שאל את הרב

קשיים בחיים

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 24/09/05 22:09 כ באלול התשסה

שאלה

שלום לרב,

כאשר ישנם קשיים בחיים,כיצד יודעים שהדרך בה הולכים היא הדרך הנכונה ומדובר בנסיונות,או שהדרך אינה נכונה מלכתחילה ועלי לבחור בדרך אחרת?

תודה מראש.

תשובה

שאלתך היא אולי שאלת השאלות.
רבי נחמן עצמו אומר מצד אחד "לא להתייאש", כלומר שצריך להתגבר על הקשיים ולהמשיך הלאה ומצד שני הוא אצמו אומר "לא להתעקש", כלומר כאשר אנו עומדים מול קשיים חוזרים ונשנים ייתכן וזהו רמז משמיים שאנחנו בכיוון הלא נכון וצריך "להוריד פרופיל" ולשנות כיוון.

כנראה שהפתרון הוא כזה - בתחומים שאין לנו ספק שמה שאנו רוצים הוא גם רצון השם - שם "אסור להתייאש", ואנחנו מחוייבים להתעלם מכל הקשיים ולהמשיך הלאה לעשות את שלנו ולא להתרשם מהקשיים.

ואילו בתחומים שאנחנו לא בטוחים שמה שאנחנו רוצים הוא רצון השם - אז ייתכן מאד שמאותתים לנו משמיים שאנחנו לא בכיוון.

כמובן שעל כל זה צריך הרבה תפילה, וגם בתפילה צריך לחלק את פנייתנו לשתי קטגוריות שונות.

בכל הרצונות הגשמיים שלנו נראה כי טובים הם, אך אין לנו ודאות גמורה, צריכה להעשות הבקשה על תנאי: "ריבונו של עולם, לפי הבנתי וראות עיני נדמה לי שבית פלוני / אשה פלונית / מקום מגורים פלוני / עסק ועבודה פלונית טובים הם ואני חפץ להשיגם, ואתה בוראי, יודע תעלומות לבדך, רק אתה יודע מה טוב לי באמת ומה רע, מה יוביל אותי אל תכליתי האמיתית ואל תיקוני ומה ירחיק אותי מהם חלילה, על כן בקשתי, אם אכן טוב לי הדבר הזה, ו"טוב אחרית דבר מראשיתו", תעזור לי שאזכה באותו בית פלוני / אשה פלונית וכו', אך אם עיני, עיני בשר ודם, מטעות אותי, ובית זה / אשה זו וכו', עשויים לבוא לרעתי ולהרחיק אותי מהטוב והאמיתי השייך לי, אנא פקח והאר את עיני, שלא יצא הדבר לפועל, ומה שנדמה לי כטובתי ובאמת הוא רעתי, הצל אותי ממנו והרחק אותו מעלי, וזמן לי את מה ששייך ונוגע אלי באמת, אשר יקרב אותי לתכליתי הנצחית באמת".

כללו של דבר - בעניינים שאין לנו ודאות גמורה כי טובים הם לנו, לא להתעקש! לתת מקום גם בתפילה לאפשרות של טעות, ולבקש מה' עצה והדרכה, מתוך אמון בחסדו הגדול, ומתוך ענוה והכרת הבנתנו המוגבלת.
אפילו בעבודת הקודש - אין לבקש ולהצליח דווקא בדבר מסוים שאינו מוטל עלי בהכרח (לגמור ללמוד את כל הש"ס במשך שנה, לפזר הון לצדקה וכדומה), גם בזה יש סכנה ואסור להתעקש, כי מי קבע בודאות, שדוקא עבודה זו מבקש ה' ממני?
לכן גם כאן כדאי ורצוי להתפלל - בהסתייגות.

אמנם ישנם דברים שהם רצון ה' מאתנו בלי שום ספק, ועליהם מוטל עלינו לבקש ולבקש, עד כלות, עד שנענה וה' יסייע בידינו.
להימנע מחטא ועוון - זוהי חובה תמידית החלה על כולנו. ועל כן על הימנעות מעשיית רע, אפילו אם אנו מורגלים בו חלילה, אפשר וצריך לצעוק ולצעוק.
"ריבונו של עולם, ציווית בתורתך הקדושה שלא לכעוס וגינית מאד את מידת הכעס, רחם עלי וזכני שלא אטרוף נפשי באפי ולא אכעוס עוד לעולם, רק אקבל באהבה ובאמונה כל מה שיעשה נגד רצוני, ביודעי כי כל מאורעותי - ממך הם באים, ולטובתי הם נעשים, לטובת נפשי".

("בית ספר" נפלא לשיחות והתבודדות לפני ה' על כל הנושאים שבעולם נמצא בספר "ליקוטי תפילות" שחיבר רבי נתן בפקודת רבינו רבי נחמן מברסלב).

בהצלחה רבה ושנה טובה
ארז

כתבות נוספות