שגריר האיחוד האירופי: חופש פולחן למוסלמים בהר הבית, סטטוס קוו ליהודים

בתשובה לשאלת כתב "כיפה" אמר שגריר האיחוד האירופי כי באיחוד מעוניינים בחופש פולחן למוסלמים. ומה באשר ליהודים? "צריך לשמור על הסטטוס קוו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/07/15 17:18 יג באב התשעה

שגריר האיחוד האירופי: חופש פולחן למוסלמים בהר הבית, סטטוס קוו ליהודים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

האם יש מקום לחופש דת ליהודים בהר הבית? לא על פי שגריר האיחוד האירופי לארס פאבורג אנדרסן שאמר בשיחה עם כתבי מגזר היום (ד'), בתשובה לשאלת כתב 'כיפה' כי בעוד יש לקדם חופש פולחן למוסלמים, השאלה האם יתאפשר ליהודים להתפלל תלויה בסטטוס קוו בלבד.

בתחילה התייחס השגריר לסוגיית הכחשות הפלסטינים כי היה אי פעם בית מקדש. "ברור לי שהיה מקדש", אמר פאבורג אנדרסן. "זכותם של אנשים לומר מה שהם רוצים, הם יכולים לטעון גם שהעולם שטוח, אבל השאלה היא באיזה קונטקסט הדברים נאמרים".

לאחר מכן התייחס השגריר לחופש הדת של המוסלמים בהר הבית. "חשוב לנו לקדם כניסה חופשית למתפללים מוסלמים. צריך לשמור על המקום פתוח", אמר, וציין כי הוא רואה בעין טובה את העובדה שנכנסו ברמדאן עשרות אלפי מתפללים מוסלמים להר.

אך מה באשר לשוויון וחופש דת ליהודים? הקשנו עליו, והוא בתשובה בחר לומר, "יש גישות שונות לשאלה האם יהודים יכולים להתפלל בהר הבית. אין לאיחוד האירופי עמדה בנושא, אך חשוב להימנע מפגיעה בסטטוס קוו העדין. ישנה הבנה כיצד הדברים צריכים להיעשות בהר.

בינתיים בהר הבית, האבסורד מרקיע שחקים. הבוקר הוציאו משטרת ישראל הוראה חדשה לפיה אסור לאישה לעלות להר הבית בשמלת כלה ביום חתונתה, זאת מכיוון שלטענתם מדובר בצעד מעורר פרובוקציות.

הבוקר הגיעה כלה לכניסה להר הבית בשמלת כלה. לא מדובר בפעם הראשונה בה מהלך שכזה נעשה, וכלות רבות מגיעות בשמלת הכלה להר להתפלל במקום הקדוש ביותר ליהודים בערב חתונתן. במפתיע, אמרו השוטרים לכלה כי אסור לה להיכנס בשמלה הלבנה, וכי עליה להחליף לשמלה אחרת, זאת מכיוון שמדובר בצעד מעורר פרובוקציות. לאחר המתנה בת שלוש שעות ארוכות לבושה בבגד אחר נכנסה הכלה להר הבית, אך הוצאה משם כעבור שלוש דקות בלבד.

בשבוע שעבר דרשו השוטרים מאישה להסיר עגילים עם סמל מנורה, מכיוון שמדובר לטענתם באקט דתי, אשר אסור על פי החוקים המחמירים של המשטרה.

יעל קביליו, יו"ר נשים למען המקדש, שלחה מכתב נזעם לשרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, באשר להוראה החדשה והאבסורדית. "היום נמנע מכלה לעלות להר הבית עם שמלת כלה. הדבר יוצא מכלל שליטה. לאורך החודשים האחרונים אנו עדים להחמרה בתנאים של העולים להר הבית. אחת הנשים אצלנו לא הרשו לה לעלות עם עגילים ושרשרת של מנורה. אישה אחרת בקשו מבנה להוריד את חולצתו ולאחר שראו שהוא יהיה רק עם ציצית בקשו ממנו להוריד את הציצית ולהיות עם חולצה אחרת. לאילו ימים הגענו?"

פעיל הר הבית יהודה גליק זעם על האירוע. "מדובר בטירוף מערכות כל בוקר לפי הקריזה של השוטר באותו בוקר", אמר בתגובה לפניית כיפה. בפוסט שכתב בפייסבוק כתב באירוניה: "איזה מזל שמשטרת ישראל בעירנותה מנעה מלחמת עולם שלישית ומנעה מהכלה היקרה אבישג להיכנס להר בשמלת כלתה ביום חתונתה".