שאל את הרב

תיאטרון ויהדות.

חדשות כיפה הרב יהושע ויצמן 28/10/01 17:58 יא בחשון התשסב

שאלה

האם אנחנו צריכים לעסוק בתיאטרון מתוך יהדות או שעדין לא הגענו לרמת רוחניות מפותחת מספיק?!

לכאורה-מה הבעיה לעסוק בדרמה, הענין הוא כמה דברים. א) בדרמה יוצאים הרבה כוחות נפש מאוד חזקים והתמודדיות עם יצרים ,שלא צריכים לצאת, אלא להתמודד איתם על דרך הצנע, אבל בתיאטרון קשה מאוד לשים גבולות ולומר-עד כאן,ועוד שהאומנות דוגלת בחוסר גבולות והיהדות בפירוש לא.כך שללמוד משחק,במקום דתי אך כשהמורים חילוניים יוצר בעיה. מצד שני- אי אפשר להזניח את הנושא, להפסיק לצור מורות דתיות לדרמה או הצגות בנושאי יהדות , ויש כאן אידיאל גדול- לצור את האומנות הראויה, שמקדשת את ה' יתברך וזהו בנפשינו(לפי דברי הרב קוק במאמר הדור)!!

תשובה

תמר, שלום!

הגמרא במסכת מגילה דף ו. אומרת:
"... אלו תיאטראות וקרקסאות שבאדום שעתידין שרי יהודה ללמד בהם תורה לרבים"
ונראה, שלא מדובר רק על מקום טכני ללמד תורה, אלא מדובר על ה"מדיה" הזו שעתידים להשתמש בה בלימוד תורה.
אמנם הדברים צריכים עיבוד גדול ועבודה רבה להגיע לתיקון כזה.

אחת הבעיות הקשות היא הבירור מה בעוצמות הגדולות של התיאטרון מקורו בעבודה זרה, והעוצמות הגדולות הן דוגמת המחולות והריקודים שהיו סביב העגל, ומה יכול לבוא גם ממקור של קדושה.

נדמה שאחת הנקודות שצריך להקפיד עליה, היא השליטה של האדם בכוחותיו הנפשיים והגופניים, שבשום פנים אין לותר עליה. צורת העבודה הדורשת איבוד שליטה גמור היא בודאי שלילית.

זו שגיאה לומר שהאומנות דוגלת בחוסר גבולות. האומנות מבטאת באופן הקרוב למלא את האדם ואת העולם. על כך אמר הרב קוק: "רק אנשי הקודש ראויים להיות שרי קודש". כי האומנות אמורה להביא לידי ביטוי את החלק העמוק ביותר של האדם ואין לנו ספק שחלק נשמתי זה הוא בקדושה. אדרבה, אנו רוצים להגיע לשיא הביטוי. איננו מפחדים מן החופש כשהוא ניתן לאנשים עמוקים באמת.
מאידך, החופש הוא אסון לאנשים רדודים הנותנים דרוד ליצרם הרע ולכוחות השחיתות שבנפשם.

הניסיון מורה שיש דרך 'לכבוש' גם את עולם התיאטרון ולגלות בו פנים כהלכה אלא שהדרך צריכה בירור גדול ונוקב וצריכים ללכת בה אנשים הראויים לה.

כתבות נוספות