שאל את הרב

שיר חדש של זוהר ארגוב ועפרה חזה בינה מלאכותית

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 23/04/23 00:42 ב באייר התשפג

שאלה

שלום לרב

שלחו אלי שיר חדש של שני זמרים שמזמן נפטרו את השיר כתבו השנה ושומעים את הקול של שניהם שרים זה לא באמת שהם שרים אלא זו שיטה של עיבוד קול בבינה מלאכותית האם יש איסור של שמיעת שירת נשים במקרה כזה כזה חיקוי של הקול שלה?

תשובה

שלום רב

קראתי את שאלתך המרתקת זה נשמע כאילו היתה תחיית המתים כבר וידיד איש מחשבים הסביר לי שיש שיטה חדשה בעולם המחשבים הנקראת בינה מלאכותית

הוא גם פתח לי אתר כזה ואגב שמתי שם משנה ממסכת פאה ובקשתי פירוש עליה וזה היה מרתק ומצחיק לראות את התשובה של הבינה. נדמה לי שתשובתי זו היא הראשונה בעולם המתייחסת לשירת נשים באמצעות הבינה המלאכותית ואשריי.

מכל מקום שכללו מאוד את הבינה ובאמצעותה בנו דגם פונטי של השירה של זוהר ארגוב ושל עפרה ואמנם עדיין הקול לא זהה ממש אבל כנראה עם שיכלולי הבינה הם כנראה יגיעו למצב בו נשמע את קולו המדוייק של זמר או את קולה המדוייק של זמרת גם אם הם כבר נפטרו וזה שיר שיושר בקולם אחרי שנים רבות.

ובכן הלכה פשוטה היא שאסור לגבר לשמוע שירת אישה בקולה וכן הובא ברמב"ם בהלכות איסורי ביאה ובשולחן ערוך אבן העזר סימן כ"א וראה שם בבית שמואל.

פוסקי דורנו נשאלו האם איסור זה כולל איסור שמיעת שירת אישה ברדיו ועיין בציץ אליעזר ה' ב' שנושא ונותן עם מרן הראשל"צ הגר"ע יוסף בספרו יביע אומר.

והרב מוצא מקום להתיר כשהוא מתייחס למשמעות הקול ברדיו למשל האם אפשר לצאת ידי חובת קריאת מגילה כששומע ברדיו ולעניננו זו לשונו : "דהקול ששומעים אינו קול האדם, דקול האדם חולף ונעלם ונהפך לזרם משתנה וגלי האויר משתנים לזרמים חשמליים קטנים ושוב מתחלפים הזרמים החשמליים לגלי - אויר וחוזר ונוצר מחדש גלי - קול, וזאת בעזרת המנורות המגבירים את הזעזועים הנעשים ע"י האדם מעצמת דיבורו, ע"ש ביתר אריכות. וא"כ הרי יוצא שאין אנו שומעים בכלל בהרדיו את הקול המקורי של האשה כי אם ההברה של הקול, ולכן יש מקום לצידוד היתר בזה ". (שו"ת ציץ אליעזר חלק ה סימן ב) וכאשר שאלתי את מורי ורבי מרן הראשל"צ הגר"ם אליהו זצ"ל דעתו להחמיר ולאסור שמיעת שירת אישה גם מהרדיו.

ומעתה אם ההיתר של הציץ אליעזר מדובר בקול של זמרת אמיתית שהוקלטה והושמעה בחייה על אחת כמה וכמה ששיר של אישה לא בקולה בכלל שיר שהיא מעולם לא שרה אלא השתילו את הקול שלה במחשב והמחשב שר מעצמו פשוט שאין כאן איסור שמיעת אישה .

ובכל זאת יש משהו בסוף דברי הציץ אליעזר שכדאי להביא אותו כאן כי זו אינה הלכה גרידא אלא ענין חינוכי ואלו דבריו שם ההיתר לשמיעת אישה זמרת בקולה ברדיו הוא בהסתייגות הבאה שלו :

"ובלבד שלא יתכוין ליהנות, דאל"כ הרי נחשב זה בכל אופן שהוא פריקת עול הקדושה והטהרה ומגונה הדבר עד למאד, והחובה התמידית המוטלת על האיש הישראלי הוא לכוין לבו לטהר נפשו מטומאות הנפשות שהן מחשבות האון ודעות הרעות ולהביא נפשו במי הדעת, וכדברי הרמב"ם בסוף ה' מקואות."

ומדברים אלו כדאי לקחת קצת זהירות בכל עניני השירה והנהגת החיים.

כתבות נוספות