שאל את הרב

קשה לי להתגבר על היצר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/01/03 03:42 כט בטבת התשסג

שאלה

שלום! אני בן ישיבה שחורה, כשאני נמצא בישיבה אני נמצא ממש בהתעלות רוחנית גבוהה ואפילו שמחת חיים אולם, כשאני חוזר הביתה אני צונח פלאים בכל נושא בין אם זה תפילה ובין בשמירת העינים (מתבטא בצפיה באתרי זבל) ולמרות זאת בכל פעם שאני חוזר לישיבה אני כביכול פותח דף חדש אך כשאני בבית הכל כאילו נמחק ברצוני להבהיר שדבר זה מתסכל ומייאש נורא אודה לכם מקרב לב אם תעזרו לי אחת ולתמיד.

תשובה

שלום וברכה אחי היקר!
היצר הוא תקיף מאוד, חכם מופלג, כוח שכנוע ומשיכה אדירים לו. אבל, יש מישהו יותר חזק ממנו. המישהו הזה הוא – אתה. רק על ידי שאיבת כוחות אדירים, מתוך העוצמה האדירה שבך, תוכל להתמודד עמו. חייב אתה להאמין בכוחות הגדולים שטמונים בך. תמיד זוכים אנו לשמוע את האמירה החזקה שנאמרת בשם ר' נחמן מברסלב, שאסור אף פעם להתייאש. מה טמון באמירה זו? – האמון בעצמך. עליך תמיד להאמין בטוב שבך, להאמין שאתה טוב, שהרע וכל הנפילות הם מצב של גרירה אחר מישהו אחר, שהדביק אותך לרצונותיו, בעוד שאתה רוצה באמת אחרת. האמן לי אחי, ראה והתבונן על עצמך.
אני, כשקראתי את שאלתך, אמרתי בליבי, מה אומר? מה אכתוב? – ואחת ליבי אמר לי, ואותו בקשתי לומר: מתוך דבריך ראיתי את רצונך האמיתי, את עצמך, את מה שאתה באמת. לא את הנכפף תחת בהלת היצר המגרה, לא את המשתעבד לו. אלא את מה שאתה מבפנים, את בעל הנשמה הקדושה ששאיפתו איננה אלא לאביו שבשמים. פניתי בליבי לה' ואמרתי לו: רבש"ע, תראה את הילדים שלך, עד כמה שהם מסורים אליך, עד כמה ששורש רצונותיהם אינו אלא אתה. אוייב כל כך אכזרי ותקיף הבאת מולם. אבל הם לא נכנעים.
אני מאמין בלב שלם, שכל התעררות והתנערות מעפר השפלות, מטומאת החטא, מעוררת שמחה כל כך גדולה למעלה, חושפת היא את האמת עלינו, את מה שאנו באמת. זוהי השפלה של היצר, כשהוא נוכח לראות עד כמה מצד האמת אנו רחוקים ממנו ומהעניינים בהם הוא עסוק. אחי, צריכים לייצב לעצמנו עמוד שידרה תקיף, שתי רגלים על הקרקע, עוז וגבורה, "זכאה מאן דקאים בההוא עלמא כעמודא תקיפא בכולא" [אשרי מי שעומד בעולם הזה כעמוד תקיף ואיתן בכל ענייניו. (זוהר)].
באופן מעשי: אחת ההדרכות החשובות ביסוד ההתמודדות עם היצר היא ההבנה שהיצר הוא חיצוני לנו. עיקר הנפילה נובעת מכך שאיננו מבינים שלמעשה אנו נכנעים למישהו אחר, זר, אוייב. כשנבהיר לעצמנו עד כמה רצוננו הוא אותו רצון שמופיע כשאנו בישיבה, והמשיכות שבבית אינם מתוכנו, זה לא אנו, אלא מישהו אחר – היצר, אזי נוכל לנער אותו מאתנו ביתר קלות. כי אף אחד אינו רוצה להיות משועבד לאחר. אחי, שב בישיבה, תאריך במחשבות על כך שכאן מקומך. כאן מתגלה האני האמיתי שלך. תחמש את עצמך חזק. אין כוונתי שתנבור בנפילות, כי זה רק מפיל, אלא להרבות במחשבות חיוביות על עצמך, מחשבות טובות ומרוממות, מחשבות האומרות את כל הטוב שבך, את הרצונות האמיתיים שלך. כך תוכל להתחמש בבית.
תהיה חכם. הוא חכם. אבל אתה יותר. הוא מנסה לסדר אותך. חשוב להכיר את הטקטיקות המרכזיות שלו. הכר את האוייב. אחת השיטות המרכזיות שלו היא שהוא מטשטש לך את המחשבה כשאתה ניגש למחשב. לרוב הגלישה באינטרנט לא מתחילה מתוך כוונה להגיע לאותם מקומות מטונפים. הוא דואג להושיב אותך אל מול המחשב שלא מתוך כוונה שלילית לכאורה. אך פתאום, 'איכשהו', כמעט בלי מחשבה, היד לחצה על העכבר למקום שהוא בור תחתיות. כך היא הדרך. החכמה הגדולה שלו היא בכך שהוא מטשטש לך את המחשבה. הוא לא אומר לך ללכת עד הסוף. הוא רק מתחיל, מקדם אותך צעד אחר צעד אל החטא. זה העוקץ שלו, הכשרון שלו. 'כך אומנותו של היצר הרע, היום אומר לך עשה כך למחר אומר עשה כך'. כך מטשטשים את התוכנית המקורית. כמו 'הסכם השלום' האכזרי הזה שאנו מקריבים בשבילו כל יום קרבנות. איך הסיוט הזה הגיע? – על ידי תוכנית השלבים. 'פעימות'. כך מטשטשים.
מלבד זאת, תעשה לעצמך סייגים. אל תביא את עצמך כלל למצב של נסיון. תתרחק מכל אפשרות של נסיון. ההכנסות למצב נסיון היא כבר הנפילה. כי היית צריך להאבק ולהמנע ממצב נסיון.
כך דרכו של היצר, נותן להקל במה שהוא עדיין לא האיסור עצמו, ומתוך ההקלה הזאת הקליינט כבר כמעט בידים שלו. כי משם ועד האיסור עצמו הדאך קצרה. הדבר דומה לרכב, כדי שלא יהיו בעיות אנו מטפלים בבלמים. אנו לא מזניחים אותם ובמקום זאת לומדים איך להנהיג את הרכב במהירות גבוהה כשאין בלמים.

בברכה ובהצלחה מעומק הלב
ראובן, חברים מקשיבים.

אני מצרף קישור לתשובה נוספת שלנו בנושא זה-
תסכולים, אכזבות והתגברות על יצרים- http://kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=15737

כתבות נוספות