שאל את הרב

קול אישה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 24/04/03 17:08 כב בניסן התשסג

שאלה

שלום הרב,

ברוך ה', נתברכתי בכישרון בשירה. לפעמים זה קצת מרגיש שהאיסור של "קול אישה ערוה" חונקת את הכישרון ומרגיזה קצת. האם תוכל בבקשה להגיד לי מה בדיוק הטעם של איסור זה ומה הם ההלכות הקשורות אליה? (האם אסור לשמוע קול של בת ברמקול? בקלטת?)

תודה רבה, אהובה

תשובה

אהובה שלום,
להלן מה שכתב מרן הראש"ל הרב מרדכי אליהו שליט"א בענין זה בספרו "ספר ההלכה" ח"ב פרק י"ד הלכות מב'-מו':
מב. קול זמר של אשה בין פנויה בין אשת איש ואפילו אשתו כשאינה טהורה, בין צעירה בין זקנה, בין יפה ובין מכוערת - ערוה ואסור לשומעו, וכל שכן אסור לקרוא או ללמוד או להתפלל כששומע קול זה, וכן אסור לשמוע קול אשה השרה ברדיו או בתקליט. ויזהר שלא ללמוד, להתפלל או לקרוא ק"ש כשאשתו שרה לתינוק וכד' אף שהיא טהורה.

מג. אין לחשוש ולהפסיק מלעסוק בדברי קדושה כשקטנה פחות מבת שש שנים שרה לתינוק.

מד. כששומע נשים שרות או שידור ברדיו, ואינו יכול ללכת ללמוד במקום אחר, יכול להרהר בדברי תורה, אפילו ע"י עיון בספר, ויזהר שלא להוציא בשפתיו כלום, וכל זה דוקא בשעת הדחק.

מה. יש מחמירים וסוברים שקול באשה ערוה, אפילו כשאינה שרה אלא מספרת סיפורי מעשיות וכד' באורך, אבל בדברים קצרים ובמיוחד כשהם לצורך עסק אין לחשוש.

מו. ראוי ונכון לכל אשה כשרה יראת שמים בין נשואה ובין פנויה, שלא תשמיע את קולה בזמרה במקום שיש אנשים, וכן עליה להזהר שלא תאמר אפילו זמירות של שבת בקול, רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע.
נמצאנו למדים שאסור לשמוע קול נשים השרות במקהלה וכן ברדיו,דיסק וכיו"ב.
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני

כתבות נוספות