שאל את הרב

תורה שבכתב מול תורה שבעל פה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 17/10/02 18:08 יא בחשון התשסג

שאלה

מה בין תורה שבכתב לתורה שבעל פה? כלומר את התורה שבכתב רואים מה ניתן ,עשרת הדיברות וכו' אומרים שתושב"ע ניתנה ביחד עם תורה שבכתב ואולי אף יותר חשובה ממנה, מה בדיוק ניתן בתושב"ע,ואם גם זו תורת ה' למה יש שם סתירות?

כתוב בשו"ע בהנהגת הבוקר איך קושרים נעליים... באמת זה מה שחשוב לריבונו של עולם?

בתודה מראש!

תשובה

שלום לשואל,
משה רבנו עלה לשמים ושהה שם ארבעים יום וארבעים לילה,ושם למד את כל התורה שבע"פ.
מה שנאמר במשנה באבות (א,א)"משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה".תורה זו היא התורה שבעל פה.תורה שבכתב ניתנה לכלל ישראל במעמד הר סיני.
בספר דברים(יז ח-יא) נאמר:" כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ: וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט: וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ:עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל:
מכאן שהקב"ה חייב את העם לציית לכל מה שיפסקו החכמים שיקומו בכל דור ודור.
התורה שבע"פ מחולקת לשניים:
א.י"ג מידות שהתורה נדרשת בהם,אלו כללים שנמסרו למשה רבנו ועל פיהם מסיקים הלכות מהתורה.
ב."הלכה למשה מסיני"-אלו הלכות שנמסרו בע"פ ועברו מדור לדור.
התורה שבעל פה מסבירה מצוות רבות הכתובות בתורה שבכתב.להלן מספר דוגמאות:
1.התורה כותבת:"כִּי יִרְחַק מִמְּךָ הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לָשׂוּם שְׁמוֹ שָׁם וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ אֲשֶׁר נָתַן יְהֹוָה לְךָ כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ וְאָכַלְתָּ בִּשְׁעָרֶיךָ בְּכֹל אַוַּת נַפְשֶׁךָ"(דברים יב,כא).אין כל הסבר לא כאן ולא בכל התורה כולה מהן הלכות שחיטה,הלכות אלו ניתנו בתורה שבעל פה.
2.במצוות הנחת תפילין נאמר:"וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהֹוָה מִמִּצְרָיִם"(שמות יג,טז).לא מפורש מהו האות,ועל איזה יד,ובאיזה מקום על היד?ומה משמעות המילה "טוטפת"?
וכאן באה התורה שבע"פ שנמסרה מדור לדור,וכך אנו יודעים כיצד לקיים את המצוה.
הדוגמות לכך רבות,ובאופן כללי אומר, שאין מצווה בתורה שאפשר לקיימה לולא התורה שבע"פ.
סתירות באו מתוך שכחה.
באשר לסיפא של שאלתך.קשר של תפילין ביד שמאל,זו הלכה.כדי להרגיל את האדם לנהוג לפי ההלכה,קבעו חז"ל שיש לקשור שרוכים של נעל שמאל תחילה.
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני

כתבות נוספות