלים אליהם. עוד נתגלה במהלך הסקר כי מעל לתשעים אחוז מהנשאלים העידו כי הם "מחוברים יותר למצוות ציצית לאחר שהחלו ללכת עם פתיל התכלת".בגד עם פתיל תכלת מוכן (כולל הקשירה) במחיר של פתיל תכלת בלבד*!

על מנת לעודד את הציבור הרחב ללבוש תכלת ולהדר במצוות ציצית, יוצא ארגון 'פתיל תכלת' במבצע מיוחד לרגל פרשת 'שלח': ללא תוספת מחיר, יוכל כל אדם לקיים את המצווה בהידור ובקלות ולהצטרף למאות אלפי היהודים שכבר נמנים עם לובשי התכלת.

להזמנה, לחץ כאן.

אמר רבי מאיר: "וראיתם אותו – מגיד הכתוב שכל המקיים מצוות ציצית מעלים עליו כאילו הקביל פני שכינה, שהתכלת דומה לים והים דומה לרקיע והרקיע דומה לכיסא הכבוד" (ספרי, שלח, קטו')

*המבצע מוגבל ל-2 בגדים לאדם ותקף לרוכשים בין התאריכים: 11.6.2017 – 25.6.2017