שאל את הרב

שמירת שבת

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 03/12/02 20:00 כח בכסלו התשסג

שאלה

כבוד הרב שלום!

ראשית כול חג שמח!

אני בחורה חילונית אך אני רוצה מאוד לשמור על המצוות ואכן התחלתי.אם זה להתפלל ברכת השחר ולברך על האוכל. ברצוני לשמור שבת,ישנם אנשים שאומרים שאסור להדליק אור ויש כאלה שאומרים שכן ויש שאומרים שמותר לכתוב בשבת וכ'ו... התוכל לומר לי את האיסורים הבולטים שאסור לעשות בשבת?. מה נחשב לחילול השבת?.. כי נאמר לי שאם אסתכל בתורה בהקשר לשבת , לפי התורה צריכים לשבת ולא לעשות פשוט כלום כי כמעט הכול מחלל את השבת.. אז אשמח מאוד אם תעזור לי.

תודה מראש...

תשובה

ב"ה ג' טבת תשס"ג

שלום רב!

אני מחזק את ידיך על החלטתך לשמור שבת כהלכתה. השבת מבטאת את תמצית האמונה היהודית, שבת היא זכר למעשה בראשית וזכר ליציאת מצרים, בריאת העולם והשגחת הקב"ה על העולם הבאה לידי ביטוי ביציאת מצרים הם עיקרי האמונה היהודית.
הצגת הדברים כאילו בשבת לפי התורה לא ניתן לעשות כלום היא איננה נכונה.
בשבת אסור לעשות מלאכה. מלאכה היא פעולת יצירה, ואינה קשורה בהכרח למאמץ גופני.
ל"ט - 39 מלאכות אסורות לעשות בשבת, חכמים למדו אותם ממלאכת המשכן שהיתה במדבר. כל המלאכות שנעשו שם נאסרו לעשות בשבת מן התורה. המלאכות נקראות בפי חז"ל - אבות, ולכל האבות יש תולדות כולם אסורים מן התורה.
מותר בשבת לאכול לשתות ואפילו יש מצוה בכך, מצוות עונג שבת. בודאי שמותר ללמוד ולדבר בדברי תורה, להתפלל וכו'.
הדלקת אור אסורה, לדעת חלק מן הפוסקים משום מלאכת מבעיר אם מדובר בנורות עם חוט להט, יש אוסרים משום מלאכת בונה- סגירת מעגל חשמלי, יש אוסרים משום תיקון כלי, אבל כולם מסכימים שפעולה זו אסורה.

רשימת ל"ט המלאכות נמצאת במשנה במסכת שבת פרק שביעי, היא מפורטת בספרי הפוסקים ברמב"ם הלכות שבת, בשולחן ערוך הלכות שבת, יש גם ספרים רבים של פוסקי דורנו.

אני ממליץ לך לגשת לרב בקרבת מקום מגורייך, שיתן לך תדרוך מפורט על המלאכות המותרות והאסורות בשבת.

בהצלחה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות