שאל את הרב

קשה לי לקום לתפילה - עצות לקימה בבוקר

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 03/12/02 15:39 כח בכסלו התשסג

שאלה

הרב שלום.

בפניי יש בעייה, אני לא מצליח לקום לתפילות בבוקר.

למנחה וערבית אני הולך. וגם מתפלל אז בכוונה. אך לשחרית איני מצליח להגיע למניין.

מה עליי לעשות?

יש לי עוד שאלה:

ראיתי שיכול אדם להתפלל כמה פעמים שהוא רוצה: "ולוואי שיתפלל האדם כל היום כולו" (דברי ר' יוחנן בברכות).א"כ יכול אדם להתפלל אפילו 20 פעם שחרית וכו'. מה הגדרים של הלכה זו? האם היא מתכוונת רק לשמונה עשרה?

והאם עליי לחדש משהו בתפילה השנייה שלי.(בהנחה שאני אתפלל עוד פעם את אותה תפילה).

ואם מותר לי להתפלל כל היום כולו, למה שאני מפסיד שחרית ומנחה למשל, אסור לי בערבית להשלים את שחרית אלא רק את מנחה?

תודה מראש

יהודה.

תשובה

בס"ד


כתוב בשולחן ערוך שיתגבר כארי לעבודת בוראו.

שמעתי פעם שאומרים שקשה ל"האריה" הגיבור הגדול להרים גוף כל כך כבד ולכן הוא נח שמונה עשרה שעות ביממה. אבל כשהאריה צריך להביא אוכל לביתו הוא זריז מאין כמוהו. עם כל כובדו הוא מהלך בדממה חרש חרש. הוא דומם בלי נוע כשצריך ומתנפל על טרפו ברגע הנכון במלאו כוחו.

אנחנו לא צריכים לישון כמוהו שמונה עשרה שעות ביממה ולא צריכים לטרוף כמוהו. אבל צריכים ללמוד ממנו איך להתנער ולקום בזריזות.

ולכן יתגבר כארי לקום בבוקר לעבוד עבודת בוראו.

[איך מתרגמים את העצות הללו למשהו מעשי?]

א] נסה ללמוד על ערכה של התפילה. אם אדם היה מבין את משמעות התפילה וערכה היה קופץ ממטתו להתפלל, ולא היה מפסיק להתפלל כפי שאמר רבי יוחנן.

ב] תישן בשעה הגיונית כדי שיהיה קל לך לקום בזמן.

ג] אם אתה מרגיש ששינתך אינה יעילה - חפש לישון במקום נח. אם אתה מתוח בשינה. אתה מתעורר בבהלה או שאתה דרוך כמו קפיץ - תרגיע את עצמך לפני השינה במקלחת טובה או בהרפית כל שרירי הגוף.

ד] אם אתה מרגיש שלמרות השינה הטובה אינך יכול לקום - תישן עם שמיכה אחת פחות. היה לי חבר שהתקשה לקום בבוקר וקיבל על עצמו לתקופה מסוימת לישן על שמיכה דקה המונחת על הרצפה - כך היה קל לו לקום בבוקר בזריזות. והיום הוא זכה להיות רב חשוב.

ה] העצה הטובה ביותר היא לקום מיד כשאתה מתעורר. לא לישון "עוד שתי דקות". התעוררת? - קום!

ו] עצה עוד יותר טובה היא לומר קריאת שמע בכוונה. ולכוון לקום בבוקר בזמן. וזאת עצה בדוקה ומנוסת היטב.

ז] טיפ קטן וחשוב. דע לך כי גם אחרי שתקום עשרים שנה כל יום בבוקר לתפילה בזמן - תהיה לך כל בוקר מחודשת בענין. רק שאחרי כל פעם שתקום זה - יהיה יותר קל. ואחרי כל פעם שתותר לעצמך - יהיה יותר קשה.

והחכם עיניו בראשו.

*********

מה שאמר רבי יוחנן הוא ביטוי לכך שהנשמה של האדם רוצה להיות דבוקה באלוקים כל הזמן ולכן הלואי וגם הגוף היה מתפלל כל היום. אבל יש גם צרכים אחרים כגון לימוד תורה ופרנסה. ולכן אנחנו לא מתפללים כל היום, אבל צריכים להרגיש את תחושתו של רבי יוחנן זו.

אין גדר ההלכתי להלכה זו כי אנו אומרים לאדם הלואי שתתפלל את תפילת החובה שלך בכוונה כדבעי. ולכן אל תוסיף תפילות נדבה אם אין לכך סיבה. אבל זה אומר שעל כל דבר שאדם עושה בכל רגע ביום הוא יכול להתפלל.

אם תחפש כאן באתר מילה "תפילה" - תמצא תפילות לענינים שונים. תפילה להצלחה במבחן. למציאת חן. לשלום בית וכד'.

מנוסח תפילות אלו ואחרות ידע אדם איך להתפלל כל היום כולו ולהיות קשור לנשמתו תמיד.

כתבות נוספות